
Savonia-artikkeli: Kansainvälinen yhteistyö ja inspiroivat kohtaamiset – FNAM 2024 Kreikka
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
31st Florence Network Annual Meeting 2024 verkostopäivät Kreikassa
Florence Network on Euroopan vanhin sairaanhoitaja- ja kätilökoulutuksen verkosto, jossa on esihenkilöitä, opettajia ja opiskelijoita 22 maasta ja 51 korkeakoulusta Euroopasta. Verkostopäivät pidetään vuosittain eri jäsenmaassa. Viime vuonna verkostopäivät järjestettiin Kreikan Larissassa. (The Florence Network 2024a.) Paikalla oli noin 200 opettajaa ja opiskelijaa. Verkostopäivillä järjestetään opettaja- ja opiskelijaverkoston kokouksia, joissa käsitellään verkoston toimintaan liittyviä kehittämiskohteita. Tämän ansiosta kansainvälinen koulutusyhteistyö, kehittämis- ja tutkimustyö etenevät vahvemmin. Lisäksi konferenssin erilaiset workshopit, suulliset ja videoidut posteriesitykset tuovat esille uutta tietoa koulutusten toteuttamisesta ja tutkimuksista. Ne antavat vertailevaa ja myös uudenlaista näkökulmaa, sekä ideoita opintojen ja koulutusten kehittämiseen maailmanlaajuisesti. Tämä artikkeli on kirjoitettu osana kätilötyön kehittämisen ja johtamisen kurssia. Tavoitteenamme oli tuottaa selkeä ja innostava Savonia-artikkeli, joka rohkaisee kansainväliseen vaihtoon ja tuo esiin sosiaalisen median mahdollisuudet opiskelijatapahtumien aikana.
Opiskelijoiden näkökulmasta oli etuoikeutettua saada tietoa muiden maiden terveydenhuollosta, sekä koulutuksesta. Oli hienoa olla mukana monikulttuurisessa toiminnassa, sekä parantaa omaa kielitaitoa. Kansainvälinen toiminta kehittää opiskelijoiden työelämävalmiuksia vahvistamalla johtamis- ja vuorovaikutustaitoja, kielitaitoa sekä kykyä sietää epävarmuutta, mikä lisää itseluottamusta (Mantzoukas ym. 2020, 3).

Sosiaalisen median hyödyntäminen
Kansainvälisyys näkyi jo ennen verkostopäiviä opiskelijoiden yhteisten WhatsApp- ja Instagram-tilien kautta, ja niitä hyödynnettiin koko tapahtuman ajan. Sosiaalisen median avulla jaettiin paljon ohjeita ja ajankohtaista tietoa. Esimerkiksi saapuville opiskelijoille tarjottiin käytännönläheisiä reittiohjeita videoiden ja kuvien muodossa, ja kaikki ohjelmat sekä aikataulut olivat helposti saatavilla somekanavissa. Opiskelijat antoivat positiivista palautetta sosiaalisen median ohjeistuksista. Tiedot olivat helposti löydettävissä ja auttoivat hahmottamaan tapahtuman kokonaisuutta. Tulevaisuudessa sosiaalisen median käyttöä voitaisiin kehittää esimerkiksi lisäämällä interaktiivisia elementtejä, kuten reaaliaikaisia kyselyitä ja palautekanavia, jotka vahvistaisivat osallistujien kokemusta ja helpottaisivat tiedonkulkua.
Yhteisöllisyys
Florence verkostossa on mukava ja avoin ilmapiiri, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Jo heti viikon alussa saimme tutustua verkoston jäseniin, opiskelijat myös kokoontuivat ryhmänä ja tutustuivat lisää toisiinsa illallisen merkeissä. Verkostopäivillä opiskelijat järjestivät myös yhdessä vapaa-ajan toimintaa, kuten yhteisiä illallisia, kaupunkiin tutustumista ja scrub partyt, jossa opiskelijat pukeutuivat oman maansa työasuihin. Verkostossa ollaan koulutuskysymysten äärellä, joten verkostotyö lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta maiden ja kulttuurirajojen yli. Perinteinen verkostopäivien osallistujien yhteiskuva vahvistaa yhteyttä. Opiskelija- ja opettajavaihdoista verkoston jäsenten kesken ollaan kiinnostuneita, joka tuli ilmi yhteisissä keskusteluissa. Kansainvälisissä tapahtumissa saa tullaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Tämä auttoi näkemään asiat myös muiden näkökulmasta. Kaiken kaikkiaan verkostotapaaminen oli antoisa. Pystyimme luomaan uusia kansainvälisiä tuttavuuksia, jatkamaan yhteistyötä ja työskentelyä verkostossa tapahtuman jälkeenkin.

Kätilötyön yhtenäistäminen
Osallistuimme verkostopäivien aikaan kätilöille suunnattuihin luentotilaisuuksiin ja workshoppeihin. Jokaisessa vuosittaisessa kokoontumisessa on ennalta sovittu teema, jonka ympärillä aiheet pyörivät (The Florence Network 2024b). Tämä edistää ideoiden jakamista ja helpottaa toisilta oppimisen prosessia. Niissä käsiteltiin kätilökoulutusta, sen eri mahdollisuuksia, esim. kansainväliset verkko-opinnot, fysioterapia osaksi kätilöopintoja, sekä erilaisia simulaatio mahdollisuuksia koulutusten sisällä. Oli mukava kuulla muiden maiden toimintatapoja ja huomata, kuinka hyvällä mallilla on Suomen koulutus ja terveydenhuolto.
Kirjoittajat:
Lotta Heikkilä, kätilöopiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu, lotta.heikkila2@edu.savonia.fi
Jenny Ryth, kätilöopiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu, jenny.ryth@edu.savonia.fi
Heidi Hölttä, KM, Kätilötyön lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu