Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

SS22SP Sosionomin tutkinto-ohjelma

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä alalla. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan linkittyminen.

Opetus perustuu sekä sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja integratiiviseen pedagogiikkaan. Sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan opiskelija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedonhakijana, kriittisenä arvioijana sekä tiedonrakentajana vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Opiskelija rakentaa tietoa kokemuksistaan sekä liittää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä reflektoiden. Näin opiskelijalle kehittyy tietoisuus omasta oppimisestaan. Integratiivisen pedagogiikan mukaan opiskelija yhdistää sosiokulttuurista, käytännöllistä ja teoreettista tietoa. Opiskelija reflektoi omaa toimintaansa ja oppimistaan integroidun tiedon valossa ilmiöperusteisesti.

Sosionomin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Opiskelijalla on henkilökohtainen opettajatuutori koko koulutuksen ajan. Opiskelijat tekevät vuosittain ammatillisen kasvun itsearvioinnin.

Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan opintovuosien tavoitteilla ja lukukausien teemoilla. Ko. tavoitteet auttavat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia hahmottamaan, millaisten vaiheitten kautta ammatillisen osaaminen rakentuu.

Koulutuksen suoritettuaan sosionomi (AMK) tuntee osallisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavan palvelujärjestelmät ja niiden tuottamisen muodot sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Sosionomi osaa ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaaliohjausta sekä -palveluja. Sosionomi (AMK) osaa ohjata ja tukea erilaisia ihmisiä ja asiakkaita kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän osaa tukea ja osallistaa lapsia, nuoria, perheitä ja erilaisia ryhmiä muuttuvissa elämäntilanteissa ja arjen haasteissa. Sosionomi voi myös toimia asiantuntijana moniammatillisesti verkostoituneissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä kehittämis- ja johtotehtävissä. Työssään sosionomi (AMK) noudattaa sosiaalialan ammatillisia ja eettisiä periaatteita.

Sosionomikoulutuksen vuositeemat:



Asiantuntijuuden rakentuminen sosionomikoulutuksessa:


 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.