Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

DM21SP Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Opintojaksokuvaus

Koodi4 KMPM111
NimiMusiikkipedagogiikka
Nimi englanniksiMusic Pedagogics
Laajuus5 op
OsaamistavoitteetOpiskelijalle muodostuu käsitys musiikkikasvatuksesta ja –pedagogiikasta ja sen merkityksestä erityisesti lapsen ja nuoren, mutta myös aikuisen ja erilaisten erityisryhmien musiikillisessa kehityksessä ja kokonaispersoonallisuuden kasvussa. Opiskelijan oma pedagoginen ajattelu käynnistyy ja hän on motivoitunut myös erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden sekä uudenlaisten opetustilanteiden kohtaamiseen ja toteuttamiseen. Opiskelija tuntee musiikkikasvatuksen- ja pedagogiikan käsitteistöä ja perinteitä, uusia musiikkipedagogian lähestymistapoja ja -menetelmiä sekä osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa niitä. Tavoitteena on antaa valmiuksia musiikkikasvattajan ammattitaitoon jossa tieto, menetelmät sekä oppimis- ja opettamiskäsitykset ovat sovellettavissa erilaisiin opetuskonteksteihin ja toimintaympäristöihin.
Keskeiset sisällötKurssilla tutustutaan musiikkipedagogin työssä sovellettaviin sekä perinteisiin että uusiin musiikkikasvatuksen ja -pedagogiikan teorioihin, lähestymistapoihin ja menetelmiin, musiikillisen kehityksen vaiheisiin sekä mm. lahjakkuuden, luovuuden, musikaalisuuden käsitteisiin. Kurssilla tutustutaan myös laajenevaan musiikkipedagogin ammattikuvaan ja erilaisiin opetustavoitteisiin mm. aikuis- ja erityisoppijoiden osalta. Opiskelija tutustuu ja oppii reflektoimaan uusinta musiikkipedagogista tutkimustietoa. Opiskelijan oma pedagoginen ajattelu käynnistyy ryhmäkeskustelujen, opetuksen observoinnin sekä musiikkipedagogiikan johonkin kontekstiin liittyvän esitelmän yhteydessä.
SuoritustavatOpiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa oppimistehtävät hyväksyttävästi.
ArviointiasteikkoHyväksytty (S) - 0
MateriaaliLuennoilla jaettava materiaali

Seuraavat kirjat osittain:
Päivi Jordan –Kilkki, Eija Kauppinen, Eeva Korolainen: Musiikkipedagogin käsikirja
Juntunen- Nikkanen – Westerlund: Musiikkikasvattaja. Kohti reflektiivistä käytäntöä
Laura Huhtinen – Hilden: Kohti sensitiivistä musiikin opettamista. Ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Mikko Anttila: Musiikkipedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä
Kari Ahonen: Johdatus musiikin oppimiseen
Kai Karma: Musiikkipsykologian perusteet

Muu tunnilla ilmoitettu kirjallisuus
Edeltävät opinnot
Muuta huomioitavaa
YhteyshenkilöOnttonen Jukka
Urponen Jenni

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.