
Savonia-artikkeli: Innovaatiotoiminnan asiantuntija, YAMK-koulutus: täällä ei opeteta mitään!
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Uuden idean paradoksi on se, että ensi kuulemalta esitetty uusi ajatus tuntuu pöljältä. Jos idea kuulostaa heti hyvältä, se on todennäköisesti jo markkinoilla.
Vanhoilla tutuilla tavoilla innovoidut tuotteet ja palvelut ovat vanhoja jo syntyessään. Uusia innovaatioita pitää tuottaa uusilla tavoilla, eikö niin?
Savonian Innovaatiotoiminnan asiantuntija -koulutus vastaa tähän paradoksiin: opiskelu on todella omituista, epäselvää ja odottamatonta. Opettajat eivät opeta, opiskelijoiden pitää itse opiskella tiedot kirjoista*, keksiä itse keskenään ongelmia ja niihin ratkaisuja, rakentaa prototyyppejä ja lopuksi: esitellä innovaationsa potentiaalisille sijoittajille Leijonan kita / Shark tank -tyyppisessä gaalajuhlassa.

Radikaali oppimisnäkemys
Koulutuksen oppimisnäkemys – tiimioppiminen – on radikaalin konstruktionistinen: opiskelijat ”rakentavat” aktiivisesti oman maailmansa – uuden tuotteen, palvelun tai systeemin – näkemänsä, kuulemansa ja kokemansa perusteella.
Innovaatiot tuotetaan ryhmissä, joissa on opiskelijoita erilaisilla ammattitaustoilla: tradenomeja, muotoilijoita, insinöörejä jne. Tiimi työskentelee itse sovitun aikataulun ja työtavan mukaisesti, raportoiden valmentajille edistymisestään. Tiimit kokoontuvat Kuopioon muutaman kerran melkein vuoden kestävän prosessin aikana.

Innovaatiotoiminnan asiantuntija -koulutus on linjassa ISO 56002 -standardin kanssa, koska se tukee systemaattista innovointiprosessia, luovuutta, yhteistyötä ja käytännön kokeilua. Väite ”täällä ei opeteta mitään” on retorinen ja korostaa koulutuksen radikaalia lähestymistapaa, eikä ole ristiriidassa standardin kanssa.
Opiskelijat omistavat ideansa
Ryhmät omistavat itse ideansa ja päättävät itse innovaatioidensa mahdollisesta patentoinnista tai mallisuojasta ja niiden kaupallisesta hyödyntämisestä. Opiskelijat voivat jatkaa ideansa kehittämistä tai tuotteistamista opinnäytetyössään.
Koulutuksen markkinointi on turhauttavaa, koska syntyneet innovaatiot ovat luottamuksellisia eikä niitä – valitettavasti – voi näyttää ja käyttää Savonian markkinoinnissa.

Koulutuksen ”valmentajat” ovat insinööritieteiden, liiketalouden ja muotoilun asiantuntijoita – ja he eivät opeta mitään, esittävät vain hankalia kysymyksiä enintään.
Oma hauskempi roolini on toimia tiimien ”sparraajana”, jolloin voin vapaammin antaa itseni osallistua ideointiin ja tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Työn ”imu” on kova.

Opiskelijat ovat aikuisia ammattilaisia, jotka hakevat uutta suuntaa tai jopa uutta uraa työelämässä; kaikkia yhdistää rohkeus ennennäkemättömän edessä.
Kirjoittaja:
Ilkka Kettunen, taiteen tohtori, muotoilun yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu
PS. Voit aloittaa opiskelun, vaikka lukemalla uuden ”avoin saatavuus” *Elgar Ecyclopedia of Innovation Management: https://www.elgaronline.com/display/book/9781035306459/9781035306459.xml?fbclid=IwY2xjawKX3YlleHRuA2FlbQIxMAABHvsK36irnUuFUR_wbHwevVE4w8wloUeD4BwL6Nju4Go4PyYh9M7ZPDUAw7Yd_aem_zJqWrQVn_Yklg14ILOJc8w