Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
EY21SP Ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 EYA8110 |
Nimi | Ympäristötekniikan projekti 2 |
Nimi englanniksi | Project of Environmental Technology 2 |
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson keskeisin tavoite on projekti- ja ryhmätyöskentelyvalmiuksien kehittäminen pääosin itsenäisesti tehtävän konkreettisen projektin avulla. Opiskelija oppii projektityöskentelyn pääperiaatteet, toimimaan projektiryhmässä ja ottamaan vastuuta omasta tekemisestään ryhmän osana. Hän oppii tiedonhankintaa (myös ulkomaisesta lähdekirjallisuudesta), projektin suunnittelua, toteutusta ja raportointia sekä kokoustekniikkaa. Lisäksi opiskelija oppii oma-aloitteisuutta, tiedon soveltamista annetun ongelman ratkaisuun ja kokeellista projekti-idean toimivuuden alustavaa testaamista laboratoriossa (ns. POC eli ”proof of concept” -testaus). Vedenkäsittelyyn liittyvillä kokeellisilla projektiaiheilla syvennetään opiskelijoiden ympäristökemian käytännön osaamista. |
Keskeiset sisällöt | Projekti (4,5 op): - Projektiryhmien muodostaminen ja työelämälähtöisten, kokeellisten projektiaiheiden valinta. - Projektiaiheeseen perehtyminen ja tarvittavan taustatiedon hankinta. - Projektityöskentelyn periaatteet (ryhmän toiminta, palaverikäytännöt, dokumentointi, viestintä ja raportointi jne). - Projektisuunnitelman laadinta ja esittäminen. - Projektiryhmässä toimiminen projektin aikana. - Projektin toteuttaminen (myös laboratoriokokeet), dokumentointi ja etenemisen seuranta. - Tulosten raportointi ja esittely. - Projektin onnistumisen arviointi ja palaute. Viestinnän osuus (0,5 op): - Ryhmätyö- ja esiintymistaidot, kokoustekniikka |
Suoritustavat | Lähiopetustunnit ja itsenäinen työskentely. Lähiopetustunneilla opettaja käsittelee sisältöön liittyvää teoriaa, ohjaa projektiryhmien (3-4 hlö) työskentelyä sekä kokeellisen laboratorio-osuuden toteutusta (ympäristötekniikan opetus- ja tutkimusyksikön laboratorio). Ryhmät esittelevät laatimansa projektisuunnitelman ja saadut tulokset sekä koostavat projektistaan loppuraportin. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali. |
Edeltävät opinnot | |
Muuta huomioitavaa | Opintojakson pääasiallisena opetuskielenä voi olla myös englanti Opintojakson arviointikriteerit: Tyydyttävä (1-2): Opiskelija selviytyy tyydyttävästi seuraavista tehtävistä: - projektiaiheeseen perehtyminen ja taustatiedon hankinta, - projektisuunnitelman laadinta ja esittäminen, - projektiryhmässä toimiminen projektin aikana, - projektin toteuttaminen ja dokumentointi suunnitelman mukaisesti (myös laboratoriokokeet) ja - saatujen tulosten arviointi, raportointi ja esittely. Opiskelija ymmärtää projektityöskentelyn periaatteet ja ryhmätyöskentelyn merkityksen. Hyvä (3-4): Edellisten lisäksi opiskelija: - osaa ratkaista syntyneitä ongelmia omatoimisesti ja hyödyntää ulkomaista lähdekirjallisuutta ja - osaa toimia itsenäisesti ryhmätyötilanteissa sekä osallistujana että vetäjänä. Kiitettävä (5): Edellisten lisäksi opiskelija: - edistää projektiryhmänsä tekemistä omalla merkittävällä panoksellaan. - osaa sekä suunnitella että toimia itsenäisesti erilaisissa ryhmätyötilanteissa sekä osallistujana että vetäjänä ja soveltaa oppimaansa. |
Yhteyshenkilö | Aalto Juha-Matti |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.