Lasipullo, jossa on korkki, kelluu tyynellä vedellä, ja sen sisällä on kääritty paperi tai viesti. Pulloa ympäröi kevyesti aaltoilu.

Savonia-artikkeli Pro: Saavutettava viestintä kokonaisturvallisuuden vahvistajana: teoriasta käytäntöön nuorten someviestintäkilpailulla

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Kokonaisturvallisuus on suomalaisen yhteiskunnan kriisinkestävyyden perusta. Se rakentuu viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistyölle, ja sen tavoitteena on turvata elintärkeät toiminnot kaikissa olosuhteissa.

Viestintä on keskeinen osa tätä toimintamallia – ei vain tiedonvälityksen välineenä, vaan myös luottamuksen, osallisuuden ja resilienssin rakentajana. Saavutettava viestintä varmistaa, että jokainen yhteiskunnan jäsen voi ymmärtää, osallistua ja toimia turvallisuutta edistävissä prosesseissa.

Saavutettavuuden merkitys turvallisuusviestinnässä

Saavutettavuus viestinnässä tarkoittaa, että viestit ovat ymmärrettäviä, selkeitä ja tavoittavat moninaiset kohderyhmät – mukaan lukien eri kieli- ja kulttuuritaustaiset, näkö- ja kuulorajoitteiset sekä digitaalisesti syrjäytyneet henkilöt (Hirvonen & Kinnunen, 2020). Kokonaisturvallisuuden viestintästrategioissa saavutettavuus on nostettu keskiöön, sillä kriisitilanteissa jokaisella on oikeus saada ymmärrettävää ja toimintaan ohjaavaa tietoa. Viestinnän eettiset ohjeet korostavat vastuullisuutta ja luotettavuutta, jotka ovat erityisen tärkeitä turvallisuusviestinnässä. (Lehtonen, 2022).

Tutkimukset osoittavat, että saavutettava viestintä ei ole vain tekninen vaatimus, vaan yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden edistäjä. Hirvonen ja Kinnunen (2020) korostavat, että saavutettavuus lisää kansalaisten luottamusta yhteiskuntaan ja sen toimijoihin. THL:n (2023) mukaan selkokielisyys ja visuaalisuus ovat tehokkaita keinoja tavoittaa laajoja väestöryhmiä, erityisesti kriisiviestinnässä. Lehtonen (2022) painottaa, että turvallisuusviestinnän tulee olla arvojohtamisen väline, joka huomioi yksilöiden erilaiset lähtökohdat ja tiedonsaannin esteet.

Kansainvälisesti saavutettavan turvallisuusviestinnän haasteita ja ratkaisuja on tutkittu laajasti. Carreira, Gorski ja Rieger (2024) analysoivat systemaattisesti yli 3400 tutkimusta ja tunnistivat keskeisiä esteitä, kuten teknisen kielen vaikeaselkoisuuden, informaatiotulvan ja kulttuuriset erot. He ehdottavat seitsemän käyttäjälähtöistä ohjetta, jotka korostavat viestinnän emotionaalista saavutettavuutta ja toiminnallisuutta – viestien tulee olla ymmärrettäviä, uskottavia ja toimintaan ohjaavia. Carreiran ym. (2024) tutkimus vahvistaa, että saavutettavuus ei ole vain tekninen tai esteettinen kysymys, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa viestinnän vaikuttavuuteen ja yhteiskunnalliseen resilienssiin.

Nuoret ja saavutettava turvallisuusviestintä

Henkilö, jolla on pitkät kiharat punaiset hiukset ja sininen toppi, pitää kädessään vihreää älypuhelinta ja käyttää sitä molemmilla käsillään. Tarkennus on käsissä ja puhelimessa; kasvot eivät näy.

Nuorille suunnattu turvallisuusviestintä on erityisen tärkeää, sillä nuoret ovat tulevaisuuden toimijoita ja kriisinkestävyyden rakentajia. Myös Carreiran ym. (2024) tutkimus tuo esiin erityisesti nuorten, sekä myös vanhusten ja ei-anglosaksisten väestöryhmien tarpeet viestinnässä, mikä tukee myös suomalaisen kokonaisturvallisuusviestinnän kehittämistä monimuotoisempaan suuntaan.

Hyvä esimerkki suomalaisesta nuorille suunnatusta turvallisuusviestinnästä on valtakunnallinen kahdeksasluokkalaisille suunnattu pelastustaitokampanja NouHätä! Kampanjan vaikuttavuutta on tutkittu pitkittäistutkimuksella ja tutkimuksen perusteella on havaittu, että kampanja vaikuttaa erityisesti tiedon ja taidon osa-alueisiin, mutta asenteisiin ja turvallisuudentunteeseen vaikuttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä. (Sundblom, Rikkilä, Ahonen ja Somerkoski 2025)

Kampanjan toteutuksessa havaittiin myös suurta vaihtelua, mikä asettaa haasteita yhdenvertaiselle vaikuttavuudelle. Tämä korostaa saavutettavan viestinnän merkitystä: viestien tulee olla yhdenmukaisia, selkeitä ja sovellettavissa eri koulutusympäristöihin. Pelastustoimen osallistuminen kampanjaan lisää sen näkyvyyttä ja kiinnostavuutta, mikä on tärkeää nuorten sitouttamisessa. (Sundblom ym. 2025)

Visual storytelling masterclass – nuorille suunnattu kokonaisturvallisuuden viestintäkilpailu

Savonia-ammattikorkeakoulu ja Kuopion kaupunki luomassa edellytyksiä kansallisen Kokonaisturvallisuuden osaamiskeskuksen perustamiselle. Valmisteluhankkeen yksi tärkeä tehtävä on edistää kokonaisturvallisuuden saavutettavaa viestintää.

Savonia järjestääkin opiskelijoilleen 20.10-14.11.2025 viestintäkilpailun, Visual Storytelling Masterclassin, jonka aiheena on nuorille suunnattu kokonaisturvallisuudesta kertova viestintäkampanja. Kilpailun suunnittelusta on vastannut Kirsi Miettinen, ja valmisteluun ovat myös osallistuneet tiiviisti Hannu Autti ja Tarja Tapaninen. Kilpailua tulee mentoroimaan italialainen Laura Liverani. Voittajan valitsee arvovaltainen raati, jonka jäsenet ovat turvallisuusalan kansallisia, että kansainvälisiä huippuosaajia, viestinnän ammattilaisia sekä luonnollisesti myös niitä kaikkein tärkeimpiä eli itse nuoria. Voittaja julistetaan 21.11.2025 pidettävän Kokonaisturvallisuusfoorumin yhteydessä.

Laura Liveranin mestarikurssin juliste: Visuaalinen tarinankerronta, video- ja valokuvatyöpaja turvallisuudesta, joka järjestettiin 20.10.-14.11. Savonia Designissa. Sisältää lisätietoja, yhteystiedot ja logot alareunassa. Sininen ja violetti värimaailma.

Kirjoittaja: Pia Viklund, hankejohtaja, Kokonaisturvallisuuden osaamiskeskuksen valmisteluhanke, Savonia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Carreira, C., Gorski, M., & Rieger, C. (2024). A Systematic Review of Security Communication Strategies. https://arxiv.org/pdf/2504.02109v1

Hirvonen, M. I., & Kinnunen, T. T. (2020). Saavutettava viestintä: Yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämässä. Gaudeamus.

Lehtonen, T. (2022). Turvallisuuden viestinnästä ja etiikasta. In M. Koskela & H. Kantanen (Eds.), Poikkeuksellinen viestintä (pp. 48–63). ProCom. https://osuva.uwasa.fi/server/api/core/bitstreams/b98ff8d6-3a51-4cb2-8b72-6c86f12ae226/content

Sundblom, D., Rikkilä, S., Ahonen, T., & Somerkoski, B. (2025). NouHätä? Nuorten turvallisuuskoulutuksen vaikuttavuus. Pelastusopisto. https://info.smedu.fi/kirjasto/sarja_B/B7_2025.pdf

THL. (2023). Rakenna luottamusta saavutettavalla viestinnällä. https://blogi.thl.fi/rakenna-luottamusta-saavutettavalla-viestinnalla