Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

AIVOT20 Aivoterveyden edistäminen -erikoistumiskoulutus

Osaamistavoitteet

Erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteena on vahvistaa eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien aivoterveyteen liittyvää osaamista ja löytää ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutumiseen uusia innovatiivisia keinoja ja ratkaisuja. Erikoistumiskoulutus vastaa työelämän tarpeeseen ja kansallisesti asetettuja NQF:n 6-7 mukaisia tasokuvauksia.

Koulutus on suunniteltu yhteistyössä työelämän kanssa. Koulutus koostuu yhteisistä opinnoista, joiden sisällä opiskelija syventää osaamistaan. Opintojen alussa tehdään henkilökohtainen työelämälähtöinen oppimissuunnitelma. Oppiminen integroidaan opiskelijan työyksiköön ja alueellisten verkostojen toimintaan, millä lisätään opiskelijan ja työyhteisön osaamista sekä vahvistetaan alueellista ja kansallista vaikuttamista. Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija
- osaa arvioida asiakaslähtöisesti aivojen hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä toimintakykyä ja voimavaroja
- ymmärtää ennaltaehkäisyn ja osaa soveltaa tietoa asiakkaan ja hänen omaisensa hoidossa ja ohjaamisessa
- osaa hyödyntää lääkkeettömiä interventioita aivoterveyden edistämisessä, kuten liikuntaa, ravitsemusta, kulttuuria, taidetta ja musiikkia
- osaa kehittää työn kognitiivista ergonomiaa
- toteuttaa näyttöön perustuen asiakaslähtöistä monialaista ennaltaehkäisyä, hoitoa ja kuntoutumista
- toimii aivoterveyden asiantuntijana monialaisessa työyhteisössä ja verkostoissa
- osallistuu asiakaslähtöisten, aivoterveyttä edistävien palveluprosessien suunnitteluun, toteutukseen ja palvelun kehittämiseen.
Tarkemmat tavoitteet on kuvattu opetussuunnitelman opintokokonaisuuksien yhteydessä.

Ammattikorkeakoulujen koulutus- ja opetussuunnittelutyö noudattaa eurooppalaisia ja kansallisia korkeakoulutusta koskevia säädöksiä ja linjauksia:
- Bolognan julistus eurooppalaisen korkeakoulualueen rakentumisesta
- European Qualification Framework
- Kansallinen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehys (NQF)
- Ammattikorkeakoululainsäädäntö
- Sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneudenhoitoalojen erikoistumiskoulutustarpeet (2016)
- Osaaminen ratkaisee. Viitekehyksen laajentamistyöryhmän loppuraportti (OKM 2019:3)

Opetussuunnitelmatyön lähtökohtana käytetään European Qualification Framework (EQF) ja kansallisen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksen (NQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia. Erikoistumiskoulutuksen tuottama osaaminen on AMK-tutkinnon jälkeistä osaamista, jonka tavoiteltu osaamisen taso on välillä 6 - 7. (OKM 2019). Erikoiskoulutuksessa voi olla elementtejä useilta viitekehyksen vaativuustasoilta, jotka ovat sijoitettu viitekehykseen tutkinnon tai osaamiskokonaisuuden edellyttämän osaamisen perusteella sille tasolle, johon ne kokonaisuutena parhaiten sopivat (ns. best fit -periaate).

Ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija koulutustaustansa ja työkokemuksensa pohjalta
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentin mukaisessa sopimusmenettelyssä määritellyllä työelämän osa-alueella
- saavuttaa asiantuntijuuden edellyttämän syvällisen erityisosaamisen tai monialaisen kokonaisuuden hallinnan
- osaa arvioida ja kehittää erityisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin
- kykenee toimimaan yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana.

Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit on laadittu tämän tavoitetason mukaisesti. Koulutuksen suunnittelu ja opetussuunnitelman laadinta on toteutettu valtakunnallisessa ammattikorkeakouluverkostossa. Osaamistavoitteista sopiminen varmistaa eri korkeakoulujen järjestämän erikoistumiskoulutuksen yhdenmukaisuutta ja toisaalta toimii erikoistumiskoulutusten laadunvarmistajana. Erikoistumiskoulutusten yleiset osaamistavoitteet on määritelty valtioneuvoston asetuksella (1438/2014).

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.