Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
#savoniaAMK
Erikoistumiskoulutus 30 op
Koulutuksen laajuus: 30 op
Koulutuksen hinta: 1500€ (alv 0%)
Haku koulutukseen: 15.3. – 5.4.2021
Koulutuksen ajankohta: syyskuu 2021 – toukokuu 2022
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus laajentaa ja syventää sosiaali- ja terveysalan ammatillista osaamista siten, että koulutuksen suorittaneilla on vahva ammatillinen osaaminen asiakas- ja palveluohjauksen asiakastyöhön, palvelujen ja palveluketjujen kehittämiseen sekä palveluinnovaatioiden rakentamiseen. Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen suorittanut henkilö voi toimia vaativissa palveluohjauksen ja palveluiden yhteensovittamisen tehtävissä muun muassa palveluohjaajana, case managerina ja palveluiden integroijana.
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksen on suunnitellut kaksikymmentäyksi ammattikorkeakoulua yhdessä ja ne tekevät yhteistyötä myös koulutuksen toteutuksessa.
Kohderyhmä
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon tai AMK-tutkintoja edeltäneen opistoasteen tutkinnon suorittaneille.
Tavoitteet ja sisällöt
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksessa (30 opintopistettä) on kuusi opintojaksoa. Opintojaksot ovat viiden opintopisteen laajuisia. Opintojaksoittain on määritelty osaamistavoitteet, jotka huomioon ottaen erikoistuja laajentaa ja syventää ammatillista osaamistaan.
Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Osallistuja
- osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
- osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
- osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5 op)
Osallistuja
- osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja suunnitella niiden pohjalta asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
- osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
- hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
- osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa.
Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5 op)
Osallistuja
- osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
- osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
- osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
- osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin.
Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä (5 op)
Osallistuja
- osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
- osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas – ja palveluohjauksen eri rooleissa
- osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä.
Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Osallistuja
- osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
- osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
- osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.
Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 op)
Osallistuja
- osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
- tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
- osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
Toteutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus on laajuudeltaan 30 opintopistettä, mikä tarkoittaa laskennallisesti noin 810 tuntia työtä.
Erikoistumiskoulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena. Lähityöskentelypäivien lisäksi on itsenäistä, ohjattua opiskelua. Erikoistumiskoulutuksessa käytetään verkko-oppimisympäristöä (MoodleRooms).
Erikoistumiskoulutuksessa tehdään kirjallisia oppimistehtäviä ja kehittämiskokeilu. Oppimistehtävien avulla ammatillisen osaamisen kehittymisestä saadaan jatkuvaa tietoa ja erikoistuja saa jatkuvaa palautetta omasta edistymisestään.
Aikataulu
Koulutus syyskuussa 2021 – ja loppuu toukokuu 2022. Tarkemmat päivät ilmoitetaan tällä sivulla myöhemmin.
Lähityöskentelypäiviä on koulutuksen aikana yhteensä 11 ja etäohjauksia viisi.
Lähityöskentelypäivät ovat arkipäivisin klo 8:30–16 ja etäohjaukset klo 16:30–18.
Paikkakunnat
Savonia-ammattikorkeakoulu toteuttaa koulutuksen Kuopiossa.
Hinta
Erikoistumiskoulutuksen hinta on 1500€ (alv 0%)
Hakeminen
Haku erikoistumiskoulutukseen on 15.3. – 5.4.2021 täyttämällä sähköinen hakulomake.
Hakijan tulee liittää hakulomakkeelle kopiot tutkinto- ja työtodistuksista, CV sekä motivaatiokirje.
Hakijan tulee kertoa motivaatiokirjeessä:
1. Miksi haet Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutukseen
2. Millaista asiakas- ja palveluohjauksen osaamista tarvitset tulevaisuudessa
3. Miten voit työssäsi ja/tai työuralla hyödyntää Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutuksessa hankittua osaamista
4. Opiskelun, työelämän ja muun elämän yhteensovittamisen mahdollisuuksista ja haasteista
Motivaatiokirjeen laajuus enintään 2 tekstisivua.
– Opiskelijavalintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 16.4.
– Opiskelupaikan vastaanotto 23.4. mennessä.
Lisätietoja
Marjo Heikkinen
Lehtori
Sosiaali- ja terveysala
Savonia-ammattikorkeakoulu
044 785 6549
marjo.heikkinen@savonia.fi
Tuija Pakarinen
Lehtori
Sosiaali- ja terveysala
Savonia-ammattikorkeakoulu
044 785 6417
tuija.pakarinen@savonia.fi