Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
PALKE20 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjä -erikoistumiskoulutus
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Maritta Pitkänen
Koulutuksen lähtökohdat
Sosiaali- ja terveydenhuolto elää suurten muutosten keskellä. Toimintaympäristön muutokset eivät ole pelkästään kansallisia, vaan ne koskettavat maailmanlaajuisesti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmiä. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä vaikuttavat samanaikaisesti maailmantalouden heikentyminen, valtion enenevä velkaantuminen, teknologioiden kehittyminen sekä väestön eliniän pidentyminen. Vanhusväestön lisääntyvä palvelun tarve ja medikalisaatio lisäävät palveluiden tarjonnan ja kysynnän epäsuhtaa.
Toimintaympäristössä vaikuttaa myös asiakkaan roolin muutos. Tulevaisuuden asiakas haluaa ja myös vaatii räätälöityjä palveluja tarpeidensa ja toiveidensa mukaisesti. Muuttuva rooli muovaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa kohden markkinaorientoitunutta toimintaa myös työn rakenteiden muuttuessa. Samalla se haastaa henkilöstön asiantuntijuutta ja muuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden valtasuhteita asiakkaiden suuntaan.
Suomessa on meneillään mittava sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, sote-uudistus sekä sosiaaliturvauudistus. Uudistuksessa siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon painopiste peruspalveluihin ja varhaiseen ongelmien ehkäisyyn. Palveluja kehitetään ja sovitetaan yhteen katkeamattomiksi palveluketjuiksi ja kokonaisuuksiksi. Toimintatapoja ja digitaalisia ratkaisuja tullaan kehittämään ihmislähtöisesti. Sote-uudistus sisältää palvelujen kehittämisen lisäksi rakenteiden uudistamisen. Nykyisin kunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Tulevaisuudessa niistä vastaavat kuntaa suuremmat itsehallinnolliset alueet.
Palvelusta halutaan tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen elementti, joka sitoo palvelun käyttäjät ja tuottajat tiiviisti yhteen. Asiakkuusajattelun muutos luo paineita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kiinnittää aikaisempaa suurempaa huomiota palveluiden laatuun, koska henkilöstön kyky palvella asiakkaitaan on entistä kallisarvoisempaa pääomaa tulevaisuudessa myös sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.