
Savonia-artikkeli Pro: Sosionomiopiskelijat opetusvastaanotto Osmo -toiminnassa, osa 1: Opetusvastaanotto sosiaalialan lehtoreiden silmin
Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Uudenlainen oppimisympäristö – OSMO ja sosionomiopiskelijat
Syksyllä 2025 Savonian sosionomiopiskelijat pääsivät osaksi opetusvastaanotto Osmo-toimintaa. Olimme mukana opettajina ja haluamme tässä artikkelissa jakaa kokemuksiamme ja havaintojamme sosiaalialan näkökulmasta. Opetusvastaanotto tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia monialaisessa ympäristössä, jossa teorian ja käytännön yhteys konkretisoituu.
Kun saimme sähköpostin, jossa kerrottiin sosionomiopiskelijoiden mahdollisuudesta osallistua opetusvastaanotto-toimintaan, heräsi heti uteliaisuus: mikä oikein on Osmo? Keskustelut hanketyöntekijöiden kanssa paljastivat nopeasti, kuinka merkityksellistä tämä toiminta on. Kyseessä on oppimisympäristö, jossa opiskelijat työskentelevät aidossa moniammatillisessa ympäristössä asiakkaiden parhaaksi.
Mikä on OSMO?
Osmo-opetusvastaanotto on osa Omatiimi Pohjois-Savossa (OTSO) -hanketta. Osmossa monialaiset sote-alojen opiskelijat vastaanottavat asiakkaita, jotka on ohjattu perusterveydenhuollon palveluihin, esimerkiksi työttömien terveystarkastuksiin.
Vastaanotto toimii Kuopion yliopistollisella sairaalalla, ja siellä työskentelee Savonian ja Itä-Suomen yliopiston opiskelijoita muun muassa ravitsemuksen, sairaanhoidon, fysioterapian, hammaslääketieteen, farmasian, sosiaalityön ja sosionomiopinnoista. Mukana on myös ammattilainen ohjaajana, joka tukee ja auttaa tarvittaessa vastaanoton toteutuksessa, mutta päävastuu vastaanoton suunnittelusta ja toteutuksesta on opiskelijoilla.
Opiskelijat suunnittelevat asiakastilanteen ennakkotietojen perusteella: he pohtivat, mitä on tärkeää nostaa esiin, miten eri ammattiryhmät täydentävät toisiaan ja millaisen roolituksen ja vastuunjaon he muodostavat vastaanotolla. Keskeistä on myös yhteinen arvio siitä, millaisiin toimiin ryhdytään ja millaiseen lopputulokseen asiakkaan hyväksi voidaan yhdessä päästä. Tämä on tärkeää, sillä asiakkaiden palvelupolkujen yhteensovittamisessa on havaittu haasteita, ja he ovat kokeneet palvelut hajanaisiksi. (Taskinen & Hujala 2020; Hietapakka ym. 2019; Hujala & Lammintakanen 2018). Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö (esim. Sosiaalihuoltolaki 1301/2014) velvoittaa yhteistyöhön asiakkaan asioissa.
Opetusvastaanotto Osmo on konkreettinen esimerkki siitä, miten monialaisuus ja yhteisöllinen oppiminen rakentavat tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluja. Se tarjoaa opiskelijoille erinomaisen ympäristön ammatilliseen kasvuun ja yhteistyötaitojen kehittämiseen. Ilman yhteistä harjoittelua moniammatillinen työskentely eri alojen rajapinnoilla voi olla haastavaa (ks. Mönkkönen & Kekoni 2020).
Ensikosketus OSMO:on – jännitystä ja innostusta
Integroimme opetusvastaanotto Osmo -toiminnan sosionomiopiskelijoiden viimeiseen syventävään opintojaksoon, jotta heillä olisi riittävät valmiudet ja vahva ammatillinen pohja osallistua toimintaan turvallisesti ja oppimista tukien. Kun esittelimme opiskelijoille opetusvastaanottotoimintaa, iloksemme kiinnostus oli suurta ja opetusvastaanotto Osmo -ryhmä täyttyi nopeasti.
Yhteistyö opetusvastaanotto-hanketyöntekijöiden ja opiskelijoiden kanssa käynnistyi heti opintojakson alussa. Ilmassa oli pientä jännitystä, mutta myös suurta innostusta ja uteliaisuutta. Sosionomiopiskelijat työskentelivät opetusvastaanotto Osmossa työpareittain, ja vastaanottotoimintaan osallistui yhteensä 14 sosionomiopiskelijaa.
Vastaanoton tunnelma oli lämmin, ja sosionomiopiskelijat otettiin vastaan erittäin myönteisesti. Toiminnasta välittyi vahvasti dialoginen työote (ks. Mönkkönen 2018). Työntekijät olivat aidosti kiinnostuneita monialaisesta yhteistyöstä ja opiskelijoiden mukanaolosta. Oli ilo huomata, kuinka sosiaalialan näkökulmaa odotettiin osaksi vastaanoton kokonaisuutta.
Reflektio – oppimista ja ammatillista kasvua
Osallistuimme opettajina opiskelijoiden reflektioihin, jotka järjestettiin opetusvastaanotto-työskentelypäivien päätteeksi torstaisin Kuopion yliopistollisella sairaalalla. Näissä keskusteluissa käytiin läpi päivän kokemuksia: mitä tapahtui, missä onnistuttiin, mitä opittiin ja mitä voisi kehittää.
Reflektiot olivat ammatillisesti vahvoja hetkiä – opiskelijat tunnistivat oman osaamisensa merkityksen osana moniammatillista tiimiä ja toivat esiin sosiaalialan näkökulman tärkeyden asiakkaan kokonaisvaltaisessa tukemisessa. Monialaisen yhteistyön hyödyt tulivat näkyviksi: opiskelijat kokivat arvostusta, oppivat toisiltaan ja näkivät, miten yhteinen työ asiakkaan parhaaksi rakentuu eri ammattilaisten osaamisesta.
Moni opiskelija kuvasi kokemusta uransa kannalta käänteentekeväksi – moniammatillisuus ei ollut enää teoreettinen käsite, vaan käytännön todellisuutta.
Ylpeydellä sosionomi
Reflektiohetket olivat meille opettajina sykähdyttäviä. Opiskelijoiden oivallukset, yhteinen oppiminen ja vahvistuva ammatillinen identiteetti toivat esiin sen, mitä parhaimmillaan tarkoittaa oppiminen yhdessä työelämän kanssa. Oli hienoa kuulla, miten sosionomiopiskelijat kuvasivat ylpeyttä omasta tulevasta ammatistaan ja sosiaalialan merkityksestä moniammatillisessa työssä.
Opetusvastaanotto Osmossa sosionomit toivat mukanaan laaja-alaisen näkemyksen asiakkaan tilanteesta. Sen, että ihminen kohdataan kokonaisuutena, ei pelkkänä diagnoosina tai palvelun käyttäjänä. Tämä laajensi myös muiden alojen opiskelijoiden ymmärrystä sosiaalialan työstä ja sen merkityksestä osana SOTE-kokonaisuutta.
Opettajien näkökulma – toivoa ja tulevaisuutta
Opettajina koimme opetusvastaanotto Osmo -toiminnan ainutlaatuisena ja opettavaisena kokemuksena. Se osoitti, kuinka vahva oppimisympäristö monialainen työ voi olla, kun siinä yhdistyvät opiskelijan ammatillinen kasvu, yhteistyö ja asiakaslähtöinen viitekehys.
Torstai-iltapäivistä, jolloin reflektiot järjestettiin, tuli viikon kohokohtia. Saimme todistaa, miten opiskelijat kasvoivat varmuudessa, ammatti-identiteetissä ja yhteistyötaidoissa. He oppivat kuuntelemaan, arvostamaan ja tukemaan toisiaan – juuri sitä, mitä ammattitaitoisessa monialaisessa työssä tarvitaan.
Haluamme kiittää opetusvastaanotto Osmon tiimiä ja opiskelijoita yhteistyöstä ja siitä, että saimme olla mukana tässä tärkeässä ja vaikuttavassa oppimiskokemuksessa. Opetusvastaanotto on osoitus siitä, kuinka monialaisuus ja yhteiskehittäminen voivat parhaimmillaan rikastuttaa niin opiskelijoiden oppimista kuin asiakkaiden saamaa tukea.
Olemme valtavan ylpeitä sosionomiopiskelijoistamme ja Savonian sosionomikoulutuksesta. Tämä on juuri sitä, mitä tulevaisuuden sosiaaliala tarvitsee – rohkeutta, yhteistyötä ja aitoa kohtaamista.
Pääsette pian kurkistamaan opiskelijoiden näkemyksiin opetusvastaanotto Osmo -työskentelystä ja sosiaalialan roolista, kun luettavaksenne tulevat opiskelijoiden kirjoittamat Pro-artikkelit. Lukemisen ja oivaltamisen iloa!
Kirjoittajat:
Ulla Nuutinen, lehtori, YTM, Savonia-ammattikorkeakoulu
Elina Pekonen, lehtori, YTL, Savonia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Microsoft. (2025). Copilot [tekoälyavustaja]. Käytetty kielentarkistukseen, marraskuu 2025. Saatavilla: https://www.microsoft.com/copilot
Hietapakka, L., Karjalainen, P., Liukko, E. & Sinervo, T. (2019). Monialaista palvelujen yhteensovittamista tarvitsevien asiakkaiden sekä työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistaminen Suomessa. Tutkimuksesta tiiviisti 52. THL. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-443-1 Viitattu 16.11.2025
Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon sote-palveluja tarvitsevat ihmiset keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisuja 12. Saatavilla https://kaks.fi/wp-content/uploads/2018/01/paljon-sote-palveluja-tarvitsevat-ihmiset-keskioon.pdf Viitattu 16.11.2025
Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijaisuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa A. Hujala & H. Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press, 215–240. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9 Viitattu 16.11.2025
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Opetusvastaanotto Osmo: https://pshyvinvointialue.fi/opetusvastaanottoosmo. Viitattu 19.11.2025.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2014/1301 Viitattu 16.11.2025
Taskinen, H., & Hujala, A. (2020). Integraatio – sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ydintä. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011278264 Viitattu 16.11.2025