Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

AIVOT20 Aivoterveyden edistäminen -erikoistumiskoulutus

Koulutuksen toteutus

Koulutuksen pedagogiset ratkaisut perustuvat sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Opetusmetodit ovat oppijalähtöisiä ja opiskelijoiden omaa aktiivisuutta ja refleksiivisyyttä painottavia ryhmäoppimistilanteita. Opiskelijan osaamisen kehittymiseen kytketään tiiviisti myös opiskelijan työyhteisön kehittäminen. Vuorovaikutus ja yhteistyö vertaisoppijoiden välillä mahdollistuvat sekä lähiopetuspäivissä että sähköisessä oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelussa voi hyödyntää työpaikalla tapahtuvaa mentorointia.

Opintojen alussa opiskelija tekee oman henkilökohtaisen työelämälähtöisen oppimissuunnitelman. Opiskelu liittyy tiiviisti opiskelijan oman osaamistarpeen ja työtehtävän edellyttämän moniammatillisen osaamisen kehittämiseen. Kehittämisosaaminen linkitetään sekä työelämän että alueen aivoterveyden edistämisen kehittämiseen ja näin se lisää sekä opiskelijan että hänen työyhteisönsä osaamista sekä alueellista ja kansallista.

Erikoistumiskoulutus toteutetaan yhden vuoden aikana monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy 10 lähiopetuspäivää, verkkotyöskentelyä, työssä oppimista, vertaisryhmätyöskentelyä ja välitehtäviä. Mikäli opiskelija keskeyttää opintonsa, hänen on ilmoitettava siitä kirjallisesti koulutuksen järjestäjälle. Saadakseen todistuksen opiskelijan on osallistuttava lähipäiviin ja suoritettava annetut tehtävät niin, että hän saavuttaa niille asetetut tavoitteet.

Mikäli opiskelijalla on jo osaamista, joka on erikoistumiskoulutuksessa tavoitteena, opiskelija voi osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan opiskelijakohtaisesti ja aikaisemman osaamisen tunnistaminen (AHOT) räätälöidään opiskelijakohtaisesti niin että osaamisen arvioinnin perustana on erikoistumiskoulutuksessa määritelty osaaminen. AHOT-käytänteet kirjataan ja kootaan yhteiseen tietovarastoon siitä mitä AHOT-käytänteitä on koulutuksessa käytetty.

Koulutuksen suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheessa tehdään tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa. Oppiminen integroidaan työyhteisöön, jolloin dialogi työyhteisön kanssa on koulutuksen aikana jatkuvaa. Ohjausryhmä mahdollistaa myös omalta osaltaan vaikutusten seurantaa työvoiman osaamisen kehittymiseen. Koulutuksen aikana rakentuva uudenlainen yhteistyöverkosto mahdollistaa myös osaavan työvoiman saatavuuden. Koulutuksen aikana arvioidaan systemaattisesti osaamisen kehittymistä ja koulutuksen toteutusta sekä pedagogia ratkaisuja verkkokyselyjen avulla. Kyselyiden avulla kerätään palautetta työelämältä koulutuksen hyödyllisyydestä sekä sen vaikutuksista työtehtäviin ja työllistymiseen. Opiskelijoiden osaamista arvioidaan koulutuksen alussa ja lopussa. Koulutuksen toteutumisesta kysytään opiskelijoilta palautetta koulutuksen toteutuksesta ja pedagogisista ratkaisuista. Koulutuksen toteuttajilta kerätään palautetta yhteistyön toimivuudesta ammattikorkeakoulujen verkoston kesken ja työelämän ja ammattikorkeakoulun toimijoiden kesken. Yhteistyö mahdollistaa työelämän osaamisen kehittymisen aivoterveyden osalta.

Työelämän edustajat ovat mukana kehittämistehtävien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa, joka mahdollistaa myös uuden osaamisen tunnistamisen työelämälle. Hankkeessa tuotetaan uudenlaista erikoisosaamista aivoterveyteen, joka vastaa muuttuviin osaamistarpeisiin ja siten edistää ammattilaisten työllistymistä ja uramahdollisuuksia. Koulutukseen osallistuvien ja heidän työyhteisönsä aivoterveysosaamisen myötä hyvinvointi (mm. kognitiivinen ergonomia) lisääntyy, joka osaltaan vaikuttaa työssäjaksamiseen ja työtyytyväisyyteen. Hankkeessa kehitettävän aivoterveysosaamisen kautta väestön työkykyisyys parantuu ja tällä voidaan vaikuttaa osaltaan työurien pidentymiseen.

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.