Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

EY22SP Ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma

Opintojaksokuvaus

Koodi4 EYS8040
NimiVesihuoltoverkoston rakennussuunnittelu
Nimi englanniksiDigital Terrain Model based Design in Municipal Water Supply and Sewage Engineering
Laajuus5 op
OsaamistavoitteetOpintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat maastomallipohjaiseen katu- ja vesihuoltosuunnittelun rakennussuunnitteluun. Kurssilla hyödynnetään yleisesti käytössä olevaa monialaista infrarakentamisen suunnitteluohjelmistoa. Opiskelija perehtyy ohjelmiston tietokantarakenteeseen ja maastomallin luomiseen. Hän oppii laatimaan maastomallin ja kykenee kurssin suoritettuaan tekemään kolmiulotteista tietokantapohjaista katu- ja vesihuoltoverkostosuunnittelua.
Keskeiset sisällöt- Johdanto ympäristösuunnittelun tietomalleihin ja rakennussuunnitteluun
- Novapoint –ohjelmisto, ohjelmiston mahdollisuudet suunnittelijalle ja työmaalle ja ohjelmiston käyttäjät työelämässä
- Suunnitteluympäristö tietoverkossa
- Suunnittelun lähtöaineiston hankkiminen, siivous ja tuonti tietokantaan
- Pintamallien luominen (maanpinta, kallionpinta) ja maaperätutkimustulosten tuonti suunnitteluympäristöön
- Väyläsuunnittelun kertaus
- Tietokantapohjainen kolmiulotteinen vesihuoltolinjan suunnittelu
- Rakennussuunnitelman piirustusten tuottaminen
- Kolmiulotteisen tietomallin tarkastelu mukaan lukien törmäystarkastelut
- Tietomallipohjainen määrälaskenta ja sen hyödyntäminen rakennussuunnitelman kustannusarviota laadittaessa
- Koneohjauksen tietomallien tuottaminen
SuoritustavatOpintojakson suorittamiseen sisältyy lähiopetustunteja ja suunnitteluharjoituksen tekemistä. Läsnäolo oppitunneilla vaikuttaa kurssin arvosanaan. Oppimisessa korostuu opiskelijan omatoiminen työskentely harjoitustyön parissa. Kurssin suorittamiseksi opiskelijan on tehtävä kurssiin sisältyvä laaja harjoitustyö. Oppimisesta tehdään portfolio. Joustavaa oppimista tuetaan eOppimisella, kuten tuntien videotaltioinnilla ja Moodle-oppimisympäristöllä.
Arviointiasteikko0 - 5
MateriaaliMoodle, e-oppikirja, videotaltioinnit
Edeltävät opinnotVesihuoltotekniikka
Muuta huomioitavaaOpintojakson pääasiallisena opetuskielenä voi olla myös englanti.
Arviointikriteerit:

Tyydyttävä (1-2):
- Ymmärtää mitä tarkoittaa rakennussuunnittelu vesihuoltoverkostoa suunniteltaessa
- Tuntee rakennussuunnittelun menetelmät ja ohjelmistot
- Tietää, millaisia dokumentteja ja tiedostoja suunnittelija luo tehdessään rakennussuunnittelua
- Tuntee suunnittelun lähtöaineiston hankintatavat
- Osaa arvioida lähtöaineiston oikeellisuutta
- Selviytyy tyydyttävästi seuraavista tehtävistä
- Tietää, kuinka lähtöaineisto viedään tietokantaan
- Tietää, mitä maastomallilla tarkoitetaan ja tuntee menettelyt, joilla maastomalli saadaan luotua
- Tietää väylämallinnuksen vaiheet ja ymmärtää vaakageometrian, pituusgeometrian ja poikkileikkauksen sisällöt luotaessa väylämallia
- Tuntee vesihuoltoverkoston kaivannon vaatimukset ja verkoston komponentit
- Osaa ohjattuna tehdä tietomallipohjaista väyläsuunnittelua ja vesihuoltoverkoston rakennussuunnittelua

Hyvä (3-4):
- Edellä esitetyt asiat, mutta osaamisen taso hyvä

Kiitettävä (5):
- Sama kuin edellä, mutta osaamisen taso kiitettävä.
- Osaa itsenäisesti tehdä tietomallipohjaista vesihuoltoverkoston suunnittelua rakennussuunnitelmatasoisesti.
- Hallitsee aihealueen syvällisesti ymmärtäen taustalla todelliset rakentamisen vaatimukset suunnittelulle. Pystyy soveltamaan oppimaansa vaihtuvissa suunnittelukohteissa.
YhteyshenkilöPajula Pasi

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.