Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





JOE21SMIE Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Eri-ikäisten mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa tarvitaan vahvaa ammatillista osaamista. Palvelujärjestelmän muuttuessa tarvitaan lisäksi entistä enemmän sekä itsenäisen työskentelyn osaamista että monialaisen yhteistyön osaamista.

Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, joilla ei ole vielä laajaa kokemusta mielenterveys- ja päihdetyöstä. Koulutus vahvistaa osaamista edistävässä tai ennaltaehkäisevässä toiminnassa tai hoidossa ja kuntoutuksessa.

Osaamistavoitteet

Ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija koulutustaustansa ja työkokemuksensa pohjalta:

1) kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä
2) saavuttaa asiantuntijuuden edellyttämän syvällisen erityisosaamisen tai monialaisen kokonaisuuden hallinnan
3) osaa arvioida ja kehittää erityisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin
4) kykenee toimimaan yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana
(Lähde:Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta, 1438/2014)

Opintojen rakenne

Opintojen laajuus on 30 opintopistettä.
Opinnot ovat
1) Mielenterveyden, mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden hahmottaminen 2 op
2) Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä 5 op
3) Mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien tunnistaminen, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä asiakkaan, lähteisten ja verkostojen kanssa 5 op
4) Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät 8 op
5) Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä ja -ohjaus 5 op
6) Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyö 5 op

Asiantuntijuuden kehittyminen

Opiskelija syventää ja/tai laajentaa osaamistaan opintojaksoille määriteltyjen osaamistavoitteiden kautta.

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, johon kuuluu 2 lähiopetuspäivää kuukaudessa sekä itsenäistä opiskelua lähipäivien lisäksi. 30 opintopistettä tarkoittaa laskennallisesti noin 800 tuntia opiskelijan työtä.

Osaamisen kehittymistä seurataan opintojen aikaisella, täydentyvällä portfoliolla, joka toteutuksesta riippuen sisältää erilaisia tehtäviä, kuten vertais- ja itsearviointitehtäviä, reflektiopäiväkirjan, työelämään liittyviä tehtäväksi antoja ja muita mahdollisia tehtäviä. Portfolion rakenne noudattelee opintojaksoja, niin että opintojaksojen suoritukset arvioidaan ja näin saadaan osaamisen kehittymisestä jatkuvaa tietoa ja opiskelija saa itselleen jatkuvaa palautetta omasta kehittymisestään.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Mielenterveys- ja päihdetyön opinnot
4 MIEKO1 Mielenterveyden, mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden hahmottaminen 2              
4 MIEAS1 Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä 5              
4 MIEON1 Mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien tunnistaminen, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja verkostojen kanssa   5            
4 MIEME1 Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät 8              
4 MIEPA1 Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä ja -ohjaus   5            
4 MIEKE1 Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyö 5              

Opintojaksokuvaukset

4 MIEKO1 Mielenterveyden, mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden hahmottaminen

Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat. Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa. Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä. Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä. Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.
Keskeiset sisällöt
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet. Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus. Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus. Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot. Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen. Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy. Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys- ja päihdetyössä.
Suoritustavat
Luennot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali Ennalta määrätty oppimateriaali: • Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016. • Mental health promotion glossery • Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-913-8
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 MIEAS1 Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta. Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa. Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta. Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan. Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.
Keskeiset sisällöt
Asiakaslähtöisyys Osallisuus ja itsemääräämisoikeus Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina Yhdenvertaisuus Avoin dialogi ja reflektiivisyys Voimavaralähtöisyys Recovery (-ajattelu), toipumisorientaatio Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
Suoritustavat
Ennakko-oppimistehtävä, asiantuntijaluennot, seminaarityöskentely, oppimispäiväkirja ja itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 MIEON1 Mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien tunnistaminen, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja verkostojen kanssa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen. Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa. Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon. Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista. Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon.
Keskeiset sisällöt
Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki.. Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys. Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa. Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen. Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu. Psykososiaalisen tuen merkitys. Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi. Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa. Puheeksioton osaaminen. Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa. Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito.
Suoritustavat
Oppimistehtävä, luennot, itsenäinen työskentely.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 MIEME1 Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät

Laajuus
8 op
Osaamistavoitteet
Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa. Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä. Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.
Keskeiset sisällöt
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa. Asiakastyössä vaikuttavat tekijät. Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät. Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa. Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Suoritustavat
Pienryhmätyöskentely, luennot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 MIEPA1 Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä ja -ohjaus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaa toimia asiakasta arvostavalla ja osallistavalla tavalla. Osaa tarkastella omaa ammatillista vuorovaikutustaan kriittisesti ja kehittää sitä jatkuvasti. Hallitsee ohjaamiseen (palveluohjaus, asiakasohjaus) liittyvät vuorovaikutukselliset teoriat ja mallit ja osaa ohjata asiakasta sekä hänen perhettään. Tuntee alueelliset palveluverkot ja osaa työssään hyödyntää eri tahojen palveluja ja osaamista yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa. Tuntee digitaalisia palveluita ja menetelmiä ja niiden mahdollisuuksia sekä osaa ohjata asiakasta niiden käytössä. Toimii moniammatillisessa yhteistyössä mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijana ja kehittää yhteistyössä uusia toimintamalleja.
Keskeiset sisällöt
Lainsäädäntö ja valtakunnalliset ajankohtaiset ohjeistukset. Sote- ja maakuntauudistus. Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori palvelujen tuottajina. Vapaaehtoiset ja vertaiset yhteistyökumppaneina. Järjestöt asiantuntijoina. Mielenterveys- ja päihdetyö tilastoina. Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluprosessiosaaminen. Palveluohjaus. Moniammatillisuuden mahdollisuudet mielenterveys- ja päihdetyössä, palveluverkosto, palvelujärjestelmä, palveluohjausosaaminen, työparityöskentely. Digitaalisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. mobiilimenetelmät, verkkopalvelut, pelillisyys).
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely, parityöskentely, kirjallinen tehtävä, itsenäinen työskentely.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 MIEKE1 Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyö

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä. Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen. Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa. Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet. Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammatillista toimintaansa työnohjauksen avulla.
Keskeiset sisällöt
Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi. Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti). Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi. Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv). Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden. Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi. Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena.
Suoritustavat
Pienryhmätyöskentely, luennot, kirjallinen tehtävä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali Kärkkäinen M-L (2013) Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Osviitta 4, 2013. Manka M-L (2016) Työhyvinvointi murroksessa. Osviitta 1, 2016. Sharrock ym (2013) Clinical supervision for transition to advanced practice. Perspectives in Psychiatric Care.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.