Savolaisuus on makuasia – lähiruokaa ostoskeskuksessa

Yksi Savolaisuus on makuasia -hankkeen aikaansaamista asioista, on kauppakeskus Matkuksessa järjestettävä kymmenen tapahtuman sarja, eli lähiruoka pop-up. Lähituottajille tarjotaan mahdollisuus tulla kokeilemaan tuotteidensa myymistä kauppakeskuksessa. Lähituottajat saivat myyntipaikat ilmaiseksi.

Pohjois-Savo on täynnä upeita tuotteita ja tuottajia. Lähiruoan käytön vaikutukset muun muassa aluetalouteen, sosiaaliseen vastuuseen, kestävään kehitykseen, ruokaturvaan ja kulttuuriperimän säilymiseen on tärkeää tiedostaa.

Savonian opiskelijat ovat olleet mukana tapahtuman suunnittelussa. Tapahtumat ovat toimineet yleisesti hyvänä näkyvyytenä niin lähiruoalle kuin myös Kuopio saamalle European Region of Gastronomy -tunnukselle.

Yhteistyökumppanin kommentit

”Matkuksen lähiruoka pop-up tarjoaa viljelijöille uudenlaista näkyvyyttä keskeisellä kauppapaikalla. Yrittäjille tapahtuma mahdollistaa uusien lähituotteiden esittelyä ja myynnin kasvua. Myös verkostoituminen toisten yrittäjien kanssa ja toisilta oppiminen onnistuu luontevasti tuote-esittelyjen ja kaupanteon yhteydessä. Matkuksen lähiruoka pop-up tuo näkyväksi Pohjois-Savon monipuolisen ruokatarjonnan ja ruokkii myös yrittäjiä kehittämään uutta!”

Sirpa Lintunen, aluepäällikkö
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto, Pohjois-Savo
Sirpa Lintusen kasvokuva
Pinkki piirretty maapallon kuva

Fakta

Näkyvyys Tastesavon sekä Matkuksen kaikissa markkinointikanavissa on ollut merkittävää. Äänimainokset tavoittavat jo pelkästään noin 10 000-15 000 päivittäistä kauppakeskuksen kävijää. Tapahtumista on tällä hetkellä päässyt hyötymään ja saanut näkyvyyttä jo 53 eri tuottajaa ja ruoka-alan yrittäjää tai toimijaa.

Tavoite 8 - Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua


Uusimmat viikon vaikuttavimmat: