
Savonia-artikkeli Pro: Sosionomiopiskelijat Opetusvastaanotto Osmo -toiminnassa, osa 5: Opetusvastaanotto Osmo – Sosionomin rooli monialaisessa työssä diabeetikon arjessa
Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Opetusvastaanotto Osmo tarjoaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella aidossa monialaisessa työympäristössä. Tässä artikkelissa tarkastellaan sosionomiopiskelijan roolia vastaanottotyössä ja sitä, miten sosiaalinen näkökulma tukee diabeetikon arkea sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja hyvinvointia.
Sosionomin tehtävät asiakastyössä
Opetusvastaanotto Osmo on monialainen oppimisympäristö, jonka tavoitteena on kouluttaa tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Vastaanotoissa opiskelijat kohtaavat todellisia asiakkaita ja soveltavat opittuja taitoja käytännön tilanteissa.
Sosionomiopiskelijoiden tehtävänä on tarkastella asiakkaan tilannetta laaja-alaisesti – ei ainoastaan terveydentilan tai sairauksien näkökulmasta, vaan myös arjen, sosiaalisten suhteiden ja elämänhallinnan kannalta. Tarkastelun kohteena olleen asiakkaan, ikääntyneen diabeetikon, kohdalla kartoitettiin hänen lähiverkostoaan, elämäntapaansa ja yleistä hyvinvointiaan. Keskusteluissa nousivat esiin muun muassa ruokailutottumukset, sosiaaliset suhteet ja osallisuuden mahdollisuudet.
Sosionomin työssä keskeistä on asiakkaan kuuleminen ja osallistaminen. Työtä ohjaavat asiakkaan omat toiveet, tarpeet ja voimavarat. Tämä vastaa sosiaalialan ammattilaisten valtakunnallista tehtävää, jossa korostetaan asiakkaan osallisuuden ja arjen hallinnan vahvistamista hyvinvoinnin edistämisen keinona (THL 2023). Sosionomi tukee asiakkaan hyvinvointia esimerkiksi neuvonnan, ohjauksen ja rakenteellisen vaikuttamisen keinoin. Tavoitteena on vahvistaa asiakkaan arjen hallintaa ja ehkäistä syrjäytymistä.
Monialainen yhteistyö Opetusvastaanotto Osmon vastaanotossa
Monialainen yhteistyö on keskeinen osa Opetusvastaanotto Osmon toimintaa. Vastaanotoissa työskentelee eri alojen opiskelijoita, kuten sosionomeja, sairaanhoitajia ja farmaseutteja. Jokainen opiskelija tuo asiakkaan tilanteen arviointiin oman ammattialansa näkökulman.
Monialaisessa keskustelussa diabeetikon hoitoa ja hyvinvointia tarkastellaan kokonaisvaltaisesti: lääketieteellisten kysymysten rinnalla huomioidaan sosiaaliset tekijät,
kuten yksinäisyys, taloudellinen tilanne ja tukiverkostot. Sosionomin rooli on tuoda esille nämä usein näkymättömämmät, mutta asiakkaan arkeen merkittävästi vaikuttavat asiat.
Monialainen työskentely tarjoaa myös opiskelijoille arvokasta oppimista. Yhteistyö muiden alojen opiskelijoiden kanssa kehittää ymmärrystä toisten ammatillisista rooleista, lisää vuorovaikutustaitoja ja rakentaa valmiuksia tulevaisuuden työelämään, jossa eri ammattiryhmien yhteistyö on välttämätöntä asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Mediavaikuttaminen ja rakenteellinen sosiaalityö
Opetusvastaanotto Osmon toiminta ei ainoastaan kehitä opiskelijoiden käytännön taitoja, vaan tarjoaa myös mahdollisuuden yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Sosiaalialan ammattilaisilla on tärkeä rooli sosiaalisten ilmiöiden näkyväksi tekemisessä ja yhteiskunnallisen keskustelun herättämisessä.
Rakenteellinen sosiaalityö pyrkii tunnistamaan ja muuttamaan niitä yhteiskunnallisia rakenteita, jotka aiheuttavat tai ylläpitävät asiakkaiden ongelmia. Osmon kaltaisissa ympäristöissä opiskelijat voivat havainnoida näitä ilmiöitä suoraan asiakastyön kautta. Kun havaintoja ja kokemuksia jaetaan artikkeleina tai muina julkaisuina, niistä tulee osa laajempaa keskustelua sosiaalialan kehittämisestä.
Mediavaikuttaminen on osa tätä työtä: tuomalla esiin sosiaalialan merkitystä ja asiakkaiden arjessa havaittuja ilmiöitä lisätään tietoisuutta ja arvostusta sosiaalityön moninaisista vaikutuksista. Sosiaalialalla sosiaalista mediaa hyödynnetään laajasti julkisuuskuvan rakentamiseen ja vaikuttamiseen, ja tämän käytännön merkitystä korostetaan julkisen keskustelun vahvistamisessa (Dialogi 2024). Näin opiskelijat voivat omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että päätöksenteossa ja palveluiden kehittämisessä huomioidaan paremmin asiakkaiden arjen todellisuus ja tarpeet.
Kirjoittajat:
Ulla Nuutinen, lehtori, YTM, Savonia-ammattikorkeakoulu
Elina Pekonen, lehtori, YTL, Savonia-ammattikorkeakoulu
Can Özoglu, sosionomiopiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Dialogi 2024. Sosiaalialan julkisuuskuva rakentuu myös sosiaalisessa mediassa. Dialogi.
Saatavilla: https://dialogi.diak.fi/2024/04/08/sosiaalialan-julkisuuskuva-rakentuu-myos-sosiaalisessa-mediassa/
Viitattu 19.11.2025.
STM 2023. Monialainen yhteistyö ja palvelut. Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavilla: https://stm.fi/monialainen-yhteistyo
Viitattu 19.11.2025.
THL 2023. Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ – Sosiaalialan ammattilaiset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Viitattu 19.11.2025.