
Savonia-artikkeli Pro: Valmentava koulutus on hyvä vaihtoehto maahanmuuttajille
Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Savonian korkeakouluopintoihin valmentava verkkokoulutus on suunnattu maahanmuuttajille, joilla on ulkomailla suoritettu korkeakoulututkinto tai jotka haluavat opiskella suomalaisessa korkeakoulussa tai yliopistossa. Valmentavassa koulutuksessa opiskelija voi kehittää suomen kielen taitoansa B1-tasolta B2-tasolle, oppia taitoja, joita hän tarvitsee korkeakouluopinnoissa ja valintakokeissa, sekä saada valmiudet opiskella ammattikorkeakoulussa, yliopistossa tai avoimen korkeakoulun kursseilla. Artikkelissamme kuvataan käytännönläheisesti, millainen tämä koulutus on.

Mitä valmentavassa koulutuksessa opiskellaan?
Valmentava koulutus on valtakunnallisesti suunniteltu intensiivinen kurssikokonaisuus, joka kestää noin kuusi kuukautta. Valmentavassa koulutuksessa opiskelija suorittaa 30 opintopistettä kuudella kurssilla:
– valmiudet korkeakouluopintoihin,
– korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 1 (B1), 2 (B1) ja 3 (B2),
– matematiikan valmentavat opinnot sekä
– englannin kielen ja viestinnän valmentavat opinnot.
Tämä koulutus on suunniteltu niin, että kurssille osallistuva oppii ja kehittää suomen kieltään askel askeleelta kaikkien oppituntien tuella (kuvio 2). Valmentava koulutus on verkossa, ja se on siksi hyvä vaihtoehto eri puolilla Suomea asuville. Opiskelija voi opiskella kotona, osa-aika- tai iltatyön tai esimerkiksi lastenhoidon ohella.
Valmentava koulutus voidaan joissakin tapauksissa sisällyttää kotoutumissuunnitelmaan tai se voi olla omaehtoista opiskelua työttömyystuella.
Valmentavassa koulutuksessa on oppitunteja opettajan kanssa Zoomissa sekä aikaa itsenäiselle ja pienryhmän kanssa opiskelulle. Koulutuksen tehtävät ovat sopivia B1-tasoisille: ne eivät ole liian helppoja eikä liian vaikeita.
Tehtävät ovat aika oleellisia, koska niillä opiskellaan ammattisuomea ja korkeakoulussa tarvittavaa suomea. Tehtävät sparraavat myös työhaastatteluihin, suomen kielen testeihin sekä työelämään.
– Valmentavan koulutuksen suorittanut
Koulutuksen erilaisten tehtävien tekemisen jälkeen opettajat antavat palautetta, jonka avulla opiskelija voi kehittyä kielen oppijana ja käyttäjänä. Palautteet kohdistuvat sekä yksittäisiin kielenkäyttötilanteisiin että oppijan kielitaidon kehittymiseen kokonaisuutena.
Valmentavan koulutuksen aikana opiskelijat kehittävät myös tietoteknisiä taitoja kuten Moodlen, Pepin ja muiden korkeakoulujärjestelmien käyttämistä. Koulutukseen kuuluu myös paljon ryhmätöitä ja vertaisarviointia, jotka ovat korkeakouluissa suosittuja oppimismenetelmiä Suomessa, mutta harvemmin käytössä osassa muita maailman maita.

Valmentavassa koulutuksessa tutustutaan hyvin suomalaiseen kulttuuriin
Maahanmuuttajana kohtaa ainutlaatuisia vaikeuksia, joihin lukeutuvat muun muassa sosiaalinen integraatio, kielten oppiminen, kulttuurierot, siirtyminen uuteen elämään ja ennakkoluulot. Valmentavan koulutuksen aikana on mahdollista saada uusia ystäviä ja laajentaa omaa verkostoa, mikä on hienoa, koska maahanmuuttajalle ei ole aina helppoa löytää ystävää, joka on samassa tilanneessa Suomessa. Sosiaalisten verkostojen vaikutus on oleellinen osa maahanmuuttajien kotoutumismenestystä.
Tässä valmentavassa koulutuksessa kokeneet, työtään hyvin tekevät opettajat, jotka osaavat asettua maahanmuuttajien asemaan, motivoivat, tukevat henkilökohtaisesti ja ohjaavat opiskelijoita.
– Valmentavan koulutuksen suorittanut
Kielen oppiminen helpottaa myös uuteen kulttuurin sopeutumista. Kulttuurierot vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen. Esimerkiksi suomalaiset voivat tulkita reagoimattomuuden haluttomuudeksi tarttua työtehtäviin, vaikka toisessa maassa se voi tarkoittaa vastakohtaa eli myötämielisyyttä työtehtäviä kohtaan.

Valmentavassa koulutuksessa opiskelijat joutuvat käyttämään kieltä mahdollisimman monipuolisesti. Sen aikana voidaan oppia puhumaan, keskustelemaan erilaista asioista suomeksi ja kirjoittamaan hyvin tekstejä. Sen takia koulutuksen suorittamisen jälkeen on mahdollista saada hyviä pisteitä erilaisista kielitesteistä (kuvio 3).
Esimerkiksi minä osallistuin YKI-testiin eli yleiseen kielitestiin ja sain valmentavan koulutuksen jälkeen kaikki kielen osa-alueet tasolle B2 eli YKI4.
– Valmentavan koulutuksen suorittanut
Valmentava koulutus avaa maahan muuttaneelle monenlaisia mahdollisuuksia
Koulutuksen aikana voi saada apua opiskelemaan hakemiseen ja esimerkiksi oman tutkinnon tunnustamiseen tai rinnastamiseen säännellyistä ammateista vastaavissa Valvirassa tai Opetushallituksessa. Säänneltyyn ammattiin työhön pääsy Suomessa vaatii yleensä pitkällisen hakuprosessin ja täydentävien opintojen tekemisen. Valmentavassa koulutuksessa voi saada tähän prosessiin tukea ja apua tutulta tutoropettajalta. Tätä palvelua tarjoavat myös SIMHE-vastuukorkeakoulut Suomessa.
Valmentavan koulutuksen jälkeen on mahdollista päästä opiskelemaan tutkinto-opiskelijaksi ammattikorkeakouluun erillishaussa eli ilman valtakunnallista amk-pääsykoetta. Tämä edellyttää, että valmentava koulutus on suoritettu kokonaan, ja että siitä on saatu hyvät arvosanat. Esimerkiksi Savoniassa, Kareliassa ja TurkuAMK:ssa on käytössä tällainen erillishakumenettely. OAMK:ssa ja Metropoliassa on myös omanlaisensa ratkaisut, ja moni muu ammattikorkeakoulu saattaa kokeilla vastaavia väyliä maahanmuuttajien pääsyn helpottamiseen tutkinto-opiskelijoiksi.
Kirjoittajat:
Sema Tuna Torunoglu
TKI-Asiantuntija
Savonia-amk
Kaja Rahkema
Lehtori, KM
Korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen koordinaattori
Savonia-amk
Kukka-Maaria Raatikainen
Suomen kielen ja viestinnän lehtori, FM
Savonia-amk
Lähteet:
Savonia-amk 2025. Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille. Verkkojulkaisu. https://www.savonia.fi/paivita-osaamistasi/kohdennetut-koulutukset/maahanmuuttajille/korkeakouluopintoihin-valmentava-koulutus-maahanmuuttajille/