Kolme ihmistä istuu pöydän ääressä tekemässä yhteistyötä, ja taustalla on suuri hehkulampun muotoinen palapeli sekä ihmisiä, asiakirjoja ja tietokonetta kuvaavia kuvakkeita, jotka symboloivat tiimityötä ja ideoiden jakamista.

Savonia-artikkeli Pro: Savonian PINKO-työpajat ovat lisänneet tietoa pienistä osaamiskokonaisuuksista

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Pienet osaamiskokonaisuudet -käsite toistuu koulutustoimijoiden puheissa entistä useammin, ja niistä on alettu käyttää POK-lyhennettä. Englanniksi vastaava käsite on Micro Credentials.

PINKO Pienet osaamiskokonaisuudet työelämän tueksi -hankkeen (ESR+ 2025–2027) tavoitteena on parantaa ammattikorkeakoulujen kyvykkyyttä suunnitella ja järjestää pieniä osaamiskokonaisuuksia. Hankkeeseen osallistuu yksitoista ammattikorkeakoulua, Savonia-ammattikorkeakoulu yhtenä aktiivisena toimijana. PINKO-toimijoina Savoniassa ovat työparina Aija Hietanen projektipäällikkönä ja Marja Kopeli koulutusasiantuntijana.

Kaksivaiheisten työpajojen ensimmäiset osat informoivat ja oivalluttavat

Tänä syksynä PINKO-hanke on järjestänyt Savoniassa työpajoja eri henkilöstöryhmille. Kohderyhmiksi on määritelty jatkuvan oppimisen henkilöstö, tutkimusalojen hankehenkilöstö, johto sekä opettajat. Tähän mennessä on pidetty työpajat kolmelle ensinmainitulle kohderyhmälle, ja opettajien työpaja on vielä tulossa marraskuussa.

Tämän syksyn työpajat ovat ensimmäinen vaihe kaksivaiheisesta työpajakokonaisuudesta. Nyt pidetyissä työpajoissa tavoitteena on pääasiassa ollut lisätä henkilöstön tietoisuutta siitä, mistä pienissä osaamiskokonaisuuksissa on kysymys sekä mitä niiden kehittämiseksi parhaillaan tehdään valtakunnallisesti ja Savonian tasolla. Toiset työpajat samoille kohderyhmille pidetään vuoden päästä syksyllä 2026.

Työpajojen hyvä suunnittelu on kaiken a ja o

Työpajojen kohderyhmät määriteltiin jo hankkeen alkuvaiheessa keväällä 2025. Jo tuolloin mietittiin myös osallistamistavat. Yhdelle kohderyhmälle, johon kuuluu vain kaksi tiimiä, työpaja merkittiin suoraan kalenteriin. Toinen kohderyhmä, johon kuuluu kahdeksan tiimiä, nimesi kustakin tiimistä 1–2 edustajaa työpajaan. Johdon työpaja sovittiin pidettäväksi säännöllisen esihenkilöfoorumin yhteydessä.

Nämä eri menettelyt ovat varmistaneet, että työpajoihin on tullut kiitettävä määrä kiinnostuneita osallistujia. Myös opettajien vielä tulossa olevaan työpajaan on pyydetty tutkintotiimejä nimeämään osallistujat kustakin tiimistä.

Eri henkilöstöryhmille kohdennetuille työpajoille on kullekin tehty oma käsikirjoitus, jossa on määritelty kohderyhmän lisäksi työpajan tavoite ja etenemissuunnitelma. Käsikirjoituksissa on otettu huomioon kunkin henkilöstöryhmän näkökulma pieniin osaamiskokonaisuuksiin, ja työpajan kulkua on varioitu sen mukaan. Työpajoissa on tärkeää, että osallistujat motivoituvat ja kokevat käsiteltävän aiheen liittyvän jollakin tavalla omaan työhön. Myös esittelyaineistoa on muokattu eri kohderyhmille sopivaksi.

Eri tulokulmilla eri henkilöstöryhmien työpajoihin

Jatkuvan oppimisen henkilöstön kanssa pieniä osaamiskokonaisuuksia lähestyttiin niihin liittyvän viitekehysluonnoksen kautta. Savonian jatkuvan oppimisen menossa olevaa opintopisteytettyä koulutusta verrattiin lomakkeen avulla viitekehysluonnoksessa määriteltyihin kriteereihin. Työpajassa syntyi hyvä keskustelu ja analyysi siitä, missä kohdissa koulutus jo täyttää kriteerit ja missä olisi vielä kehitettävää.

TKI-työpajassa lähdettiin osallistujien omien hankkeiden kautta avaamaan keskustelua siitä, miten hankkeiden työelämäyhteydet voisivat olla siltana jatkuvan oppimisen koulutustuotteiden ideoinnissa ja rakentamisessa. Lisäksi käytiin keskustelua, mihin kysymyksiin hankkeessa tuotettavan oppaan tulisi vastata, jotta prosessi TKI-hankkeista pieniksi osaamiskokonaisuuksiksi olisi mahdollisimman toimiva.

Johdon työpaja taas sitoi pienten osaamiskokonaisuuksien kotimaisen kehittämistilanteen eurooppalaiseen viitekehykseen sekä Savonian strategiaan ja sen tavoitteisiin. Näin hankkeen paikka Savonian jatkuvan oppimisen kokonaiskehittämisessä tuli näkyväksi.

PINKO-webinaarit tukevat työpajojen kokonaisuutta

Työpajojen lisäksi PINKO-hanke järjestää kaikille avoimia webinaareja. Seuraava webinaari on keskiviikkona 19.11. klo 13–14.30. Aiheena on Pienet osaamiskokonaisuudet – mikä maksaa? Keskeisiä näkökulmia ovat, millaisista pienistä osaamiskokonaisuuksista yritykset ovat valmiita maksamaan ja tarvitsevatko ne ylipäätään pieniä osaamiskokonaisuuksia. Vastaukset noihin kysymyksiin kiinnostavat korkeakouluja kovasti.

Ensi keväänä valmistuu lopullinen pienten osaamiskokonaisuuksien viitekehys. Vuoden päässä olevissa työpajoissa voidaankin tarkastella, miten Savonian jatkuvan oppimisen toimintamalleja ja TKI-yhteistyötä on edistetty ja voidaan edelleen edistää parantamalla prosesseja ja niiden välistä yhteistyötä. Mutta ensin on vielä opettajien työpaja tänä syksynä työpajojen ensimmäiseltä kierrokselta.

PINKO-hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.


Kirjoittaja:

Marja Kopeli, koulutusasiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, marja.kopeli@savonia.fi


Lähteet:

Mirjami Sipponen-Damonte: Varmuutta fasilitointiin 2020. Alma

PINKO-hankkeen sivut https://oamk.fi/hankkeet/pinko-pienet-osaamiskokonaisuudet-tyoelaman-tueksi/

Pienten osaamikokonaisuuksien viitekehysluonnos https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/bf38c444-aabd-47a6-a39c-f991e755a770/7e7c4364-31e2-4714-b017-43b4a2edd3e5/MUISTIO_20240409071513.pdf?_sm_pdc=1&_sm_rid=VNvJk2V2SHb5GL0Rws14VS3wjGW67Qk2NF6J2PJ