Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

DT21SP Tanssinopettajan tutkinto-ohjelma

Koulutuksen toteutus

Savonian koulutusta ohjaa OIS-ajattelu (Open Innovation Space). Siinä yhdistyvät laadukas oppiminen ja opetus sekä työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta. Opiskelija on aktiivinen toimija ja hän työskentelee erilaisissa tiloissa, ryhmissä, yhteisöissä ja verkko-oppimisympäristöissä. Eri alojen opiskelijat, opettajat, tutkimus- ja kehittämistehtävissä työskentelevät sekä työelämän edustajat yhdessä ratkaisevat käytännöstä nousevia erityyppisiä tehtäviä. Tällä tavoin opiskelussa yhdistyy teoria ja käytäntö.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen verkostoitumiseen ja työelämäyhteyksien luomiseen. Opiskelijalla on mahdollisuus opinnollistaa työskentelyään taiteen ja kulttuurin kentällä silloin, kun se tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja kehitystä. Tästä sovitaan opinto-ohjaajan sekä opintojen vastuuopettajien kanssa ja laaditaan HOPS. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo monipuolisia oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opintotoimisto, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opetus nähdään oppimisprosessiperustaisena ohjauksena, jossa opiskelijan oppimisprosessi etenee ajallisesti asteittain sekä ennalta suunniteltuna että tavoitteellisena. Opettajat tukevat oppimisprosessia soveltaen erilaisia pedagogisia malleja ja käytänteitä, kuten tutkivaa oppimista, dialogista oppimista, verkko-oppimista, projektioppimista ja yhteistoiminnallista oppimista. Opiskelijan lähtötaso huomioidaan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) tarjoamalla vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja sekä eriyttämällä tehtäviä. Ammatillista kasvua tuetaan systemaattisella, opiskelijalähtöisellä ohjauksella koko koulutuksen ajan. Ammatillisen kasvun ohjaus on mallinnettu osaksi opetussuunnitelman toteuttamista.

Opetuksessa korostetaan tanssinopettajan (AMK) ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opiskelu edellyttää aktiivista läsnäoloa. Osa opinnoista suoritetaan yhteistoiminnallisesti monialaisissa projekteissa muiden Savonian opiskelijoiden kanssa. Opiskeluryhmässä harjoitellaan yhteistyötaitoja sekä työyhteisössä tarvittavia ammatillisia valmiuksia. Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa tehtäessä otetaan huomioon tanssialan työssä tarvittavan kansainvälisyysosaamisen kehittyminen.

Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen opiskelupolun suorittamalla 5 op syventäviä ammattiopintoja englanniksi, lähtemällä kansainväliseen vaihtoon ja suorittamalla siellä esim. 10 op harjoittelua ja 45 op muita opintoja. Hyviä vaihtokorkeakouluja on mm. Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Portugalissa ja Tsekin tasavallassa.

MUSIIKIN OPINNOT TANSSINOPETTAJAN KOULUTUKSESSA

Musiikin opinnot (8 op) toteutetaan läpäisyteemalla opintojen aikana. Alla lista keskeisistä teemoista ja opintojaksosta, johon ne linkittyvät:
1. Musiikin tuntemus, 2 op
- Länsimaisen taidemusiikin keskeiset tyylikaudet ja teokset / Tanssitieto 1, 1. vuosi
- Rytmimusiikin tuntemus / Tanssitieto 2, 2. vuosi

2. Musiikin perusteet, 3 op
- Musiikin peruselementit ja rytmiikka / Tanssipedagogiikka 1 – 2 ja monialaiset produktiot, mikäli linkitys produktioon on tarpeen mukainen, 1. - 2. vuosi
- Musiikin perusteet linkittyvät aina Tanssin perus- ja syventäviin opintoihin, 1.- 4. vuosi

3. Äänisuunnittelu ja musiikkiteknologia, 2 op
- Äänisuunnittelun perusteet / Koreografia 1
- Musiikkiteknologia / Koreografia 2 tai vaihtoehtoisesti tanssipedagogiikka 3

4. Soitinopinnot, 1 op
- Opiskelijan tulee sisällyttää HOPSiinsa instrumenttiopintoja
- Instrumentti voi olla joko laulu tai rytmisoittimet
- Jos opiskelijalla on aikaisempia instrumenttiopintoja voi hän saada myös oman instrumentin opetusta, mutta tämä on sovittava aina erikseen tanssin ja musiikin tiimivastaavien kanssa, Eeri Pihlajakari / tanssi, Mari Miettinen / musiikki

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.