Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

DA21SP Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opintojaksokuvaus

Koodi4 DATS500
NimiMalliston muotoilu
Nimi englanniksiDeveloping a Design Collection
Laajuus10 op
OsaamistavoitteetOpiskelija osaa muotoilla korkeatasoisen ja koordinoidun malliston. Opiskelija osaa mallistokonseptien ja – strategioiden suunnittelun oleellisimmat teoriat ja osaa soveltaa teorioita erilaisten mallistojen ja kokoelmien suunnittelussa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tuote- ja palvelukokonaisuuksiin ja yritysportfolioon.
Keskeiset sisällötTrendiennustaminen, tulevaisuuden ennakointi, heikot signaalit, megatrendit.
Brändi dna sekä tarinallisen ja visuaalisen viestinnän luominen mallistolle.
Väri- ja kuosisuunnittelu.
Mallistokonsepti ja -strategiat.
Malliston suunnitteluprosessin vaiheet ja malliston suunnittelu.
Tuote- ja palveluhierarkiat.
SuoritustavatLuennot, harjoitukset ja työpajat.
Muotoiluprojektin tekeminen.
Prosessin ja tulosten ammattimainen dokumentointi ja esittäminen.
Arviointiasteikko0 - 5
MateriaaliMBONU, Ezinma 2014. Fashion design research.
NUUTINEN, A. 2001. Edelläkävijät : hiljainen, implisiittinen ja eksplisiittinen tieto muodin ennustamisessa.
NIINIMÄKI, Kirsi (ed.) 2013. Sustainable Fashion: New approaches.
Hiltunen. Elina 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt.
NIINIMÄKI, Kirsi (ed.) 2013. Sustainable Fashion: New approaches.
Edeltävät opinnotMuotoilun perusopinnot
Muuta huomioitavaa
YhteyshenkilöPakarinen Laura

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.