Kaksi fysioterapeuttiopiskelijaa.

Savonia-artikkeli Pro: Tiimikierroksilta aktiivisuutta oppimiseen

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Aktiivista ja liikkuvaa Savoniaa yhteiskehitettiin vahvasti kevään 2025 aikana henkilöstöä kohtaamalla ja pohtimalla yhdessä liikkumisen ja liikkeen merkitystä osana työ- ja opiskeluarkea. Savonia Moves -tiimi kohtasi reippaasti yli 30 savonialaista tiimiä.

Savonia Moves -tiimi jalkautui tiimipalavereihin mukaan keskustelemaan istumisen tauottamisen tärkeydestä sekä taukoliikkumaan yhdessä tiimien kanssa. Hankkeen pedagoginen asiantuntija Oona Kähkönen keräsi tiimeille tietoa ja työkaluja istumisen tauottamisen tärkeydestä oppimisen sekä työtehon näkökulmasta.

Liikkuva Savonia -hankkeen kautta rakennettiin Savonia Moves -toimintamalli lukuvuoden 2024-2025 aikana. Toimintamalli yhdistää savonialaiset liikettä, liikuntaa ja hyvinvointia tarjoaviin palveluihin. Savonia Moves edistää istumisen tauottamista ja liikkumisen kulttuuria oppilaitoksessa sekä kannustaa, tukee ja kouluttaa toiminnallisen opettamisen käyttöönottoon koko Savonian laajuisesti. Lisäksi Savonia Moves viestii aktiivisesti hyvinvoinnin huolehtimisen välttämättömyydestä ja sen keinoista opiskelukyvyn säilyttämiseksi.

Kuva 1. Savonialainen tapa tauottaa istumista. Koonti mentikysely-vastauksista tiimikierroksilta 2025.
Kuva 1. Savonialainen tapa tauottaa istumista. Koonti mentikysely-vastauksista tiimikierroksilta 2025.

Istumisen tauottamisen tärkeys korostuu istumista suosivasta yhteiskunnasta

Tiimikierroksilla istumisen tauottamisen merkitystä pohdittiin yhdessä terveyden, hyvinvoinnin, oppimisen ja työntekemisen näkökulmasta. Nykytutkimuksen ja tiedon perusteella on kiistatonta, että korkeakouluarjessa muutos istumisen kulttuuriin on tehtävä ja pian.

Korkeakouluopiskelijoista noin kolmannes istuu arkisin vähintään 12 tuntia (1) ja Terve Suomi -tutkimuksen mukaan lisäksi miehistä lähes puolet ja naisista yli kolmannes istuu vapaa-ajallakin ruudun äärellä yli kolme tuntia päivässä (2).

Päivittäin toistuvien ja pitkäkestoisten istumajaksojen ja muun paikallaanolon on todettu lisäävän tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia. Istuessa suuret lihasryhmät ovat passiivisia, joka heikentää energiakulutuksen kautta aineenvaihduntaa. Samalla sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta hidastuu sekä tuki- ja liikuntaelimistön haitat korostuvat. (2).

Istumisen tauottaminen koskettaa meitä kaikkia, sillä pitkäaikainen istuminen vaikuttaa negatiivisesti terveyteen muista elämäntavoista riippumatta. Vaikka liikuntaa tulisi liikuntasuositusten verran ja aterian koostumus olisi ravitsemussuositusten mukainen, ei liikkuminen ja ruokavalio riitä palauttamaan kaikkia pitkäaikaisen istumisen haittavaikutuksia, joita ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet, tyypin 2 diabetes, metabolinen oireyhtymä ja tietyt syöpäsairaudet. (3-5).

”Kahden minuutin kevyt kävely puolen tunnin välein on tehokkain keino istumisen haittojen välttämiseksi.”

Istumisen tauottamisen on havaittu myös lieventävän tehokkaasti pitkään jatkuneen istumisen haitallisia vaikutuksia kognitiiviseen suorituskykyyn. Tauottamalla istumista lyhyelläkin liikkumisella voidaan vaikuttaa positiivisesti työmuistiin, keskittymiseen, toiminnan ohjaukseen ja vireystilaan. Uusimman SitFit 2024 -tutkimuksen mukaan kahden minuutin kevyt kävely puolen tunnin välein on tehokkain keino istumisen haittojen välttämiseksi. Istumista olisi hyvä tauottaa kerran 20-60 minuutin aikana kahdesta kuuteen minuuttia kerrallaan. (6-9).

Aktiivisempi oppimisympäristö syntyy muuttuneesta tavasta opettaa ja työskennellä

Savonia Moves toteutti opiskelijoille Liikkuvan opiskelun kehittämän Nykytilan arviointi -kyselyn loppuvuodesta 2024 ja siitä nousi esille, että opiskelijat haluavat tauottaa istumista ja tarvitsevat esimerkkiä tauottamiseen.

On kiistatonta, että opiskelijan aktiivinen rooli oppijana tuottaa parempia oppimisen tuloksia. Vaikka terveydellisestä näkökulmasta muutos on välttämätön, niin pedagogisestakin näkökulmasta muutos on vähintäänkin tarpeellinen. Tauottamisen tuominen korkeakoulukulttuuriin vaatii paljon pieniä arkisia tekoja ja ennen kaikkea esimerkkiä. Muutos vaatii rakenteita, resurssia sekä henkilökunnalle tukea ja työkaluja jatkuvasta viestinnästä sekä kannustuksesta puhumattakaan. ”Old habits die hard” -sanonta ei ole tuulesta temmattu.

Eritysesti opettajat ovat istumisen tauottamisen kulttuurin edistämisen etulinjassa jokaisena työpäivänä. Yhteinen ponnistus ei kuitenkaan menisi hukkaan: meillä Savonialla on keskimäärin kolme ja puolivuota (3,5) aikaa iskostaa tulevaisuuden työntekijöihin uuden työn tekemisen malli, jossa pitkäaikaista istumista vältetään. Malli, jonka avulla he vaalivat niin fyysistä kuin henkistä työkuntoaan sekä innostavat kollegoita tekemään samoin. Opiskelijoilla on valtava potentiaali muuttaa työkulttuuria!

Savonialainen tapa tauottaa istumista on ennen kaikkea uuden rutiinin omaksumista

Tiimikierroksilla kysyimme, mikä olisi savonialainen tapa tauottaa istumista. Kyselyvastauksista nousi erityisesti esille kävelypalaverit, portaiden kävely, venyttely ja toiminnallinen opettaminen (Kuva 1). Keinoja ja ideoita löytyy yhtä paljon kuin tekijöitäkin ja näin istumisen tauottamista sekä arkirutiinien muutosta tulisikin lähestyä: Oman näköisillä arjen muutoksilla saadaan aikaan pitkäkestoisia muutoksia.

Uuden aktiivisemman opetuksen ja työskentelyn tukemiseksi Savonia Moves on kehittänyt ja koonnut henkilöstölle monenlaisia käytännön työkaluja istumisen tauottamista varten. Santrasta on löydettävissä muun muassa tulosteita keinoista tauottaa opiskelua ja työntekoa, SYKETTÄ-palveluiden kanssa yhteistyössä tehtyjä valmiita taukoliikuntavideoita upotettuna diasarjoihin ja Savonian oma Pomodoro-ajastin rytmittämään työtekoa sekä taukoliikuntakortteja. (Kuva 2). Lisäksi jokaiselle kampukselle on tulossa syksyllä 2025 aktiivinen oppimistila ja sen myötä siirrettäviä välineitä inspiroimaan taukoliikunnassa.

Kuva 2. Tiimikierroksella esiteltyjä materiaaleja.

Työkaluja suositellemme käytettäväksi päivittäin ja toistettavaksi vähintään kerran tunnissa. Seuraavan kerran kun aivosumu uhkaa ja selkää kivistää, niin nappaa kaveria fyysisestä tai virtuaalisesta hihasta ja ottakaa yhdessä aktiivinen tauko kävellen, kevyesti venytellen tai vaikka kahvilla piipahtaen.

Kirjoittajat:

Salla Lommi, palvelukoordinaattori Wellness Center, LIISA-hanke projektipäällikkö, Savonia-ammattikorkeakoulu

Sanna Hukkanen, palvelukoordinaattori Wellness Center, Savonia-ammattikorkeakoulu

Oona Kähkönen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

LÄHTEET:

1. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus 2024 https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/korkeakouluopiskelijoiden-terveys-ja-hyvinvointitutkimus-kott-

2. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos https://thl.fi/aiheet/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta/istumisen-haitat-terveydelle

3. Stamatakis E, Gale J, Bauman A., Ekelund U., Hamer M. & Ding D. Sitting Time, Physical Activity, and Risk of Mortality in Adults. JACC. 2019 Apr, 73 (16) 2062–2072.

4. Biswas A, Oh PI, Faulkner GE, Bajaj RR, Silver MA, Mitchell MS, et al. Sedentary time and its association with risk for disease incidence, mortality, and hospitalization in adults: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med. 2015;162(2):123–32.

5. Wanders L, Cuijpersb I, Kessels R PC, van de Reste O, Hopmanb M TE, Thijssen D HJ. Impact of prolonged sitting and physical activity breaks on cognitive performance, perceivable benefits, and cardiometabolic health in overweight/obese adults: The role of meal composition. Clin Nutr. 2021 Apr;40(4):2259-2269.

6. Wheeler MJ, Green DJ, Ellis KA, Cerin E, Heinonen I, Naylor LH, et al. Distinct effects of acute exercise and breaks in sitting on working memory and executive function in older adults: a three-arm, randomised cross-over trial to evaluate the effects of exercise with and without breaks in sitting on cognition. Br J Sports Med. 2020;54(13):776–8.

7. Haapala EA, Leppänen MH, Lee E, Savonen K, Laukkanen JA, Kähönen M Brage S, Lakka TA. Accumulating Sedentary Time and Physical Activity From Childhood to Adolescence and Cardiac Function in Adolescence. Journal of the American Heart Association 2024;13.

8. Chandrasekaran B, Pesola A, Rao C & Arumug A. Does breaking up prolonged sitting improve cognitive functions in sedentary adults? A mapping review and hypothesis formulation on the potential physiological mechanisms. BMC Musculoskeletal Disorders volume 22, Article number: 274 (2021).

9. Työterveyslaitos: https://www.ttl.fi/tyopiste/toimistokavely-on-tutkitusti-tehokkain-keino-tauottaa-istumista-tehdaan-siita-rutiini