
Savonia-artikkeli: Innovaatiotoiminta on mahdollisuuksien luomista
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Perinteinen yritystoiminnan malli perustuu yleensä ennalta suunniteltuun tuotteeseen tai palveluun, ja toimintaa lähdetään toteuttamaan valmista suunnitelmaa mukaillen. Innovaatioiden synnyttäminen vaatii kuitenkin toisenlaista lähestymistapaa. On tärkeää jalkautua potentiaalisten omaksujien joukkoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin ideaa voidaan kehittää kohderyhmäntarpeiden mukaisesti ja samalla parantaa sen kykyä tuottaa arvoa.
Innovaatiossa olennaista on arvon tuottaminen
Uusi tuote, palvelu tai prosessi muuttuu innovaatioksi vasta silloin, kun se kohtaa joukon, jolle se tuottaa merkityksellistä arvoa – ja joka ottaa sen käyttöön. Kohtaamisessa välittyy uutta tietoa molempiin suuntiin. Tieto voi liittyä esimerkiksi toteutustapoihin, käyttökontekstiin tai käyttäjän arkeen. Käyttäjä arvioi ratkaisun toimivuutta omiin tarpeisiinsa, ja toiminnasta välittyvän palautteen avulla ratkaisun kehittäjä voi jalostaa ideaansa. Innovaatiotoiminta onkin pohjimmiltaan tiedon johtamista.
Uuden kehittäminen ei aina ole yrityksen kannalta tehokkain tapa innovoida. Innovaation ydin ei ole uutuudessa sinänsä, vaan siinä, että se tuottaa arvoa omaksujalle. Kaupallisen innovaation kehittäjä ja markkinoille tuoja saavat tästä tuotetusta lisäarvosta osansa myynnin kautta. Jos uusi ratkaisu ei vastaa asiakkaan tarpeisiin, ei sille synny kysyntää. Tästä syystä arvo on aina ensisijaisesti luotava asiakkaalle.
Erityisesti rajallisilla resursseilla toimivien yritysten kannattaa keskittyä asiakkaidensa ongelmien ratkaisemiseen. Tämä ei aina vaadi täysin uuden ratkaisun kehittämistä, vaan se voi olla myös olemassa olevien ratkaisujen käyttöä uudessa yhteydessä. Perinteisesti tämä on tarkoittanut esimerkiksi uuden tuotteen tuomista ulkomailta kotimarkkinoille. Nykyään tieto ja siihen perustuvat erilaiset sovellukset avaavat uusia mahdollisuuksia kaikille, myös pienille toimijoille. Tämä ratkaisukeskeinen lähestymistapa voi tuottaa vakaampia tuloksia suhteessa käytettyyn pääomaan, vaikka ei saavutettaisikaan yhtä suurta arvon nousua kuin täysin uudella innovaatiolla.
Uudet ajattelutavat ruokkivat innovaatioita
Innovaatiotoiminta edellyttää myös uudenlaisia ajattelumalleja perinteiseen yrittäjyyteen verrattuna. Sen sijaan, että pyrkisi suoraan valmiiseen lopputulokseen, innovoija etenee vaiheittain, kokeillen ja oppien. Tavoitteista jäämistä ei nähdä epäonnistumisena, vaan arvokkaana tietona siitä, mikä ei toimi ja mitä tulisi muuttaa. Näin voidaan suunnata tavoitteita kohti määrätietoisesti ja luoda uusia mahdollisuuksia matkan varrella.
Kirjoittaja:
Innovaatiotoiminnan asiantuntija, YAMK-tutkinnon opiskelija Ville-Petteri Nousiainen, Savonia-amk
Hänen opinnäytetyönsä (https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048901) käsitteli tiedon kehittymistä innovaatioksi ja sitä, millaisella toimintamallilla innovaatioihin voidaan pyrkiä.