Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
EJJ22SY Teknologiaosaamisen johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 EJY2420 |
Nimi | Laadunhallinta, johtaminen ja suorituskyky |
Nimi englanniksi | Quality management, leadership and performance |
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa EFQM-mallia osana organisaatioiden laatu- johtamis- ja ympäristöjärjestelmiä. Opintojakson yleistavoitteena on, että opiskelija osaa arvioida, kehittää sekä johtaa strategisia ja operatiivisia toimintaprosesseja sekä organisaatiota laatujohtamisen menetelmin tiimin esimiehenä, kehitysinsinöörinä ja johtajana. Millaista on laadunhallinta, johtaminen ja suorituskyky? Kuinka huomioida kiertotalous ja ympäristöasiat osana organisaation prosesseja? Opintojakson kolmiosainen nimi viittaa näihin kysymyksiin, jotka ovat olennaisia menestyvän yrityksen johtamisessa nykyisessä ja tulevaisuuden kilpailuympäristössä. Opintojaksolla perehdytään laatujohtamisen asiakaslähtöisiin, eettisiin ja osallistaviin lähtökohtiin, systematiikkaan ja menetelmiin: standardoituihin laatu- ja toimintajärjestelmiin, evaluointiin, kaiken toiminnan kattavaan prosessiajatteluun, kiertotalouden periaatteisiin sekä jatkuvaan parantamiseen. Opintojakso tukee ja edistää oppijan kykyä ymmärtää laadun hallinnan ja kiertotalouden kokonaisuutta ja syy-seuraussuhteita vaikeasti hahmotettavassa todellisuudessa. Organisaatiolla - sekä luomalla ja toimittamalla kestäviä arvoehdotuksia sidosryhmilleen, useimmissa tapauksissa asiakkailleen - on myös velvollisuus huolehtia ekosysteemistä, jossa se toimii. Arvon tuottaminen ja suorituskyvyn parantaminen missä tahansa organisaatiossa on tietenkin välttämätöntä, mutta se ei riitä. Myös sen ekosysteemin taloudelliset, ympäristölliset ja sosiaaliset olosuhteet, jossa se toimii, on otettava huomioon ja otettava vakavasti. |
Keskeiset sisällöt | EFQM laadunarvioinnin systematiikka. Laatujohtaminen. Prosessien määrittely, systematisointi, arviointi ja parantaminen. Toimintajärjestelmät, laatujärjestelmä, ympäristöjärjestelmä, työturvallisuus ja -hyvinvointi. Asiakaslaatu. Laatukustannukset. Ongelma- ja ratkaisuperusteinen innovatiivinen kehittäminen laadunkehitysmenetelmiä hyödyntäen. |
Suoritustavat | Opintojakson suorittamisen vaatimuksina ja samalla arvioinnin perusteena ovat Moodle-tehtäviin ja ryhmän sekä omiin pohdintoihin rakentuva opintojakson oppimispäiväkirja ja yksilö-/tiimiprojekti. Opinnollistaminen on mahdollinen niille opiskelijoille, joilla on aihealueeseen liittyviä aiempia suorituksia ja /tai työkokemuksen kautta hankittua vastaavaa osaamista. Opinnollistamisen vaatimukset ja toteutus määritellään opiskelijakohtaisesti. Lisätietoja Moodlessa. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Kirjallisuutta: Jaettava EFQM-materiaali Jong S. Lim, 2019-08-08: Quality Management in Engineering : A Scientific and Systematic Approach Oakland, J. 2014: Total Quality Management and Operational Excellence Lecklin, O.: Laatu yrityksen menestystekijänä Tuominen, Kari, 2020: Kehittäminen laatupalkintomallin avulla : EFQM : suunta, toiminta ja tulokset Lisäksi Moodlen kautta jaettu sähköinen aineisto |
Edeltävät opinnot | - Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | |
Yhteyshenkilö | Suhonen Anssi Tolvanen Merja |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.