
Savonia-artikkeli: Fysioterapia ja tanssi – Askel oikeaan suuntaan
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Fysioterapiakoulutus ja tanssinopettajakoulutus vahvistivat keskinäistä yhteistyötään Wellness Centerillä. Koulutuksesta saadun palautteen perusteella kokeilu kannatti!
Syksyllä 2024 Wellness Centerillä (WEC) pilotoitiin ensimmäisen vuoden fysioterapiaopiskelijoiden harjoittelu. Koska fysioterapian tutkinto-ohjelmasta on ollut Wellness Centerillä harjoittelussa aikaisemmin kolmannen vuoden fysioterapiaopiskelijoita, tämä oli aivan uusi harjoittelukokonaisuus myös yritykselle itselleen. Harjoittelun myötä Wellness Centerille avautui paikka klinikkaopettajalle, jotta opiskelijat voivat harjoitella laadukkaasti oikeassa asiakasympäristössä.
Täysin uudenlaisesta yhteistyökuviosta ei tässä tapauksessa ollut kyse, sillä fysioterapian ja tanssin opiskelijat ovat työskennelleet yhdessä jo aiemmin muun muassa neurotanssin ja taiteen perusopetuksessa olevien tanssin harrastajien kanssa. Syksyllä 2024 järjestetty pilotti poikkesi aiemmista kerroista siten, että se kohdensi yhteistyön tiiviimmin tanssin ammattiopiskelijoihin ja heidän fyysisten valmiuksiensa edistämiseen.
Tiimipareittain koordinaattorin ohjauksessa
Kaikkiaan viisi viikkoa kestänyt harjoittelu toteutettiin tiimipareina opettajan ja koordinaattorin ohjauksessa. Henkilöasiakkaiden rekrytointia varten Wellness Centerillä kehitettiin yhteistyössä opettajien kanssa ensimmäisen vuoden tanssinopettajaopiskelijoille suunnattu tuki- ja liikuntaelimistön kartoituslomake.
Tanssinopettajakoulutuksen tanssi ja keho 1 -opintojakso tarjosi fysioterapiaopiskelijoille hyvän mahdollisuuden harjoitella koulutusten välistä yhteistyötä käytännössä tilanteessa, jossa tanssin opiskelijat toimivat asiakkaina. Tanssin opiskelijoiden tavoitteena oli harjoitusten myötä syventyä oman kehon rakenteeseen ja löytää samalla keinoja muun muassa kehonhuoltoon osana tanssin ammattilaisuutta.
Havainnointeja ja kartoituksia
Fysioterapian ja tanssin opiskelijoiden yhteinen harjoittelujakso alkoi syyskuussa 2024. Harjoittelun alussa fysioterapiaopiskelijat tulivat seuraamaan tanssitunteja ja ottivat niihin myös osaa. Tanssitunteja havainnoidessa fysioterapiaopiskelijat saivat konkreettista perspektiiviä siihen, millaisia haasteita tanssijoilla voi olla, mitkä ovat lajivaatimukset ja miten fysioterapialla voidaan tukea heidän suorituskykyään ja hyvinvointiaan.
Havainnoinnin kautta fysioterapiaopiskelijat tunnistivat tanssijoilla muun muassa lapaluun hallinnan sekä nilkan ja polven stabilisaation haasteita. He reflektoivat näiden vaikutusta tanssiin ja sen biomekaniikkaan. Tärkeänä tausta-ajatuksena oli, että tanssi ei edellytä tietynlaista ‘oikeaa’ kehoa. Tavoitteena oli, että opiskelija hahmottaisi kehon toimintaan vaikuttavia tekijöitä ja sitä kautta suhde omaan kehoon rakentuisi terveelle pohjalle ajatellen tulevaa ammattilaisuutta.
Tanssituntien havainnoinnin jälkeen tanssinopettajaopiskelijat kävivät Wellness Centerillä fysioterapiaopiskelijoiden tuki- ja liikuntaelinkartoituksessa. Fysioterapiaopiskelijat olivat tässä vaiheessa opintojaan käyneet jo läpi Toimintakyvyn arviointi –opintojakson, mikä mahdollisti kartoituksen tekemisen. Opintojaksolla oli käsitelty kuormitusfysiologiaa, fyysisen suorituskyvyn mittaamista, fysioterapeuttisen tutkimisen ja arvioinnin menetelmiä sekä fysioterapeuttisen diagnoosin ja johtopäätösten tekemistä.
Kartoitusten jälkeen fysioterapiaopiskelijat klinikkaopettajan tuella laativat terapeuttisen harjoittelun videoita, joissa he ohjasivat nimenomaan tanssijoille suunnattuja harjoitteita. Videoiden toteutus perustui kartoituksissa esiin nousseisiin löydöksiin. Videoista ja kirjallisista ohjeista muodostui konkreettinen tukimateriaali, jota käytettiin tanssiopettajaopiskelijoiden kehonhuoltotunneilla.
Pilotti toi uuden klinikkaopettajamallin
Pilotissa kokeiltiin uutena myös klinikkaopettajamallia. Opettajan vastuulla olivat aloitus-, väli- ja loppuarvioinnit, opiskelijoiden ohjaus asiakastilanteissa sekä asiakastilanteiden läpikäynti oppimisprosessin näkökulmasta. Lisäksi opettaja tarkasti asiakaskirjaukset, ohjasi raportoinnin tekemisessä Diarium-asiakastietojärjestelmässä ja kävi opiskelijoiden kanssa ohjauskeskusteluja heitä pohdituttavista teemoista.
“Vastaanotolla työskentely oli erittäin opettavaista ja antoisaa.”
Jatkossa klinikkaopettajuutta tullaan jakamaan opettajien kesken. Keväällä 2025 ensimmäisen vuoden fysioterapiaopiskelijoiden harjoittelussa klinikkaopettajia oli jo kaksi. Uudistuksen ajatuksena oli jakaa opettajien ohjausvastuu puoliksi.
“Kivasti toteutettu ja hyödyllinen kokemus.”
Opit, oivallukset ja seuraavat askeleet
Fysioterapiaopinnoissa ei ole erikseen tanssiin liittyvää spesifiä sisältöä, ja palautteiden perusteella tutustuminen toiseen alaan koettiinkin todella kiinnostavaksi. Esimerkiksi vierailut toisen alan opiskelijoiden luona, terapeuttisen harjoittelun videoiden tekeminen ja yksilöohjaukset koettiin mukavaksi ja ammatillisesti opettavaisiksi.
Tanssin opetus on luonteeltaan pääsääntöisesti ryhmäopetusta ja yksilöohjaukselle on aikaa vain niukasti, mihin tämä harjoittelujakso tarjosi tärkeän lisän. Yhteistyön päätteeksi osa tanssijoista ohjautui vielä kolmannen vuoden fysioterapiaopiskelijoiden yksilövastaanottokäynnille keväällä 2025.
Kaiken kaikkiaan yhteistyö koettiin merkitykselliseksi oman ammatin näkökulmasta. Tämä antaa vahvan signaalin monialaisen yhteistyön jatkokehittelyyn. Yhteisiä rajapintoja ja kiinnostuksia löytyy muun muassa ryhmäohjauksesta, pedagogisista taidoista, liikkeen analysoinnista ja toimintakyvyn edistämisestä.
Harjoittelun tavoitteet olivat seuraavat:
- Opiskelija harjaantuu käyttämään tarkoituksenmukaisia fysioterapeuttisia tutkimusmenetelmiä ja tekemään niistä johtopäätöksiä.
- Opiskelija harjaantuu laatimaan fysioterapian tavoitteita tutkimustulosten perusteella.
- Opiskelija ymmärtää kirjaamisen merkityksen fysioterapiassa ja oppii niiden tekemisen käytännössä.
Wellness Center on oppimisympäristö, joka tuottaa hyvinvointipalveluita kaikenikäisille asiakkaille Pohjois-Savon alueella. Yritys sijaitsee Savilahdessa Savonia-ammattikorkeakoulun tiloissa.
Kirjoittajat:
Sanna Hukkanen, palvelukoordinaattori Wellness Center, Savonia-ammattikorkeakoulu, sanna.hukkanen@savonia.fi
Sami Partanen, tuntiopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu, sami.partanen@savonia.fi
Johanna Partio, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu, johanna.partio@savonia.fi