Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





YOJAT21 Yksittäisiä opintojaksoja lv. 2021 - 2022

Koulutuksen lähtökohdat

Tässä opetussuunnitelmassa on lukuvuonna 2021 - 2022 järjestettäviä yksittäisiä opintojaksoja, jotka eivät kuulu mihinkään muuhun opetussuunnitelmaan.

Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Tutkinto-ohjelmiin liittyvät opintojaksot
 
Avoimen ammattikorkeakoulun opintojaksot
4 JOA21SWY Sustainable Solution for Circular Bio-Based World 5              
4 JOAKLH20 Koulu lasten hyvinvointiympäristönä 2              
4 JOAKIEKA Kielikahvila verkossa 2 (NonStop)
4 JOAIL1 Ilmastonmuutos ja terveys 2 (NonStop)
 
Hankkeissa toteutettavat opintojaksot
4 JOHESP01 KiVANET: Espanja 1
4 JOHSAK13 KiVANET: Saksa 3
4 JOHVEN01 KIVANET: Venäjä 1
4 JOHVEN05 KIVANET: Venäjä 5
4 JOH21SALI ALIISA - Continuing Inclusive Art Education. Inklusiivisen taidepedagogiikan täydennyskoulutus 5              

Opintojaksokuvaukset

4 JOA21SWY Sustainable Solution for Circular Bio-Based World

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Bioeconomy sector is growing rapidly. The purpose is to reduce dependence on fossil resources. Transition to bioeconomy needs knowledge of available possibilities and ability to create new innovations. This course is created to give answers to these challenges. After the Course the student will understand the concepts of bioeconomy and forest bioeconomy. The student will learn topical issues of bioeconomy both in Chile/South America and Finland/Europe. The student will receive comprehensive overview of environmentally friendly bioeconomy solutions and are able to apply their knowledge to solve problems related to bioeconomy sector. Creating new innovative ideas and bio-based products and processes.
Content
• Introduction (concepts, policy drivers, bioeconomy in Chile and Finland • Sustainable forest bioeconomy (Inventory and management of forest resources) • Responsible and Smart use of natural resources • Opportunities and benefits from bioeconomy (biorefinering and innovative forest products, clean energy production, wood constructions) • Future aspects of bioeconomy (research and development, best practices, joint efforts between universities and companies) • Supervised group works related to educational and RDI • Presentation of challenges for students group works • Presentations of group works,
Requirements
Lectures, assignments, workshops, group tasks, supervised group tasks, presentation of group work results
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Materials will be given via Moodle during the course
Prerequisites
B.Sc. education
Other considerations
- Intensive course period 27.9.-8.10.2021, online - The course will be opened in Moodle for introduction 23.09.2021. - Students should registrate by 21.09.2021 in order to be accepted. - The assignments given for students is recommended to return by 8.10.2021. - The course will be evaluated when the given assignments are returned
Contact
Huhtinen Markku


4 JOAKLH20 Koulu lasten hyvinvointiympäristönä

Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija • tietää koulun hyvinvointityön rakenteet ja periaatteet sekä niitä ohjaavat säädökset • tuntee lasten hyvinvointiympäristön toimijat koulussa ja heidän roolinsa koulun toimintakulttuurissa • tunnistaa omat vaikutusmahdollisuutensa lapsen kouluarjessa kokemaan hyvinvointiin • ymmärtää monitoimijaisen yhteistyön mahdollisuudet koulun hyvinvointiympäristön vahvistajana
Keskeiset sisällöt
Sisältö • koulun hyvinvointiympäristön kokonaisuus • osallisuus lapsen hyvinvoinnin perustana • koulun hyvinvointityön toimijat ja heidän vastuunsa ja velvollisuutensa • oppilas- ja opiskelijahuollon rakenne, periaatteet ja säädökset • monitoimijainen yhteistyö koulun toimintakulttuurina
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen Itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen. Suorittamistapa on monivalintatentti kurssialueella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opintojakson sisältöön liittyvä kirjallisuus ja muu materiaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Digicampus Moodle) Suorittamistapa on monivalintatentti kurssialueella.
Yhteyshenkilö
Kinnunen Anu


4 JOAKIEKA Kielikahvila verkossa

Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa: • kommunikoida ja keskustella sujuvasti suomeksi tavallisista aiheista • tehdä suomeksi selkeitä kysymyksiä, kommentoida ja vastata kysymyksiin (YKI 2 - 4) • toimia suomen kielellä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaana • kysyä terveys- ja sosiaalipalveluista • käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon sanastoa
Keskeiset sisällöt
• suomenkieliset keskustelufraasit (aloitus, lopetus, kiinnostuksen osoittaminen) • YKI2 - 4 tasojen kielioppiin liittyviä asioita (kysymyslauseet, argumentointi) • sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut eri kulttuureissa • sosiaali- ja terveydenhuollon sanasto suomeksi Tämä etäkielikahvila on kv-taustaisille opiskelijoille ja maahanmuuttajille. Jos äidinkielesi ei ole suomi, mutta haluat oppia puhumaan tärkeistä asioista suomeksi, tule mukaan! Voit osallistua mielenkiintoisiin keskusteluihin, verkostoitua ja saada uusia ystäviä! Samalla kielitaitosi kehittyy. Kielikahviloihin osallistuu myös sote-alan opiskelijoita, joiden äidinkieli on suomi. Pääset siis puhumaan suomea suomalaisten kanssa. Saat myös harjoitella ja kerrata sanastoa tehtävillä.
Suoritustavat
Opiskelija osallistuu aktiivisesti verkkotapaamisiin eli kielikahvilaan verkossa. Kielikahvilaan osallistuu suomalaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita. Opiskelija tekee harjoitustehtäviä itsenäisesti verkko-ympäristössä. Hän kertaa sanastoa, jota on oppinut. Hän valmistautuu seuraaviin kielikahvilan aiheisiin. Todistusta ei voi rinnastaa yleiseen kielitestitulokseen (YKI). Verkkokurssi, johon kuuluu pakollisia tapaamisia verkossa. Vähintään 8 tapaamiseen pitää osallistua.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Verkko-ympäristössä. Lisäksi Selkouutiset: https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja. Suositellaan vähintään A2.2. tason kielitaitoa, ei vaatimusta todistuksesta.
Muuta huomioitavaa
- Verkkokurssi (OpenEdu ja Zoom), ei lähitapaamisia - Opintojakson verkko-ympäristöön voi kirjautua 17.9.2021 alkaen. - Tehtävien palautusalustat sulkeutuvat 31.5.2022 klo 23.55, jolloin opintojakson opiskelu päättyy. - Opintojakso arvioidaan ja arvosanat tallennetaan 3 viikon kuluessa siitä, kun opettaja on saanut tiedon kurssin suorittamisesta. Tapaamisajat verkossa ilmoitetaan opintojaksolla.
Yhteyshenkilö
Raatikainen Kukka-Maaria, Mysheva Veronika


4 JOAIL1 Ilmastonmuutos ja terveys

Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - ymmärtää mitä inhimillisellä turvallisuudella ja ilmastoturvallisuudella tarkoitetaan. - ymmärtää ilmastonmuutoksen vaikutukset ilmastoturvallisuuteen, elinympäristöön ja väestön terveyteen. - tietää, kuinka ilmastonmuutosta on mahdollista hillitä ja miten sen vaikutuksiin on mahdollista varautua ja sopeutua.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana hahmotetaan yleiskuvaa inhimillisestä turvallisuudesta, ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista väestön terveyteen. Lisäksi pääset pohtimaan sitä, miten ilmastonmuutosta on mahdollista hillitä ja miten sen aiheuttamiin terveysvaikutuksiin voidaan varautua ja sopeutua
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkko-opintojaksolle: harjoitus- ja viikkotehtävien tekeminen Itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kurssin materiaali on linkitettynä verkkokurssilla
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Opintojakson voivat suorittaa sekä amk- että yamk-opiskelijat. Opintojakso on EQF-tasoa 6 (amk-taso).
Yhteyshenkilö
Korhonen Teija


4 JOHESP01 KiVANET: Espanja 1

Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa espanjan ääntämisen ja intonaation perusteet. Hän hallitsee kielen keskeisimpiä perusrakenteita ja yleiskielen perussanastoa. Opiskelija selviytyy jokapäiväisistä puhetilanteista ja osaa viestiä auttavasti työelämän perustilanteissa kohdekulttuurin vaatimalla tavalla.
Keskeiset sisällöt
Selviytyminen työ-, opiskelu- tai vapaa-ajan matkalla jokapäiväisistä puhetilanteista (tervehdykset, esittäytyminen ja itsestä kertominen, kahvilassa tilaaminen, hotellissa asiointi, tulevan ammatin kertominen, tien kysyminen ja kulkuneuvot). Perehtyminen espanjan ääntämiseen, kielen perusrakenteisiin ja perussanastoon. Tutustuminen espanjankieliseen kulttuuriin.
Suoritustavat
Aktiivinen työskentely Moodle-oppimisalustalla, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, palautettavat oppimistehtävät, testit, tentti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Moodle-materiaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Tavoitetaso A1.1 100 % verkkokurssi
Yhteyshenkilö
Mylläri Anu


4 JOHSAK13 KiVANET: Saksa 3

Laajuus
3 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Tämän moduulin opiskeltuani ymmärrän saksalaista korkeakoulujärjestelmää ja osaan toimia opiskelija-arkeen kuuluvissa tilanteissa mm. kirjastossa ja opiskelijaravintolassa. Osaan sopia tapaamisesta käyttäen erilaisia pikaviestipalveluja esim. WhatsApp. Osaan myös toimia erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa erilaisissa liikkeissä ja esittää asiaan kuuluvia kysymyksiä tarjolla olevista tuotteista. Osaan nimetä kehonosat, tunnistan erilaisia vaivoja tarkoittavia sanoja. Osaan tehdä ajanvarauksen lääkärille ja selittää lääkärille, mikä minua vaivaa. Osaan asioida apteekissa
Keskeiset sisällöt
Opiskeluun liittyvät teemat, tapaamisen sopiminen, toimiminen erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, asiointi lääkärillä ja apteekissa, hyvinvointi. Rakenteet: perfektin kertaus, vaihtoprepositiot ja imperatiivi, päivämäärät ja järjestysluvut, adjektiivien vertailu, modaaliverbien imperfekti, suomen konditionaalin vastineita, sollen-verbin käyttö, refleksiiviverbit, adjektiivin taivutus alustavasti.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkko-opintojaksolle harjoitustehtävien, moduulitenttien ja lopputentin suorittaminen hyväksytysti annetun aikataulun puitteissa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
DigiCampuksen Moodle-alustalla oleva ja siellä jaettava materiaali.
Edeltävät opinnot
Saksan taitotaso A1 eli 5-6 opintopisteen aiemmat opinnot saksan kielessä, jotta perustaidot ovat hallussa.
Muuta huomioitavaa
Opintojakso on pääsääntöisesti itsenäistä työskentelyä Moodlessa. Opintojakso koostuu kolmesta moduulista, joissa jokaisessa on yksi verkkotapaaminen. Osallistuminen verkkotapaamisiin on vapaaehtoista, mutta tärkeää.
Yhteyshenkilö
Huusari Satu


4 JOHVEN01 KIVANET: Venäjä 1

Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua venäjää sekä ääntää kieltä sääntöjen mukaan. Hän osaa myös esitellä itsensä, kertoa omasta arjestaan ja asioida esimerkiksi kahvilassa.
Keskeiset sisällöt
Kyrilliset aakkoset, kysymyslauseet, substantiivien suku, kieltosanat, persoona- ja possessiivipronominit, lukusanat 1-100, kellonajat, prepositionaali, verbien preesensmuodot.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkko-opintojaksolle. Harjoitustehtävien ja viikkotehtävien tekeminen. Itsenäinen aineistoihin perehtyminen. Suullisten ja kirjallisten oppimistehtävien palautus ja verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja.
Yhteyshenkilö
Ruotsalainen Olga


4 JOHVEN05 KIVANET: Venäjä 5

Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa työtehtävistä ja arkitilanteista työpaikalla, esitellä messuilla yrityksen tai tuotteen perustiedot ja keskustella häntä kiinnostavista tuotteista/palveluista, tuoda ilmi mielipiteitä, hoitaa matkajärjestelyt, kertoa matkasta, pitää yhteyttä ystäviin mm. tekstiviestein.
Keskeiset sisällöt
Verbien aspektit, prepositionaali ja datiivi: adjektiivien taivutus yksikössä ja monikossa, vertailuasteet: komparatiivi ja superlatiivi, konditionaali, omistuspronominit: taivutus sijamuodoissa.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkko-opintojaksolle. Harjoitustehtävien ja viikkotehtävien tekeminen. Itsenäinen aineistoihin perehtyminen. Palautettavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät, verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Noin 12 opintopisteen aiempia opintoja tai vastaava osaaminen
Yhteyshenkilö
Ruotsalainen Olga


4 JOH21SALI ALIISA - Continuing Inclusive Art Education. Inklusiivisen taidepedagogiikan täydennyskoulutus

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Deepening and expanding the competences of professional art pedagogy. Ability to take advantage of the opportunities of diversity in different areas of professional activity. Ability to apply existing professional skills to the needs of inclusive pedagogy in practice and theory. Ability to work in multilateral and multicultural contexts and to network internationally and nationally.
Content
Multiprofessional and multidisciplinary working methods are based on dialogue an reflection. Implementation will take into account national and international cooperation that exploits the potential of e-learning environments. The studies are carried out with cooperation of national working contexts.
Requirements
Independent orientation, active participation in a workshop (5 days) and related assignments, practical training and completion of all related assignments.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
The material can be found in the course's e-learning environment
Prerequisites
University Degree in Art (Bachelor or Master) or UAS Degree in Culture and Arts (Ba or Ma) and teacher's pedagogical studies 60 ECTS / University degree in education including teacher's pedagogical studies 60 ECTS or other equivalent competence as well as artistic competence. Degree of early childhood education teacher / UAS Bachelor in Social Services with at least 60 ECTS credits in early childhood education and social pedagogy, as well as artistic competence.
Other considerations
The education is implemented as a multi-form training utilizing digital learning environments. Multimodal learning includes contact teaching, small group work, online studies, peer tutoring and learning, work-related learning, and independent work and self-assessment. Studies are at European (NQF) and national level 7. E-learning environment/Moodle OpenEdu will open 1.9.2021 Orientation assignments must be replied by 13.9.2021 The workshop will be implemented 20.-24.9.2021 The practical training will be implemented 1.10.2021-30.4.2022 The final report must be replied by 15.5.2022 The education will be implemented in international cooperation. Part of the teaching is conducted in Finnish and part in English. The education does not lead to a degree and is not directly included in any curriculum of Savonia University of Applied Sciences.
Contact
Niemi Paula


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.