Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
TYPA21SY Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK)
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 TYPAVU1 |
Nimi | Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa |
Nimi englanniksi | Diverse Interaction in Palliative Care |
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija - Arvioi, kehittää ja johtaa ihmislähtöistä, tasavertaiseen ja vastavuoroiseen kumppanuuteen perustuvaa palliatiivista hoitoa erityistason osaamista vaativissa vuorovaikutustilanteissa. - Varmistaa potilaan ja läheisten oikeuden saada kulttuuritaustansa, vakaumuksensa ja hoitotahtonsa mukaista hoitoa omalla kielellään ja kommunikaatiomenetelmällään. - Arvioi ja analysoi potilaan ja hänen läheistensä kommunikoinnin erityistarpeita sekä kehittää niihin ihmislähtöisiä ratkaisuja yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa. - Tukee ja kannustaa ammattilaisia taiteen ja kulttuurin hyödyntämisessä elämän loppuvaiheen eksistentiaalisen kriisin käsittelyssä ja oireiden lievittämisessä. - Konsultoi ja toimii konsultoitavana asiantuntijana potilaan ja hänen läheistensä eksistentiaaliseen kärsimykseen ja toivoon liittyvissä erityiskysymyksissä kielelliset, moninaiset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden. - Arvioi, soveltaa ja kehittää eksistentiaaliseen kärsimykseen ja kommunikointiin liittyviä interventioita moniammatillisissa kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ja heitä edustavat yhteisöt, järjestöt ja verkostot (esim. kolmas sektori, uskonnolliset yhteisöt, vapaaehtoiset, erityistyöntekijät/-asiantuntijat) |
Keskeiset sisällöt | - Eksistentiaalinen kärsimys, toivo ja suru elämänkaaren eri vaiheissa (menetelminä mm. taide, kulttuuri, leikki) - Dialoginen ja kumppanuuteen perustuva vuorovaikutus (partnership relationship) - Kommunikointi ja sen mahdollistaminen: kommunikoinnin muutokset puhutussa tai viitotussa kielessä, puhetta tukevan tai korvaavan kommunikointimenetelmän tai kommunikoinnin apuvälineen käytön muutokset ja tarpeet, kommunikaatio-ohjaus - Tulkin käyttö ja kommunikointi toista kieltä puhuvan potilaan ja hänen läheistensä kanssa - Hoitotahdon ja itsemääräämisoikeuden erityiskysymykset elämän loppuvaiheessa |
Suoritustavat | Etukäteistehtävien hyväksytty suorittaminen (e-posteri, video), simulaatioihin ja webinaareihin osallistuminen, yksilö-ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen, yksilötehtävä esseen kirjoittaminen (0-5) |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | WATSON, J. 2012. Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2. Ed. KARVINEN, I, KYLMÄ, J. OJANEN, E. PENTIKÄINEN, J. VASKILAMPI, T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja. Klaava Media. MARTINEZ et.al. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509. CHAHDA, L. MATHISEN, BA & Carey LB. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68 S. sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo Lisäksi ajankohtainen tutkimus |
Edeltävät opinnot | |
Muuta huomioitavaa | |
Yhteyshenkilö | Turunen Elina |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.