Kuusi keltaisiin turvaliiveihin ja kirkkaisiin suojalaseihin pukeutunutta ihmistä seisoo yhdessä suuressa teollisuusvarastossa, joka on täynnä metallihyllyjä, laitteita ja koneita, ja poseeraa ryhmäkuvaa varten.

Savonia-artikkeli: Innostusta ilmassa: Uusi monialainen opinnäytetyömalli työelämän kehittäjänä

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Tässä artikkelissa kuvataan Savonia-ammattikorkeakoulussa syksyllä 2025 käynnistynyttä monialaista opinnäytetyöpilottia, jossa 18 YAMK-opiskelijaa eri tutkinto-ohjelmista työskentelee kolmen työnantajan tutkimusryhmissä aidoissa kehittämistehtävissä. Pilotin tavoitteena on vahvistaa opinnäytetöiden monialaisuutta, nopeuttaa niiden valmistumista ja varmistaa niiden suora hyödynnettävyys työelämässä – tukien samalla opiskelijoiden urakehitystä ja alueellista kehittämistä. Tässä artikkelissa opinnäytetyöprosessista käytetään käsitettä ont-prosessi.

Savonia-ammattikorkeakoulun strategia vuosille 2025–2028 korostaa opiskelijalähtöisyyttä ja monialaista oppimista. Dual 2.0 -mallin myötä etsitään aktiivisesti uusia työelämäläheisiä koulutusratkaisuja. Pedagogisena lähtökohtana on yhdistää laadukas koulutus ja tutkimus- ja kehittämistoiminta. Great Place to Learn -toimintatapa tukee opiskelijoiden myönteistä oppimiskokemusta (Savonian strategia 2025-2028). Tavoitteena on kehittää Savonian Master Schoolin opinnäytetöiden ohjaus- ja toteutusmallia siten, että se tukee opiskelijoiden valmistumista, parantaa opinnäytetöiden sekä ohjausprosessin laatua ,ja lisää kustannustehokkuutta. Savonia on monialainen ammattikorkeakoulu, joka kehittää YAMK-tutkintojen tarjontaa ja toteutustapoja vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin. Työelämäyhteistyö YAMK-tutkinnoissa ulottuu TKI-toimintaan (tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyöhön), jossa opiskelijat, opettajat ja yritykset kehittävät yhdessä uusia ratkaisuja. TKI-integroitu oppiminen (TKIO) opinnäytetöissä yhdistää teorian ja käytännön, ja sen avulla tuotetaan alueellista ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta (Saarnio & Päätalo 2022). YAMK-tutkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin kuin yliopistollinen ylempi korkeakoulututkinto (Valtioneuvoston asetus 1129/2014). YAMK-opinnäytetyö on 30 opintopisteen laajuinen ja sisältää yli 800 tunnin opiskelijaresurssin. Se tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää työelämää tutkimustiedon pohjalta. Prosessi edellyttää tiivistä yhteistyötä opiskelijan, työelämän ja korkeakoulun välillä sekä opiskelijalta kykyä itsenäiseen kehittämiseen ja selkeään viestintään.

TKIO integroitu oppiminen DUAL-ONT prosessissa

Savonia-ammattikorkeakoulussa käynnistyi syksyllä 2025 monialainen opinnäytetyöpilotti, joka kokoaa yhteen 18 YAMK-opiskelijaa eri tutkinto-ohjelmista. Opinnäytetyön pilottiin on sitoutunut kolme työnantajaa; Siilinjärven kunta, Junttan Oy ja CampMobility. Opiskelijoista on muodostettu kullekin toimeksiantajalle oma tutkimusryhmä, jossa kuusi opiskelijaa tekee pareittain opinnäytetyön työelämästä nousseeseen ilmiöön. Opinnäytetyöt ohjataan monialaisissa opettajatiimeissä ja prosessissa hyödynnetään vertaisarviointia sekä opinnäytetöiden toimeksiantajien palautetta. Tavoitteena on, että työt valmistuvat yhden lukuvuoden aikana. Pilotin tavoitteena on näin vahvistaa opinnäytetöiden monialaisuutta, nopeuttaa niiden valmistumista ja varmistaa niiden suora hyödynnettävyys työelämässä. Tämä tukee opiskelijoiden urakehitystä ja vastaa alueellisiin kehittämistarpeisiin. Parhaimmillaan uuden opinnäytetyöprosessin myötä, ollaan uudistamassa työelämää ja eri toimialojen kehittymistä monialaisesti. Monelle organisaatiolle uudistetusta mallista voi saada hyötyjä kilpailukyvyn parantamiseen, laadun kehitykseen, prosessien optimoimiseen, jne.

Pohdintoja monialaisesta ont-prosessista ja sen mahdollisuuksista

Monialainen ont-työskentely parityönä yritysyhteistyössä tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja rakentaa siltoja eri alojen välillä. Eri taustoista tulevien opiskelijoiden yhteistyö rikastuttaa näkökulmia ja edistää ilmiölähtöistä ajattelua. Tärkeää on kiinnittää huomiota työelämän ja opiskelijoiden odotusten yhteensovittamiseen. Yritysten tarpeet ja tavoitteet voivat vaihdella merkittävästi eri aloilla. Monialaisessa työssä opiskelijoiden taustat, käsitteet ja toimintatavat eroavat, mikä voi aiheuttaa väärinymmärryksiä ja hidastaa etenemistä, joten tähän kiinnitetään erityistä huomiota koko ohjausprosessin ajan.

Parityöskentelyssä on huomioitava vuorovaikutus, dynamiikka ja vastuunjako. Parhaimmillaan työskentely vahvistaa vuorovaikutustaitoja, projektinhallintaa ja vastuun jakamista, mikä tukee ammatillista kasvua. Monialainen ohjaus tuo prosessiin monipuolista asiantuntemusta ja auttaa opiskelijoita tarkentamaan työnsä tavoitteita. Kuitenkin monialaisella ohjaajatiimillä tulee olla selkeä roolijakoa ja yhteinen näkemys työn tavoitteista. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen voi olla haastavaa, jos ohjaajat painottavat eri asioita. Monialaisessa parityössä myös työn laajuus ja syvyys voivat vaihdella, joten on tärkeää varmistaa, että työ täyttää sekä akateemiset että työelämän vaatimukset.

Yritysyhteistyö tuo opinnäytetyöhön konkreettisen kontekstin, jossa opiskelijat voivat soveltaa osaamistaan ja tuottaa työelämälle hyödyllisiä ratkaisuja. Huomioitavaa on, että yritysten aikataulut, resurssit ja odotukset voivat muuttua prosessin aikana. Luottamuksellisuus ja tietosuojakysymykset voivat rajoittaa tiedon jakamista opiskelijoille. Viestinnän ja projektinhallinnan kehittäminen monialaisessa ympäristössä tukee opiskelijoiden kykyä toimia kompleksisissa työelämätilanteissa. Kun haasteet tunnistetaan ja niihin varaudutaan ennakoivasti, opinnäytetyöprosessi voi tarjota merkityksellisiä oppimiskokemuksia ja tuottaa arvoa kaikille osapuolille.

Savonian sitoutuminen monialaisen opinnäytetyömallin kehittämiseen perustuu työelämän ajankohtaisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin. Malli tukee Dual 2.0 -tavoitteita, sitouttaa opiskelijat työelämään ja tuo oppimiseen merkityksellisyyttä. Opinnäytetyö on usein YAMK-opiskelijoiden suurin haaste. Monialainen toimintamalli systematisoi ohjausprosessia ja tukee opinnäytetöiden loppuunsaattamista. Ryhmämuotoinen toteutusmalli mahdollistaa ilmiöiden yhteisen tarkastelun moniammatillisissa tiimeissä. Seuraava DUAL Opinnäytetyönprosessi alkaa helmikuussa 2026.


Kirjoittajat:

Anu Kinnunen, yliopettaja, Master School, Savonia-ammattikorkeakoulu

Ulla Pekkarinen, liiketoimintaosaamisen lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

Anssi Suhonen, tekniikan lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Savonian strategia 2025–2028.

Saarnio, R., & Päätalo, K. (2022). YAMK-opinnäytetyöt – tutkimuksellista kehittämistä yhteistyössä työelämän kanssa. Oamk Journal. https://oamkjournal.oamk.fi/2022/yamk-opinnaytetyot-tutkimuksellista-kehittamista-yhteistyossa-tyoelaman-kanssa/