LY21SY Liiketalouden (YAMK) tutkinto-ohjelma, Liiketoiminnan kehittäminen
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa
Koulutuksen lähtökohdat
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 opintopistettä, tutkintonimike on Tradenomi (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa liiketalouden alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Tradenomi (ylempi AMK) on englanniksi Master of Business Administration (Amk-asetus 352/2003).
Liiketalouden YAMK-koulutuksessa kehitetään osaamista, jota tarvitaan liiketoiminnan esimies-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä. Opinnoissa painottuvat syventävä johtamisosaaminen ja liiketoiminnan kehittämisosaaminen. Opiskelija saa valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen omassa työssään ja sen kehittämisessä.
Osaamistavoitteet
Liiketalouden YAMK-koulutuksessa vahvistetaan johtamis- ja kehittämisosaamiseen liittyviä osa-alueita, kuten tulevaisuuden johtajuuden haasteet, strateginen ja luova liiketoiminnan kehittäminen, asiantuntijuuden vahvistuminen, asiakkuuksien ja myynnin johtaminen sekä strateginen talouden ohjaus. Lisäksi opintojen aikana on mahdollista kehittää osaamistaan mm. työhyvinvointiin ja esimiesviestintään liittyen. Opiskelijalla on mahdollisuus valita 5-15 opintopisteen laajuudelta Yrittäjävalmennusopintoja, mikäli hän opintojensa aikana haluaa edistää oman yrittäjyysideansa toteutumista. Opinnoissa vahvistetaan myös opiskelijoiden kansainvälisiä valmiuksia.
Tradenomin (ylempi AMK) koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (Kansallinen viitekehys).
Tradenomin (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.
Opintojen rakenne
Liiketalouden YAMK-koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä. Täyspäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus kestää 2 – 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman rakenne on kuvattu seuraavassa kuviossa (kuvio 1.). Opinnot muodostuvat pakollisista opinnoista (60 op, joista osa vaihtoehtoisia) ja valinnaisista opinnoista (30 op). Vaihtoehtoisesti pakollinen opintojakso toteutetaan, mikäli sen valitsee vähintään 12 opiskelijaa. Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten yhteisistä opinnoista pääsääntöisesti 30 op. Yhteiset opinnot liittyvät toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä asiantuntijaorganisaation johtamiseen.
Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja samantasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Opinnäytetyönsä suunnittelun opiskelijat aloittavat jo opintojensa alkuvaiheessa. Opinnäytetyön tukena ovat Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä -opintojakso, opinnäytetyöseminaarit sekä menetelmäpajat.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja -kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.
Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen. Savonia AMK:n osaamisteemat kuvaavat näkemystä siitä, millaista yleistä osaamista tulevaisuuden työelämässä erityisesti tarvitaan.
Liiketalouden YAMK-koulutuksen opetussuunnitelma on laadittu niin, että opintojaksot muodostavat toisiaan tukevia opintokokonaisuuksia. Opinnot tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen. Tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen ja koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Jokainen opiskelija laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jonka laatimista ohjaavat opetussuunnitelman osaamistavoitteet ja sisällöt, sekä opiskelijan omat tavoitteet. Opiskelija vastaa opintojensa etenemisestä. Koulutusohjelman vastuuopettaja, Savonian muut opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Ensimmäisen opintovuoden teemana on Strateginen näkökyky ja esimiesosaaminen. Osaamistavoitteena on, että ensimmäisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa kehittää omaa johtajuuttaan ja hänellä on kyky kehittää organisaation liiketoiminta- ja johtamisprosesseja. Toisen ja kolmannen opintovuoden teemana on Liiketoiminnan osa-alueiden kehittämisosaaminen. Osaamistavoitteena tämän teeman osalta on, että opiskelija osaa uudistaa organisaation toimintaa huomioiden dynaamisen ja kansainvälistyvän toimintaympäristön.
Tradenomi (ylempi AMK) osaamisprofiili rakentuu opintojaksojen tuottamasta osaamisesta.
Koulutuksen toteutus
Liiketalouden YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Koulutusohjelman opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä, esimiestyöstä ja työyhteisöjen johtamisesta. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio. Opinnoista merkittävä osa on mahdollista suorittaa myös verkossa omaan tahtiin opiskellen, joka tuo joustavuutta opintojen aikataulutukseen.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Suuri osa yhteisistä opinnoista on mahdollista suorittaa englanninkielellä. Myös alakohtaisissa opinnoissa on englanninkielisiä opintojaksoja. Opiskelijat voivat valita mm. kansainvälistä viestintäosaamista vahvistavan opintojakson Professional Communication. Osa oppimistehtävistä raportoidaan englanninkielellä. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus osallistua kv-intensiiviviikkoon, joka tullaan toteuttamaan ulkomaisessa yhteistyökorkeakoulussa. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Opintojaksotaulukko
Koodi | Nimi | 1 S | 1 K | 1 KS | 2 S | 2 K | 3 S | 3 K | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Syventävät ammattiopinnot | |||||||||||
Koulutusalan ammattiopinnot | |||||||||||
4 LLYA800 | Tulevaisuuden johtajuus | 5 | |||||||||
4 LLYA670 | Liiketoiminnan luova kehittäminen | 5 | |||||||||
4 LLYA115 | Strateginen talouden ohjaus | 5 | |||||||||
4 LLYA680 | Asiakkuuksien ja myynnin johtaminen | 5 | |||||||||
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot | |||||||||||
4 MJF9138 | Kehittävä työote | 5 (NonStop) | |||||||||
4 LLYX400 | Myyntipsykologia ja myymisen taito | 5 (NonStop) | |||||||||
4 LLYX300 | Palvelumuotoilu liiketoiminnan kehittämisessä | 5 (NonStop) | |||||||||
4 MJF9136 | Professional Communication | 5 | |||||||||
4 LLYA655 | Yrittäjävalmennus II | 5 (NonStop) | |||||||||
4 LLYA660 | Yrittäjävalmennus III | 5 (NonStop) | |||||||||
Savonian yhteiset opinnot | |||||||||||
Valinnaiset yhteiset opinnot | |||||||||||
4 X991000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991054 | Successful Organisation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991006 | Asiantuntijuus ja esimiestoiminta | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991058 | Expertise and Supervisory Work | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991008 | Working and Studying in International Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | |||||||||
4 X991012 | Digitalised Working Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991014 | Innovaatio-osaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991056 | Innovation Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991028 | Yrittäjävalmennus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991026 | Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä | 5 | |||||||||
4 X9910601 | Strategic Project Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991050 | Business in Digital Health | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991066 | Sustainable development in changing climate, what has it to do with me? | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991064 | Service Design | 5 | |||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
4 SAVYONT | Opinnäytetyö | 30 | |||||||||
5 SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | |||||||||
5 SAVYONT250 | Opinnäytetyön toteutus | 25 |
Opintojaksokuvaukset
4 LLYA800 Tulevaisuuden johtajuus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija tunnistaa johtamisen ajankohtaisia ja tulevaisuuden ilmiötä, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet liiketoiminnalle tuovat. Tulevaisuuden odotukset ja haasteet johtamistyössä. Johtamisen muutos organisaatiotasolla. Opiskelija ymmärtää toimintaympäristön muutoksen ja sen merkityksen johtamiseen. Opiskelija perehtyy modernin / älykkään johtamisen käsityksiin. |
Keskeiset sisällöt | - Tulevaisuuden odotukset ja haasteet johtamistyössä - Johtamisen innovaatiot - Oppimis- ja muutoskyvykkyys - Arvojohtaminen ja vastuullisuus - Teknologian hyödyntäminen johtamisessa |
Suoritustavat | Opintojakso koostuu ennakkotehtävästä, kahdesta lähiopetuspäivästä, verkko-opetuksesta ja itsenäisestä oppimistehtävästä. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ilmoitetaan opintojakson alussa verkkoalustalla. |
Yhteyshenkilö | Huotari Nina, Haapakoski Markku |
4 LLYA670 Liiketoiminnan luova kehittäminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää jatkuvan uudistumisen sekä aktiivisen liiketoimintamahdollisuuksien etsimisen ja kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa. Hänellä on valmiuksia analysoida ja kehittää organisaation liiketoimintamallia. Opiskelija ymmärtää suorituskyvyn kokonaisvaltaisen johtamisen merkityksen kilpailukyvylle. Hän osaa hyödyntää luovia menetelmiä liiketoiminnan kehittämisen tukena. |
Keskeiset sisällöt | - Liiketoimintamahdollisuus - Liiketoimintamalli - Liiketoimintaprosessit ja niiden kehittäminen - Luovat menetelmät |
Suoritustavat | Kehittämistehtävä ja sen kirjallinen raportointi |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Yhteyshenkilö | Huotari Nina |
4 LLYA115 Strateginen talouden ohjaus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää taloushallinnon merkityksen ja roolin yrityksen strategian suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hän osaa hyödyntää laskenta- ja ohjausjärjestelmien tuottamaa informaatiota liiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa. Hänellä on valmiudet olla mukana kehittämässä yrityksen strategista talouden ohjausta. |
Keskeiset sisällöt | - Taloushallinnon rooli johtamisessa - Suorituskyvyn mittaaminen - Strategisen laskentatoimen menetelmiä, kuten toimintolaskenta - Liiketoiminnan valintojen vaikutus talouteen |
Suoritustavat | Oppimistehtävä (yksilötyö) |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Yhteyshenkilö | Loikkanen Ulla |
4 LLYA680 Asiakkuuksien ja myynnin johtaminen
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää asiakkuuksien ja myynnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelijalla on valmiudet hyödyntää asiakastietoa myynnin tavoitteiden asettamisessa. Opiskelija osaa suunnitella myyntiä asiakkaan tarpeista ja ostoprosessista lähtien. Hänellä on valmiudet myyntiprosessin suunnitteluun ja resursointiin. |
Keskeiset sisällöt | - Asiakkuuksien merkitys liiketoiminnassa - Asiakastiedon hallinta - Asiakkuuksien arvo ja asiakasryhmittely - Myynnin tavoitteet ja mittaaminen - Myynti- ja ostoprosessit - Myyntitiimin kokoaminen ja myyjien johtaminen |
Suoritustavat | Teoriaosuus: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Toiminnallinen osuus: Lähipäivätyöskentely ryhmässä. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Muuta huomioitavaa | Opintojakso suoritettava 6 kk sisällä aloituksesta |
Yhteyshenkilö | Pekkarinen Ulla |
4 MJF9138 Kehittävä työote
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija täydentää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa ja vahvistaa ammatillista asiantuntijuuttaan aiempaa kehittämisosaamistaan syventävillä tai laajentavilla teoreettisilla tai soveltavilla opinnoilla. Opintojakson aikana opiskelija osoittaa valitun asiantuntijuusalueen itsenäistä hallintaa ja osaamista. Opiskelija analysoi ja raportoi toimialan ja/tai kohdeorganisaation kehittämiseksi tehtyjä käytännön toimenpiteitä teoriaa hyödyntäen. Opintojakso voi linkittyä myös Savonian TKI-toiminnassa tehtyyn projektiin. |
Keskeiset sisällöt | - Asiantuntijuusvalmiudet - Opiskelijakohtaisesti määritelty oman alan liiketoimintaa tukeva erityisosaaminen - Tutkimuksellisen kehittämisen periaatteiden mukainen raportointi |
Suoritustavat | Itsenäisesti toteutettu käytännön projekti ja kirjallisuuteen pohjautuva kirjallinen raportti. Suoritus voi koostua myös useammasta pienemmästä raportista, esimerkiksi reflektoivista luentoraporteista, joita peilataan soveltuvaan kirjallisuuteen. |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Muuta huomioitavaa | Itsenäinen suoritus. Opintojakson oppimistavoitteet ja sisällön hyväksyy tutkinto-ohjelman vastuuopettaja ennen opintojakson aloittamista. |
Yhteyshenkilö | Huotari Nina |
4 LLYX400 Myyntipsykologia ja myymisen taito
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa arvioida omaa myyntiosaamistaan ja –taitojaan. Opiskelijalla on ymmärrys myyntipsykologiasta ja vuorovaikutustaktiikoista, asiakkaan profiloinnista, myyjä- ja asiakastyypeistä. Opiskelija ymmärtää ongelmaratkaisumyynnin mahdollisuudet henkilökohtaisessa myyntityössä sekä kuluttajille suuntautuvassa että yritysten välisessä myyntityössä. |
Keskeiset sisällöt | Henkilökohtainen myyntityö Myyntipsykologia Moderni myyntityö |
Suoritustavat | Mobiili/verkko-opinnot, tehtävät, verkkotentti. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Mobiili/ verkkokurssimateriaali |
Muuta huomioitavaa | Vain verkkototeutus |
Yhteyshenkilö | Haapakoski Markku |
4 LLYX300 Palvelumuotoilu liiketoiminnan kehittämisessä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun teoreettisen perustan, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheineen, asiakasymmärryksen luomisesta, ideoiden generointiin ja edelleen konseptointiin, prototypointiin ja arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää suunnittelussa ja prosessissa kuhunkin vaiheeseen sisältyviä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapoja palvelu- ja liiketoiminnan kehittämisessä omalle alalleen. |
Keskeiset sisällöt | Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen suunnittelun keskeiset käsitteet, prosessit ja menetelmät. Muotoilun osallistavat ja kokemukselliset menetelmät. Palvelun prototypoinnin menetelmät ja niiden käyttö. Muotoil-tujen konseptien testaus ja arviointi. Palvelumuotoilun ja design managementin yhteys. |
Suoritustavat | Opinnot toteutetaan NonStop/verkko-opiskeluna, jossa on teoria-aineiston omaksuminen verkkoluentoja ja lähteitä käyttäen, oppimistehtävien ja pienimuotoisen soveltavan harjoitustyön tekeminen ja itsearvioinnin kautta tehtävä verkkoympäristössä oleva kokonaisuus |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Materiaali | STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa. |
Yhteyshenkilö | Laitinen Matti |
4 MJF9136 Professional Communication
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student understands the importance of fluent and professional communication for managing business operations and for the role of a superior. The student activates and develops his/her written and oral communication skills so that he/she is able to interact in demanding work-related situations of the internal and external operational environment. The student gains the ability to develop his/her communication skills independently and to analyse written materials related to his/her area of expertise. |
Content | - Written and oral communication - Analyzing written materials |
Requirements | Written and oral tasks, during contact lessons and/or online. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | In Moodle |
Other considerations | Attendance to at least 1 of the contact days |
Contact | Raphenon-Onttonen Julienne |
4 LLYA655 Yrittäjävalmennus II
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa analyyttisesti ja kriittisesti kehittää liiketoiminnan osa-aluetta, jonka hän on perustellusti valinnut kehittämisen painopistealueeksi. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti suunnitelmansa nykytilannetta ja kypsyyttä, kun tähtäimessä on liiketoiminnan käynnistäminen tai uudelleen suuntaminen. |
Keskeiset sisällöt | -Liiketoimintamallin arviointi kokonaisuutena ja valitun osa-alueen kehittäminen |
Suoritustavat | Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, osallistuminen valmennuskeskusteluihin, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä). |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ajankohtaiset artikkelit ja muut aineistot. Itsenäisesti hankittu aineisto. Länsisalmi, H. 2013. Uudista liiketoimintaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Meyer, M.H. & Crane, F.G. 2014. New Venture Creation. An innovator¿s guide to entrepreneurship. SAGE Publications, Inc. |
Yhteyshenkilö | Virolainen Ilkka |
4 LLYA660 Yrittäjävalmennus III
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tehdä perustellun päätöksen ja aikataulutetun suunnitelman liiketoiminnan aloittamisesta ja resursoinnista. |
Keskeiset sisällöt | -Myynnin ja markkinoinnin suunnittelu -Talouden ja rahoituksen suunnittelu, rahoituslähteiden tunnistaminen ja rahoituksen hakeminen -Tuotteen tai palvelun laajamuotoisemman tuotannon suunnittelu -Muut kyseisen liiketoiminnan kannalta keskeiset suunnitelmat -Liiketoiminnan käynnistämispäätös |
Suoritustavat | Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, osallistuminen valmennuskeskusteluihin, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä). |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ajankohtaiset artikkelit ja muut aineistot. Itsenäisesti hankittu aineisto. Holopainen, T. (toim.). 2013. Yrityksen perustamisopas: käytännön perustamistoimet. 22. uudistettu painos. Espoo: Asiatieto. Meyer, M.H. & Crane, F.G. 2014. New Venture Creation. An innovator¿s guide to entrepreneurship. SAGE Publications, Inc. |
Yhteyshenkilö | Virolainen Ilkka |
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä. |
Keskeiset sisällöt | - Strateginen ajattelu ja visio - Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua - Skenaariotyöskentely - Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa |
Suoritustavat | Oppimistehtävien tekeminen |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa |
Yhteyshenkilö | Haapakoski Markku |
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation. |
Content | - Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making |
Requirements | Learning tasks, short presentation |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Relevant, topical literature and articles, Moodle environment. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus. |
Contact | Haapakoski Markku |
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa. |
Keskeiset sisällöt | Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit |
Suoritustavat | Verkkotehtävät |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Jääskeläinen Ari |
4 X991054 Successful Organisation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe how the quality of successful organisation is composed - is able to choose tools for quality management and is able to implement them as part of the goals of organisation - recognises different organisational cultures, which can either enable or disable each organisation’s quality and success. - is developing his/her competences in order to support organisation’s success |
Content | - Quality thinking - Quality management - Quality in working life - Organizational culture - Organisation and organizing - Multi-professionality - Rewarding incentive schemes |
Requirements | Active participation in web-working, discussions, assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Morgan, G. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc, 2006 |
Other considerations | This course has an equal content with the course Menestyvä organisaatio. |
Contact | Hoffrén Minna |
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita. |
Keskeiset sisällöt | - Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi - Palkitsevat kannustinjärjestelmät |
Suoritustavat | Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | 100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Virolainen Ilkka |
4 X991058 Expertise and Supervisory Work
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs. |
Content | - Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices |
Requirements | Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | To be announced |
Other considerations | This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta. |
Contact | Virolainen Ilkka |
4 X991008 Working and Studying in International Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners. |
Content | - Content varies according to topic of the course. - Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland. - Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life - Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics) |
Requirements | Active participation, reflective report, written and/or group assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Other considerations | Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5. |
Contact | Laukkanen Virpi |
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti. |
Keskeiset sisällöt | Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa |
Suoritustavat | Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot |
Yhteyshenkilö | Heikkinen Marjo |
4 X991012 Digitalised Working Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums. |
Content | - Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students |
Requirements | - Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions. - Tasks: 1. Citizen in a digitalised society 2. Networking: way of working 3. Utilisation of digitalised working platform/environment. - Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/ |
Contact | Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo |
4 X991014 Innovaatio-osaaminen
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi. |
Keskeiset sisällöt | - Innovaatio ja kehittäminen - Projektityöskentely - Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut - Innovoinnin tiedon lähteet - Pitchausvideo |
Suoritustavat | Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Tarkentuu opintojen alussa. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Laitinen Matti |
4 X991056 Innovation Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools. |
Content | Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video |
Requirements | Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course |
Other considerations | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen. |
Contact | Laitinen Matti |
4 X991028 Yrittäjävalmennus
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan. |
Keskeiset sisällöt | - Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas) |
Suoritustavat | Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä). |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali. |
Muuta huomioitavaa | Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin. |
Yhteyshenkilö | Kauppinen Marja, Laitinen Matti |
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen. |
Keskeiset sisällöt | - Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot |
Suoritustavat | Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Muuta huomioitavaa | Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta. |
Yhteyshenkilö | Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija |
4 X9910601 Strategic Project Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation. |
Content | Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects |
Requirements | E-learning assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen. |
Contact | Jääskeläinen Ari |
4 X991050 Business in Digital Health
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - Is developing digital health care business in his/her working place or is having own digital health care service or product or business idea and is motivated to develop it. - The main point is to analyze, make decisions and develop the business from economical point of view. Meaning product, service or total business must be profitable using economical calculations. - Do it independently, using Moodle, or/and meeting teacher using Skype or some other handy tools to communicate. - Is motivated to study and develop with his/her own idea or working place idea - Has skills to do as a project mode. |
Content | Economical elements in business. Business idea, macro-economic analyse, Business Model Canvas Main development processes in business Entrepreneurship in digital health care Sales role in business Cost calculations and cash flow calculations Own project development |
Requirements | Students will develop business from own/working places application/service/product/business. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Basic economical material from teacher and students own reports, presentations and articles |
Prerequisites | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone |
Contact | Niemelä Jari |
4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me?
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - knows basics of climate change and United Nations’ Sustainable Development Goals - understand the systemic nature of action on climate change, their magnitude and holistic implementation and their long-term societal importance - are able to assess critically information sources on climate change and also understands deliberate misleading - knows the Human Security approach and is capable to preliminary assess the impacts of the measures in a pre-selected context (related to one's own work, hobby or similar) |
Content | - Reliability of the climate change information and the IPCC - Greenhouse effect - Climate change impacts, mitigation and adaptation: If emissions increase as in recent years, average warming will rise above 2 ° C in about 10 years, and activated tipping points will increase average warmth by 5-6 ° C in a century, causing body temperature rise above 42 ° C for billions of people. It is possible to stop temperature rise below 2 ° C in 30 years by using known technologies. This requires reducing emissions and strengthening carbon sinks. The introduction of sustainable technologies requires systemic changes such as a carbon tax. The magnitude of the change is comparable to post-war reconstruction. What should be done at the individual, organizational and societal level? Pressure on politicians and companies. Preparing for extreme weather events. Widespread measures affecting society have been under way for a long time - Human Security Approach (people centered, true knowledge and impact assessment) - Ex-ante impact assessment of the measures, presentation of the method and exercise |
Requirements | - Online study and online exam - Submission of the preliminary impacts assessment of the planned measures |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Content, materials and links to external resources (all in Moodle) |
Contact | Kajanus Miika |
4 X991064 Service Design
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes. |
Content | - Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities. |
Requirements | This course is based on practice-oriented education. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press. |
Other considerations | Intensive course at the beginning of June |
Contact | Sirviö Timo |
4 SAVYONT Opinnäytetyö
Laajuus | 30 op |
Osaamistavoitteet | Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti. |
Keskeiset sisällöt | Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi. |
Suoritustavat | Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas. Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali. |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet. |
Keskeiset sisällöt | - Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka |
Suoritustavat | Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali. |
Edeltävät opinnot | Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus
Laajuus | 25 op |
Vieraskielinen osuus | 25 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi |
Keskeiset sisällöt | - opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa |
Suoritustavat | Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Materiaali | Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje. |
Edeltävät opinnot | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.