Opetussuunnitelmat

#SavoniaAMK

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit
Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

ET20SP Tietotekniikan tutkinto-ohjelma

Opintojaksokuvaus

Koodi4 ETA7300
NimiOhjelmointi III - Olio-ohjelmointi
Nimi englanniksiObject Oriented Programming
Laajuus5 op
OsaamistavoitteetTiedät mitä olioilla mallintamiseen sisältyy
Tiedät mikä luokka on
Osaat luoda luokan
Tiedät mikä olio on
Osaat luoda luokan instansseja
Tiedät mikä ominaisuus on
Osaat luoda ominaisuuksia luokkiin
Tiedät mikä metodi on
Osaat luoda oliokohtaisia metodeja
Osaat luoda luokkakohtaisia metodeja
Osaat mallintaa sovellusaluetta olioiden avulla
Osaat luoda luokkia sovellusalueen mallin mukaisesti
Tiedät mitä tiedon kätkentä merkitsee
Tiedät mikä aksessori on
Tiedät mikä mutaattori on
Tiedät mitä mutaattori tekee
Tiedät mitä aksessori tekee
Tiedät mitä suojausmääreet ovat
Osaat rajata ominaisuuksien näkyvyyttä
Osaat rajata metodien näkyvyyttä
Osaat kirjoittaa aksessoreita
Tiedät miksi luokan jakaminen useampaan tiedostoon on tarpeellista
Osaat osittaa luokan
Tiedät mitä perintä tarkoittaa
Tiedät miten perintä toimii
Osaat periä luokan toisesta
Osaat korvata metodin toiminnallisuuden aliluokassa
Osaat rajoittaa perittyjen ominaisuuksien näkyvyyttä aliluokissa
Osaat rajoittaa perittyjen metodien näkyvyyttä aliluokissa
Tiedät mitä metodin korvaus tarkoittaa
Tiedät mitä osasuhde tarkoittaa
Tiedät mitä käyttösuhde tarkoittaa
Osaat toteuttaa osasuhteen
Osaat toteuttaa käyttösuhteen
Osaat hyödyntää koodin uudelleenkäytettävyyttä laajemmassa projektissa
Tiedät mitä monimuotoisuus tarkoittaa perinnässä
Tiedät mitä monimuotoisuus tarkoittaa metodeissa
Tiedät mitä metodin ylikirjoitus tarkoittaa
Tiedät miten tyyppimuunnokset toimivat
Osaat luoda ylikirjoitettavan metodin
Osaat ylikirjoittaa metodin toiminnallisuuden
Osaat hyödyntää kantaluokan tyyppiä aliluokkien tallennukseen
Tiedät mitä poikkeukset ovat
Tiedät miten poikkeuksia käytetään
Osaat napata poikkeuksiin
Osaat valita poikkeusten käsittelylle oikean järjestyksen
Osaat heittää poikkeuksen
Osaat luoda oman poikkeusluokan
Tiedät mikä rajapinta on
Osaat luoda rajapintoja
Osaat toteuttaa rajapinnan
Osaat toteuttaa useita rajapintoja samaan luokkaan
Tiedät mikä on abstrakti luokka
Osaat luoda abstraktin luokan
Osaat luoda abstraktin metodin
Osaat toteuttaa abstraktin metodin
Osaat suunnitella olioiden avulla toteutusmallin sovellusalueelle
Osaat valita perinnän, käyttösuhteen ja osasuhteen sovellusalueen tarpeiden mukaan
Ymmärrät mitä säikeet ovat
Osaat käyttää säikeitä ohjelmassasi
Ymmärrät suorituksen rinnakkaistamisen säikeiden avulla
Tunnet keskeisimmät kielen kokoelmaluokkien tyypit
Osaat hyödyntää kokoelmaluokkien kirjastofunktioita
Keskeiset sisällötOlio-ajattelu ja mallintaminen
Luokat ja oliot
Tiedon kätkentä
Luokka- ja oliokohtaiset muuttujat
Luokka- ja oliokohtaiset metodit
Rakentaja ja tuhoaja
Periytyminen (on jotakin -suhde)
Monimuotoisuus
Abstraktit luokat
Rajapintaluokat
Osasuhde ja käyttösuhde (on jollakin -suhde)
Säikeet
Poikkeukset olioiden kannalta
SuoritustavatTentti
Arviointiasteikko0 - 5
MateriaaliOpintojakson alussa Moodlessa julkaistaan kurssin materiaali
Edeltävät opinnotOhjelmointi I – Ohjelmoinnin perusteet, Ohjelmointi II - Käyttöliittymäohjelmointi
Muuta huomioitavaa
YhteyshenkilöLahti Sami

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.