# Tutkimus: Mustaherukka tasapainottaa aterianjälkeistä verensokeria - Savonia-AMK

> Savonia oli mukana tutkimuksessa, joka toteutettiin yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikön kanssa.

## Tutkimuksen tausta ja tulokset
Savonia-ammattikorkeakoulu oli mukana tutkimuksessa, jonka tulokset julkaistiin marraskuussa 2020 *British Journal of Nutrition* -lehdessä. Tutkimus osoitti, että mustaherukalla on suotuisa vaikutus aterianjälkeiseen verensokerivasteeseen. Mustaherukka tasoittaa aterialla nautitun sokerin aiheuttamaa verensokerin jyrkkää nousua ja laskua, minkä arvellaan johtuvan marjan sisältämistä antosyaaneista.

Kliinisessä ateriakokeessa vaikutus havaittiin jo 75 grammalla (1,5 dl) mustaherukkaa. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että mustaherukan kanssa syöty lisätty sokeri ei ole yhtä haitallista elimistön aineenvaihdunnalle kuin sokerin syönti sellaisenaan.

## Maqua-tutkimus
Maqua-tutkimuksessa (*Mustaherukan vaikutukset aterianjälkeiseen glukoosiaineenvaihduntaan*) 26 tervettä ja normaalipainoista tutkittavaa nautti neljällä eri tutkimuskäynnillä kolme erilaista tutkimustuotetta sekä vertailutuotteena sokerivettä. Kaikki tuotteet sisälsivät 31 grammaa imeytyvää hiilihydraattia.

Tutkimustuotteet olivat:
* Sokeroitu mustaherukkasose
* Uudenlainen mustaherukkavälipalatuote
* Välipalatuotteen tuotepohja ilman mustaherukkaa

Sokeriveteen verrattuna mustaherukkaa sisältävät tuotteet aiheuttivat maltillisemman nousun ja laskun veren glukoosi- ja insuliinitasoissa. Vaikutus tehostui erityisesti mustaherukkavälipalatuotteessa innovatiivisen tuotepohjan ansiosta.

## Ruokalaakso-yhteistyö ja tuotekehitys
Kliininen ateriakoe oli osa Ruokalaakson Marjapilottia, jossa kehitettiin Pohjois-Savon ruokasektorin asiantuntijaverkoston yhteistyötä. Pilotin puitteissa kehitettiin hapatettuun kvinoapohjaan valmistettu mustaherukkatuote.

Tuotekehityksessä olivat mukana:
* Itä-Suomen yliopiston opiskelijat
* Kehitysyhtiö Savogrow (tuotekehitystilat)
* Probitat Oy
* Pakkasmarja Oy
* Savonia-ammattikorkeakoulun Future Food -yksikkö (asiantuntijaraati ja kuluttajatestaus)

## Yhteystiedot ja lisätiedot

**Tutkimusartikkeli (Open Access):**
Lappi J, Raninen K, Väkeväinen K, Kårlund A, Törrönen R, Kolehmainen M. Blackcurrant (*Ribes nigrum*) lowers sugar-induced postprandial glycaemia independently and in a product with fermented quinoa: a randomized crossover trial. Br J Nutr 2020, Nov 9;1-28.
DOI: [https://doi.org/10.1017/S0007114520004468](https://doi.org/10.1017/S0007114520004468)

**Lisätietoa tutkimuksesta:**
Professori Marjukka Kolehmainen, Itä-Suomen yliopisto
marjukka.kolehmainen (a) uef.fi, p. 040 355 3617
[https://uefconnect.uef.fi/henkilo/marjukka.kolehmainen/](https://uefconnect.uef.fi/henkilo/marjukka.kolehmainen/)

**Lisätietoja Ruokalaakso-yhteistyöstä:**
Projektipäällikkö Jenni Lappi, Savonia-ammattikorkeakoulu
jenni.lappi (a) savonia.fi, p. 044 785 5353

**Lisätietoa Ruokalaakso-ekosysteemistä:**
[www.ruokalaakso.fi](http://www.ruokalaakso.fi)