Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
JOE21SASP Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa
Koulutuksen lähtökohdat
Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämiseen on työelämälähtöinen tarve. Tarpeen on todennut mm.
- STM kartoituksessaan sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen erikoistumistarpeista 2014
- STM esityksessään 2016 kliinisen hoitotyön erikoisosaamisesta, esityksen yksi erikoisosaamisala on palveluohjaus
- Kuntoutuksen uudistamiskomitea 2017, jolloin se suositteli vastuullisen asiakasohjauksen (case management) mallin käyttöönottoa
- ammattikorkeakoulut kartoituksesssaan erikoistumiskoulutusten tarpeista 2016.
Maakunnalliseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon siirryttäessä tarvitaan asiakas- ja palveluohjauksen erikoisosaamista. Osaamisella soteen -hankkeen väliraportissa 2018 ehdotetaan ”palveluohjaaja, case manager ja palvelujen integroinnin erikoisosaaja” -koulutusta. Palveluohjaaja tekee vaativaa työtä palvelujen integroinnin erikoisosaajana. Hän työskentelee monia eri palveluja tarvitsevien kansalaisten parissa. Hankkeen loppupäätelmä on: ”korkeakoulujen erikoistumis- ja täydennyskoulutuksilla tuotetaan osaamista vaativasta palveluohjauksesta ja palvelujen yhteensovittamisesta”. ”Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus” -hankkeen raportissa 2018 neuvonnan ja ohjauksen osaamiseen sisältyvät
1) asiakkaan tarpeiden ja voimavarojen tunnistaminen
2) asiakkaan oman vastuun tiedostaminen
3) asiakasta motivoiva työote
4) ratkaisukeskeisyys ja päätöksenteko
5) erilaisten toimintamallien ja ohjauskanavien hallinta
6) etsivä asiakastyö.
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen valmisteluprosessissa kuultiin työelämätahoja ja ELY-keskuksia, TE-toimistoja ja työntekijäjärjestöjä.
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.