Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

TR21SP Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma

Koulutuksen toteutus

Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tut-kimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysi-set ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaa-tioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.

Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Monipuolisilla koulutuksen toteutustavoilla mahdollistetaan vaihtoehtoi-set suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukainen eteneminen opinnoissa.

Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.

Savonian koulutusten työelämäläheisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opintotoimisto, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman rakenne on suunniteltu joustaviksi kokonaisuuksiksi. Opintojen joustavuuden takaavat virtuaaliopinnot, sosiaalisen median käyttö oppimisen välineenä ja vaihtoehtoisten osaamisen osoittamistapojen käyttäminen. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on osa tätä prosessia (AHOT). Aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisessa opiskelijan on näytettävä, että hänellä on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista. Opiskelun henkilökohtaistamisen (HOPS) ja osaamisen kehittymisen tukena toimii opettajatuutori. Opiskelija arvioi lukukausittain ammatillisen osaamisensa kehittymistä ja antaa lukukausittain palautetta opintojen toteutumisesta sekä kirjoittaa edistymisestään blogia (PLE).

Tutkinto-ohjelman opintojen joustavia toimintatapoja ovat esimerkiksi:
- opiskelijat tekevät opintoihin liittyviä oppimistehtäviä työelämäyhteyksissä
- opiskelussa käytetään verkko-oppimisen ja sosiaalisen median välineitä (Savonia-amk:n eHOPS, Zoom, Moodle, One Drive, Google docs, Google sites tms.)
- opiskelijoiden aiemmin hankkimaa osaamista tunnistetaan osaamiskartoituksen avulla (AHOT)
- opiskelijan työelämässä hankkimaa osaamista voidaan opinnollistaa
- opiskelija voi osoittaa aikaisemmin hankittua osaamista esimerkiksi työelämässä tai oppilaitoksessa tapahtuvin näyttökokein
- opiskelija voi suorittaa osan opinnoistaan hankkeissa ja kansainvälisessä vaihdossa.

Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelmassa oppiminen perustuu Savonia-ammattikorkeakoulun opetuksen ja opiskelun strategiaan. Strategian mukainen oppimisnäkemys painottaa opiskelijan ammatillisen asiantuntemuksen kehittymistä ja sen tukemista opetuksella ja ohjauksella. Opiskelija on itseohjautuva ja omasta ammatillisesta kasvustaan ja kehittymisestään vastuun ottava yksilö. Opiskelijan ottaessa vastuun omasta opiskelustaan opettajan toiminta on oppijan oppimisen, osaamisen kehittymisen ja oppimisprosessin tukemista ja seurantaa ohjauksen avulla. Oppiminen on prosessi, jossa oppija muuttaa aikaisempia ajattelu- ja käsitejärjestelmiään vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Koulutuksessa korostuu opiskelijan itsenäinen opiskelu, jota lähiopetus ja -opiskelu tukevat.

Kansainvälistyminen on osa opiskelua. Opiskelijat voivat opiskella kansainvälisyyttä ja kulttuurista osaamista ulkomailla erilaisissa vaihto-ohjelmissa ja omassa oppilaitoksessa yhdessä kansainvälisten opiskelijoiden kanssa. Opiskelijalla on mahdollisuus henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti 60 op:n kansainvälisiin opintoihin, kun hän suorittaa röntgenhoitajan tutkintoon kuuluvaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua 30 op, kansainvälisen sairaanhoitajien Bachelor`s Degree Programme in Nursing sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja 20 op ja 10 op englanninkielisiä opintoja Bioanalyytikon tutkinto-ohjelmasta. Opintojen aikana opiskelijan tulee suorittaa vähintään 5 op vieraskielistä opetusta (muuta kuin kieliopintoja). Kulttuurisia taitoja opiskelija voi harjoitella tuutoroidessaan kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ja toimimalla esimerkiksi maahanmuuttajayhteisöissä.

Ammattikorkeakoulussa opetuksen lähtökohtana ovat tämän päivän ja tulevaisuuden työelämävalmiudet. Opetussuunnitelmatyöhön ja sen kehittämiseen osallistuvat opettajien lisäksi opiskelijat ja työelämän asiantuntijat. Työelämävalmiuksien saavuttamisessa keskeistä on työelämässä tapahtuva ammattitaitoa edistävä harjoittelu, työelämässä eri menetelmiin liittyvät taitopajat autentisissa ympäristöissä, asiantuntijaluennoitsijat, työelämän toimeksiannosta toteutettavat opinnäytetyöt ja erilaiset kehittämistehtävät sekä tutkinto-ohjelmassa käytössä olevat potilastietojärjestelmät (RIS, PACS, MIS) ja sädehoidon annossuunnittelun harjoitteluun tarkoitettu ohjelma.

Arvioinnissa noudatetaan Savonia-ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen tavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kriteerit perustuvat opintojakson tavoitteisiin ja opiskelijan saa opintojakson alkaessa tiedot arviointiperusteista. Opiskelijalla on myös oikeus saada tieto arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa.

Savonia-ammattikorkeakoulun tutkintosääntö.

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.