
Savonia-artikkeli: Apple Vision Prosta Arska-robottiin – kurkistus hyvinvoinnin metaversumiin MatchXR 2025 –tapahtumassa
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Johdanto
Hyvinvointiala ei Suomessa pysty ylläpitämään nykyistä palvelutasoa ilman uusien teknologioiden rohkeaa hyödyntämistä, kun väestö ikääntyy, syrjäytymisriski kasvaa, yleiskunto heikkenee ja mielenterveyden haasteet lisääntyvät samaan aikaan, kun resurssit ja työvoima niukkenevat. Yhdeksi lupaavaksi ratkaisuksi on noussut digitalisaation seuraava aalto, metaversumi – immersiivinen, kolmiulotteinen ja moniaistinen virtuaalinen toimintaympäristö, jonka ydinteknologioita ovat laajennettu todellisuus (XR), tekoäly ja puettava teknologia.
Hyvinvointialan Metaversumipalvelut -hankkeessa kehitetään uusia metaversumipohjaisia hyvinvointipalveluja kokeilevan kehittämisen ja prototypoinnin keinoin. Palvelujen kohderyhminä ovat muun muassa ikääntyneet, kehitysvammaiset, nuoret ja vammautuneet, joiden fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia pyritään tukemaan uusien digitaalisten ja pelillisten ratkaisujen avulla. Hankkeen toteuttajina toimivat Savonian lisäksi Itä-Suomen yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu sekä LUT-yliopisto
Helsingissä Metropolia AMK:n Arabian kampuksella järjestettiin 18.11.2025 MatchXR-tapahtuma, ja se on Pohjoismaiden suurin yksipäiväinen tapahtuma, joka keskittyy laajennetun todellisuuden (XR), Web3:n, tekoälyn ja muiden mahdollistavien teknologioiden nykytilaan. Tapahtuman järjestivät Metaverse Finland (MeFi)-ekosysteemi yhdessä Dimeccin sekä Business Finlandin kanssa.
Elisa Showroom ja Elisa Metaverselab 2.0 tarjoavat hyvinvointiteknologiaratkaisuja, kuten etäpalveluja, turvallisuutta ja seurantaa.
MatchXR 2025 -tapahtuma sekä Elisa Metaverselab 2.0 -vierailu tarjosivat hanketiimille näkymän siihen, miten XR-teknologia, tekoäly ja metaversumipalvelut ovat tällä hetkellä kehittymässä ja miten niitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää osana hyvinvointipalveluja.

Day 1: Vierailu Validian kuntoutuskeskus Synapsiassa
Saavuttuamme Helsinkiin maanantaina 17.11. vierailimme ensimmäiseksi UEF:n edustajan kanssa pilottiorganisaatiomme Validian kuntoutuskeskus Synapsiassa. Validian kehityspäälikön johdolla perehdyimme aivo- ja selkäydinvammaisten sekä muiden neurologisten asiakkaiden kuntoutuksessa hyödynnettäviin pelillistettyihin ja teknologia-avusteisiin ratkaisuihin.
Synapsia tarjoaa valtakunnallisesti monipuolista avo- ja laitoskuntoutusta esteettömissä tiloissa, joissa on käytössä laaja valikoima soveltavan liikunnan välineitä sekä ylä- ja alaraajakuntoutusta tukevaa teknologiaa. Vierailun aikana tutustuimme sekä toiminta- että fysioterapeuttien työhön ja asiakkaiden hoitopolkuun akuutista vaiheesta pidemmälle edenneeseen kuntoutukseen.
Vierailu tarjosi meille arvokasta ja konkreettista näkemystä siitä, miten digitaalisia ja pelillistettyjä ratkaisuja voidaan juurruttaa osaksi vaativaa neurologista kuntoutusta – ja miten tällaisia palveluja voidaan kehittää edelleen metaversumipohjaisiksi kokonaisuuksiksi.

Day 2: Elisa Showroom ja Metaverselab 2.0 – hyvinvointiteknologia käytännössä
Tiistai 18.11.2025 alkoi Hyvinvointialan Metaversumipalvelut –hankkeen konsortion kokoontumisella Elisa Showroomissa, Pasilassa.
Elisan isäntinä toimineet Jukka Isokangas ja Jana Pullinen esittelivät meille Elisan tuottamia hyvinvointiteknologiapalveluita ja niiden käyttökohteita muun muassa terveydenhuollossa, etäpalveluissa ja turvallisuusratkaisuissa. Pääsimme esittelemään myös oman Hyvinvointialan Metaversumipalvelut -hankkeemme tavoitteet ja pilotit, mikä loi hyvän lähtökohdan yhteiselle keskustelulle siitä, miten metaversumi-, XR- ja AI-ratkaisuja voidaan hyödyntää kuntoutuksessa ja hyvinvoinnin tukena.
Aamupäivän herkkuna pääsimme vierailemaan Elisa Metaverselab 2.0 -ympäristöön. Pääsimme testaamaan viimeisimpiä lisätyn ja laajennetun todellisuuden teknologioita, kuten Apple Vision Pro ja Even G1 -laseja, Meta Ray-Ban Display:ta sekä Varjo XR-4 -laitteita. Testailut konkretisoivat hyvin sen, miten korkearesoluutioinen kuva, tilallinen ääni ja kehittynyt käyttöliittymäsuunnittelu voivat tukea esimerkiksi etäkuntoutusta, ammattilaisten koulutusta ja moniaistista oppimista.
MatchXR 2025 – katsaus XR-ekosysteemin nykytilaan
Elisan vierailun jälkeen jatkoimme matkaa Metropolia AMK:n Arabian kampukselle MatchXR 2025 -tapahtumaan jossa puhujina olivat muunmuassa Aura Salla (Europarlamentaarikko), Simon Blakeney (Epic Games), Veli-Pekka Luoma (Nokia), Wesa Aapro (Metaverse lead of Yle) sekä Adrian Weber (Fireframe Studios). Puheissa puhujat kertoivat paljon omia kokemuksiaan XR-sisällöntuotannosta, teknologian kehittymisestä sekä myös haasteista mihin ovat omalla polullaan törmänneet, sekä luonnollisesti, kuinka nämä esteet on saatu ylitettyä.
Tapahtumassa oli nähtävillä ja testattavissa lukuisia demoja mm. Paikallisen toimijan 3D Talon puolustusvoimille kehitetty kenttälääkintähenkilöstön koulutussimulaatio, joka herätti paljon mielenkiintoa paikalla olleiden asiantuntijoiden joukossa. Tapahtumassa pääsimme tutustumaan myös Arska-robottiin sekä hajukokemuksia VR-maailmaan tuottavaan lisälaitteeseen. Lisäksi saimme tutustua tarkemmin Nokian 5G-verkossa toimivaan 360-kameraan sekä näimme käytännössä mihin tätä jo nyt hyödynnetään.
Mitä reissusta jäi käteen?
MatchXR-tapahtuma oli hankkeelle monella tavalla hyödyllinen: Luennoilta ja demoista saimme konkreettisia ideoita siitä, miten XR-, metaversumi- ja tekoälyratkaisuja voidaan soveltaa käytännön kuntoutus- ja hyvinvointipalveluissa. Verkostoituminen poiki uusia sekä jatkopalavereita ja myös mahdollisia tulevaisuuden yhteistyökuvioita metaversumiympäristöihin liittyen.
Synapsian, Elisan ja MatchXR:n antama kokonaiskuva vahvisti näkemystä siitä, että lennosta tulkkaavat älylasit, korkearesoluutioinen 360-livekuva ja Arska-robotti eivät ole enää fiktiivista utopiaa, vaan enemmän tätä päivää.
Hyvinvointialan Metaversumipalvelut -hankkeen näkökulmasta vierailu- ja tapahtumakokonaisuus toimi ennen kaikkea kokeilevan kehittämisen lähettiläänä: se auttoi hahmottamaan, millaisia teknologisia ratkaisuja kannattaa tuoda piloteissa mukaan, miten niitä voidaan testata käyttäjälähtöisesti ja mitkä ratkaisut tukevat parhaiten digitaalista kuntoutusta, pelillisyyttä ja vaikuttavuuden arviointia tulevissa kokeiluissa.
Kirjoittajat:
Ville Heiskanen, TKI-asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, ville.heiskanen@savonia.fi
Kimmo Pakarinen, TKI-asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, kimmo.pakarinen@savonia.fi
Sami Partanen, TKI-asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, sami.partanen@savonia.fi
Lähteet:
Väestörakenteen muutos haastaa yhteiskuntaa https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/vaestorakenteen-muutos-haastaa-yhteiskuntaa
Elisa Showroom-info https://yrityksille.elisa.fi/showroom
Validia Synapsia https://validia.fi/talo/kuntoutuskeskus-synapsia/
Kuopiolaisyritys virittää Suomen sotakonetta paremmaksi https://www.viikkosavo.fi/paikalliset/6506016