Kaksi sinisiin hoitohaalareihin pukeutunutta naista kävelee sairaalan valaistua käytävää pitkin hymyillen toisilleen. Käytävällä on useita ovia ja kyltti ulospääsyn yläpuolella.

Savonia-artikkeli Pro: Sosionomiopiskelijat opetusvastaanotto Osmo -toiminnassa, osa 7: Yhteistyön äärellä – sosionomi osana moniammatillista tiimiä

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Johdanto

Sosiaalialalla moniammatillisuus on välttämätöntä, sillä asiakkaiden tilanteet ovat usein monisyisiä ja vaativat erilaisten asiantuntijoiden osaamisen yhdistämistä. Moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa eri alojen ammattilaisten välistä vuorovaikutteista työskentelyä, jossa yhdistetään tietoa, taitoa ja kokemusta asiakkaan parhaaksi. Yhteistyön onnistuminen edellyttää avointa kommunikaatiota, kykyä kuunnella ja arvostaa toisten osaamista sekä rohkeutta tuoda esiin omia näkökulmia.

Tässä artikkelissa pohdimme omia kokemuksiamme moniammatillisesta yhteistyöstä opetusvastaanotto Osmossa, jossa eri sote-alojen opiskelijat työskentelivät yhteisen asiakastilanteen parissa. Kokemus oli sekä opettavainen että herättävä, sillä se teki näkyväksi sosionomin työn merkityksen moniammatillisessa tiimissä, mutta myös sen, kuinka vähän muut alat tuntevat sosiaalialan roolia.

Sosionomi moniammatillisessa tiimissä

Opetusvastaanotto Osmo on Pohjois-Savon hyvinvointialueen käynnistämä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta, joka yhdistää koulutuksen, kliinisentyön ja tutkimuksen. Se on osa Oma Tiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hanketta. Yksi meneillään olevista tutkimuksista keskittyy opiskelijoiden monialaisen osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehitykseen. Tutkimuksesta vastaa SIPEC-tutkimusryhmä, ja opetusvastaanotolla sitä toteutetaan sekä laadullisin menetelmin että määrällisin, kuten psykometrisin kyselyin. Sen tarkoituksena on kehittää uudellanne kehittämisen ja oppimisen kulttuuri, jossa opetus, tutkimus ja käytännöntyöt kohtaavat. Tämä hyödyntää niin opiskelijoita, että terveydenhuoltojärjestelmää. (Pohjois-Savon hyvinvointialue, 2025.)

Opetusvastaanotto Osmossa työskenteleminen oli erittäin hyödyllistä ja tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden tuoda sosiaalialan näkökulmaa muiden sote-alojen rinnalle. Hieman harmillisesti jo alkuvaiheessa kävi ilmi, ettei kukaan tiimimme jäsenistä, jotka olivat muita sote-alan opiskelijoita eivät tienneet tarkasti, mitä sosionomit tekevät tai miksi olimme mukana tiimissä.

Kerroimme heille, että sosionomeina katsomme ihmisen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti eli kartoittamme asiakkaan elämäntilannetta, tunnistamme tuen tarpeet ja ohjaamme hänet oikeiden palveluiden piiriin. Tämä herätti tiimissä hämmästystä, sillä monille oli uutta, että sosionomin työ on näin laaja-alaista ja yhteiskunnallisesti merkittävää. Vastaanoton aikana muut tiimiläiset pääsivät seuraamaan konkreettisesti, miten sosiaalialan näkökulma täydentää heidän työtään.

Purkutilanteessa keskustelimme siitä, mitä kokemuksesta jäi itselleen käteen. Muiden alojen opiskelijat toivat esiin, että he pitivät arvokkaana mahdollisuutta seurata sosionomien työskentelyä, oppia heidän näkökulmastaan sekä haluavat jatkossa muistaa hyödyntää sosionomin ammattitaitoa, kun pohtivat asiakkaan kokonaisvaltaista hoitoa. Tämä osoitti konkreettisesti, kuinka merkittävä rooli sosionomeilla on moniammatillisessa yhteistyössä.

Jotta moniammatillinen työskentely voisi onnistua, se edellyttää eri alojen ammattilaisten välistä yhteistyöhön pyrkimistä. Tämä on mahdollista silloin, kun tiimin jäsenet suhtautuvat toisiinsa luottavaisesti ja myönteisesti, ja osallistuvat työskentelyyn avoimin mielin. Moniammatillisten tiimien tulisi yhdessä rakentaa jaettu identiteetti sekä ymmärtää yhteistyön merkitys potilaan tai asiakkaan hoito- ja palveluprosessissa. (Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen 2019, luku 2,1.)

Sosiaalialan roolin vahvistamisen tarve

Kokemuksen myötä heräsi myös kriittinen pohdinta siitä, miksi sosiaaliala jää usein taka-alalle SOTE-palveluissa. Terveysalan näkökulma korostuu monissa yhteyksissä, mutta sosiaalialan tehtävät kuten erityisesti ennaltaehkäisevä- ja rakenteellinen sosiaalityö jäävät vähemmälle huomiolle. Tämä näkyy myös muiden sote-alojen opiskelijoiden tietämättömyydessä sosionomin työnkuvasta.

Moniammatillista yhteistyötä käsittelevissä tutkimuksissa ja sen kehittämisessä nousee usein esiin haasteita, kuten se, että eri alojen ammattilaiset eivät tunne toistensa työnkuvaa, eikä yhteistä ammattikieltä ole muodostunut. Kun jokainen ammattiryhmä toimii omassa erillisessä toimintaympäristössään, yhteinen näkökulma jää puuttumaan, mikä voi johtaa epäselviin valta- ja vastuusuhteisiin. (Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen 2019, Luku 2,1.)

Sosionomit hallitsevat laaja-alaisesti eri palvelujärjestelmiä, jotta voivat ohjata asiakkaan oikean tuen piiriin. Tämä osaaminen on moniammatillisessa työssä ratkaisevaa, sillä asiakkaan elämäntilanne ei rajoitu vain fyysiseen terveyteen, vaan siihen vaikuttavat myös sosiaaliset, taloudelliset ja yhteisölliset tekijät.

Opetusvastaanotto Osmon ohjaajat ilmaisivatkin ilonsa siitä, että sosiaalialan opiskelijat olivat vihdoin mukana hankkeessa. He totesivat, että sosiaalialan asiantuntijuuden puuttuminen moniammatillisesta työstä on pitkään ollut puute, joka heikentää asiakkaan kokonaisvaltaista kohtaamista.

Sosionomiopinnoissa moniammatillisuuden painotus

Sosionomi (AMK) -opinnoissa moniammatillisuus on erityisen vahvasti esillä. Opintojen aikana opiskelija perehtyy sekä teoreettisesti että käytännön kautta siihen, miten eri ammattiryhmät voivat tukea asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Sosionomiopinnoissa korostuu erityisesti vuorovaikutus, verkostotyö ja yhteisöllinen toiminta, jotka muodostavat perustan moniammatilliselle työotteelle. Myös Arene ry:n (2017) selvityksessä nousee esille että, sosionomin kompetenssit korostavat asiakaslähtöistä työotetta, eettisyyttä, palvelujärjestelmäosaamista ja tutkimuksellista kehittämisotetta.

Sosiaalialan ammattihenkilö tekee yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa varmistaakseen, että asiakas saa tilanteeseensa sopivia ja tarpeenmukaisia palveluja. Ammattihenkilö arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja edistää asiakkaan mahdollisuuksia saada moniammatillista tukea ja asiantuntemusta. Työntekijä arvostaa sekä omaa osaamistaan, että muiden ammattilaisten näkemyksiä ja pätevyyttä, ja toimii kunnioittavasti yhteistyössä eri alojen edustajien kanssa. (Talentia 2017, 48.)

Oivalluksia ja ammatillinen kasvu

Kokemus opetusvastaanotto Osmossa vahvisti ammatti-identiteettiämme ja lisäsi ylpeyttä sosionomin työstä. Kananojan, Lähteisen ja Marjamäen (2011) mukaan ammatti-identiteetti on jatkuva prosessi, jossa henkilökohtaiset arvot ja elämänkokemukset kietoutuvat yhteen koulutuksen ja käytännön oppimisen kanssa. Samalla se havahdutti siihen, että sosiaalialan ammattilaisilla on tärkeä tehtävä lisätä tietoisuutta omasta työstään myös muiden ammattiryhmien keskuudessa. Moniammatillisuus ei tarkoita oman roolin hämärtymistä, vaan yhteisen ymmärryksen rakentamista asiakkaan parhaaksi.

Haluamme olla mukana muuttamassa tätä asetelmaa ja tuoda sosionomin työtä näkyvämmäksi. Tavoitteenamme on edistää sitä, että sosiaalialan näkökulma otetaan aidosti huomioon kaikissa sote-palveluissa. Emme halua, että sosionomin työtä vähätellään tai jätetään moniammatillisen yhteistyön ulkopuolelle vain siksi, että sen merkitystä ei tunneta riittävästi. Juuri näissä haasteissa korostuu sosionomin rooli palveluiden kehittäjänä ja asiakkaiden äänen esiin tuojana.

Päätelmä

Opetusvastaanotto Osmosta saatu kokemus osoitti, että sosiaalialan ja terveysalan välinen yhteistyö tarvitsee jatkuvaa kehittämistä ja yhteistä oppimista. Sosionomit tuovat moniammatillisiin tiimeihin osaamista, joka vahvistaa asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tukee yhteisöjen toimivuutta. Moniammatillisuus ei ole pelkkää yhteistyötä, vaan se on halu nähdä ihminen kokonaisuutena ja yhdistää eri ammattilaisten osaaminen yhteiseksi voimavaraksi.

Olemme tämän kokemuksen myötä entistä varmempia siitä, että sosionomi on välttämätön osa moniammatillista tiimiä. Haluamme jatkossa toimia ammattilaisina, jotka ylpeästi tuovat esiin sosiaalialan näkökulmaa, lisää tietoisuutta sen merkityksestä ja rakentaa yhteistyötä, jossa jokainen ammattiryhmä nähdään tasa-arvoisena osana yhteistä päämäärää asiakkaan hyvinvointia.


Kirjoittajat:

Nea Hokkanen, sosionomiopiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu

Eetla Merilehto, sosionomiopiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu

Ulla Nuutinen, lehtori, YTM, Savonia-ammattikorkeakoulu

Elina Pekonen, lehtori, YTL, Savonia-ammattikorkeakoulu


Lähteet

Arene ry, 2017. Sosionomi tuottaa hyvinvointia läpi elämänkaaren. Ammattikorkeakoulutus sosiaalialan muutoksen edistäjänä. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n työryhmän selvitys sosiaalialan tilanteesta ja kehityksestä 2017. Helsinki: Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry. Saatavilla 7.3.2020 http://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/arene_sosionomiselvitys_pitka_raportti_fin.pdf?_t=1526901428

Kananoja, A., Lähteinen, M., & Marjamäki, P. 2011. Sosiaalityön käytännöt. Sanoma Pro.

Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. E-Kirja. Tallinna: Gaudemus. Ellisblibrary. Viitattu 10.11.2025

Talentia ry. 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Verkkojulkaisu. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a. Viitattu 10.11.2025

Pohjois-Savon hyvinvointialue 2025. Opetusvastaanotto OSMO vahvistaa perusterveydenhuollon tutkimusta ja koulutusta Pohjois-Savossa. Verkkojulkaisu 15.10.2025. Opetusvastaanotto Osmo vahvistaa perusterveydenhuollon tutkimusta ja koulutusta Pohjois-Savossa – Pohjois-Savo. Viitattu 10.11.2025