Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
SS21SP Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 SSKES |
Nimi | Kehittäminen ja esimiestyö sosiaali- ja varhaiskasvatusalalla |
Nimi englanniksi | Development and Management and Leadership in Social Services and Early Childhood Education |
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | - kuvata hallinnollisten, oikeudellisten ja taloudellisten reunaehtojen merkityksen esimiestyölle - selittää rahoituksen ja taloussuunnittelun perusteet - kuvata keskeiset muutostrendit ja niiden vaikutuksen asiakastyöhön - ymmärtää laadunhallinnan ja laatutyön merkityksen kehittämistyössä - analysoida organisaation toimintaa ja kehittämiskohteita - käyttää tutkimustietoa ja erilaisia kehittämistyön menetelmiä - käyttää luovaa ongelmanratkaisua kehittäessään hyvinvointipalveluihin uusia toiminta- ja työtapoja |
Keskeiset sisällöt | - Sosiaali- ja sivistyspalveluiden järjestämisen ja tuottamisen toimintamallit, toiminta- ja taloussuunnittelu - Esimiestyö ja laadun hallinta - Kolmassektori ja yritykset palvelujen tuottajina - Hyvinvointipalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen - Innovaatio- ja kehittämisvälineet - Palvelumuotoilu, kustannuslaskenta, hinnoittelu ja budjetointi - Työyhteisön markkinointiajattelu ja markkinoinnin keinot - Organisaatiokulttuuri ja oppiva organisaatio -Oma ammatillinen kehittyminen ja urasuunnittelu toimintaympäristön muutoksessa |
Suoritustavat | Osallistuminen kontaktiopetukseen, arvioitava tehtävä esimietyöstä, oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, harjoitukset, luentotentti, PLE-synteesi |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Manka Marja-Liisaa ja Manka Marjut : 2016 Työhyvinvointi. Alma Talent. Saatavissa myös eKirjana. Kauppinen Tarja 2015: Tietojohtaminen julkisissa sosiaalipalveluissa: käsityksiä nykytilanteesta ja kehittämisestä. Peltola Marja ja Moisio Jenni 2017: Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä: katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Nuorisotutkimusseura. Ritvanen Hannu ja Sinipuro Jaana 2013: Tiedolla johtaminen toimialan murroksessa: malli sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Toikka Timo 2012: Sosiaalipalvelujen kehityssuunnat. Tampere University Press cop. Vartiainen Pirkko, Niiranen Vuokko, Seppänen- Järvelä Riitta ja Sinkkonen Merja 2010: Johtaminen sosiaalialalla. Gaudeamus. |
Edeltävät opinnot | Opintojakso suoritetaan opintojen loppuvaiheessa (lukuvuosi 6-7). |
Muuta huomioitavaa | |
Yhteyshenkilö | Waldén Anne |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.