
Savonia-artikkeli: BIP: Tulevaisuuden koti ikäihmisille – ideat, innovaatiot, kansainvälinen ja moniammatillinen yhteistyö Grazissa
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Syksyllä 2025 saimme mahdollisuuden osallistua Blended Intensive Programme (BIP) -projektiin osana kotihoidon ja gerontologisen hoitotyön opintojaksoa. Intensiviiviikko toteutui marraskuussa 2025 Itävallan Grazissa, ja sen tavoitteena oli kehittää innovatiivisia ratkaisuja tulevaisuuden ikäihmisten asumiseen moniammatillisessa ja kansainvälisessä tiimissä. Projektin aikana katse käännettiin vahvasti tulevaisuuteen – ja mielikuvitukselle annettiin lupa laukata.
Moniammatillinen ja kansainvälinen tiimi
Projektiin osallistui opiskelijoita useista maista ja koulutusaloilta. Suomesta ja Maltalta mukana oli sairaanhoitajaopiskelijoita, Alankomaista kaupallisen alan opiskelijoita sekä Grazista arkkitehti- ja insinööriopiskelijoita. Lisäksi projektissa oli vahvasti mukana eri alojen opettajia, jotka toimivat ohjaajina, keskustelun avaajina ja sparraajina – ei perinteisinä luennoitsijoina, vaan ennen kaikkea asiantuntijoina opiskelijoiden tukena. Opettajien näkökulmasta projekti tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä ja kokea moniammatillista ja kansainvälistä yhteistyötä käytännössä sekä seurata, kuinka opiskelijoiden osaaminen, itsevarmuus ja asiantuntijuus kehittyivät yhteisen tekemisen kautta yli maarajojen ja ammattialojen.
Valmistautuminen ja ideointi ennen tapaamista
Valmistautuminen intensiiviviikkoon alkoi jo reilua kuukautta ennen matkaa. Yhdessä opettajan kanssa hahmotimme ikääntyneiden asumisen nykytilaa hoitotyön näkökulmasta ja tarkastelimme aihetta kriittisesti: mikä toimii, mikä ei – ja miksi? Tapasimme etäyhteydellä koko kansainvälisen tiimimme kanssa neljä kertaa ennen intensiivi-viikkoa. Näiden tapaamisten aikana eri alojen opettajat toivat esiin omien alojensa tulevaisuuden näkymiä. Arkkitehtuurin näkökulmasta korostuivat muun muassa muunneltavat tilat ja esteettömyys, kun taas insinöörit painottivat automaatiota ja kestävää rakentamista. Hoitotyön opettajat puolestaan nostivat esiin luonnon merkitys hyvinvoinnille, teknologian mahdollisuudet ikääntyneiden tukena, eettisyyden ja ikääntyneiden omatoimisuuden tukemisen tärkeyden.
Pienryhmätyöskentelyssä syntyi runsaasti tulevaisuuden innovaatioita ikääntyneiden asumiseen. Ideoimme esimerkiksi älykkäitä asuinympäristöjä, joissa teknologia toimii huomaamattomana tukena arjessa: lattiat, jotka tunnistavat kaatumiset, valaistus, joka mukautuu vuorokausirytmiin, sekä digitaaliset hoiva-alustat, jotka tukevat yhteydenpitoa hoitohenkilöstön, omaisten ja yhteisön kanssa. Esille nousivat myös yhteisölliset asumismallit, joissa yksityinen ja yhteinen tila sulautuvat toisiinsa ja ehkäisevät yksinäisyyttä. Opettajien ohjauksessa pohdimme jatkuvasti, miten innovaatiot voisivat aidosti tukea ikäihmisten toimintakykyä ja elämänlaatua – eikä vain näyttää hyvältä paperilla.
Intensiiviviikko Grazissa – ideat käytäntöön
Intensiiviviikolla Grazissa pääsimme viemään nämä ideat käytäntöön. Ensimmäisenä päivänä esittelimme alustavat konseptimme koko ryhmälle ja jatkoimme niiden kehittämistä moniammatillisissa pienryhmissä. Opettajat toimivat keskustelun fasilitaattoreina ja esittivät kriittisiä mutta rakentavia kysymyksiä: kenelle tämä ratkaisu on tarkoitettu, onko se realistinen, entä eettinen? Hoitotyön opiskelijoina pääsimme syventämään konseptiamme tuomalla mukaan konkreettisia hoidon tarpeita, kuten turvallisuutta tukevia tilaratkaisuja, kuntoutumista edistäviä ympäristöjä ja teknologian vaikutusta hoitotyön arkeen.
Viikon aikana harjoittelimme myös tulevaisuuden työelämätaitoja. Tiistain “hissipuhe” kehitti kykyä kiteyttää monimutkainen idea selkeäksi ja vakuuttavaksi kokonaisuudeksi, ja perjantain lopullinen esitys toimi ikään kuin koetilanteena: miten myydä tulevaisuuden ikäihmisten asumiskonsepti sijoittajalle, joka vaatii sekä inhimillisiä että taloudellisia perusteluja?
Opettajien näkökulmasta projekti tarjosi poikkeuksellisen rikkaan oppimisympäristön. Oli vaikuttavaa nähdä, miten opiskelijat ottivat vastuuta, yhdistivät eri alojen tietoa ja kasvoivat asiantuntijoina. Samalla projekti osoitti, että ikääntyneiden tulevaisuuden asumisratkaisut eivät synny yhden alan sisällä – ne vaativat jatkuvaa vuoropuhelua, luovuutta ja rohkeutta ajatella toisin.
Vaikka projekti oli intensiivinen, siihen kuului myös yhteisiä elämyksiä. Kansainvälinen herkkuhetki, suklaatehdasvierailu ja yhteiset illalliset tukivat yhteishenkeä ja loivat tilaa vapaalle keskustelulle, jossa ideat usein syvenivät entisestään. Graz tarjosi upean ympäristön oppimiselle, kohtaamisille ja tulevaisuuden pohtimiselle.


Moniammatillinen oppiminen ja tulevaisuuden näkymät
BIP-projekti antoi meille valmiuksia tarkastella ikääntyvän väestön haasteita uudella tavalla. Se vahvisti ymmärrystä moniammatillisesta yhteistyöstä, kasvatti ammatillista itsevarmuutta ja rohkaisi tarkastelemaan ikäihmisten asumista innovatiivisesti mutta inhimillisesti. Opettajien näkökulmasta oli erityisen palkitsevaa nähdä, kuinka opiskelijat ottivat vastuuta, sovelsivat teoriaa käytäntöön ja löysivät luovia ratkaisuja vaikeisiin haasteisiin. Aihe oli vaativa, mutta lopulta erittäin palkitseva – ja ennen kaikkea muistutus siitä, että ikääntyneiden tulevaisuuden asuminen rakennetaan nyt, yhdessä.

Kirjoittajat:
Netta Leskinen, Sairaanhoitaja opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Janna Liiri, Sairaanhoitaja opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Bethel Valonen, Sairaanhoitaja opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Tanja Miettinen, Lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu