Esityksen diassa lukee College of Justice in Academy of Security Sciences. Alla on banderolli ja koroke, jossa on akatemian tunnus, ja taustalla näkyy moderni rakennus.

Savonia-artikkeli: Kansainvälistä oppia Virosta – Savonian rikosseuraamusalaan suuntautuneiden sosionomiopiskelijoiden opintomatka Tallinnaan

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Syyslukukauden alkaessa pakkasimme laukut ja suuntasimme viikon mittaiselle opintomatkalle Tallinnaan. Matkan aikana tutustuimme Viron rikosseuraamus- ja sosiaalialan työkäytäntöihin sekä pohdimme, mitä voimme oppia kansainvälisestä yhteistyöstä.

Tutustuminen Viron rikosseuraamusalaan

Matka alkoi vierailulla Sisekaitseakadeemiaan, jossa koulutetaan vartijoita sekä kandidaatti- ja maisteritason asiantuntijoita rikosseuraamusalalle. Oppilaitos sijaitsee upealla, monialaisella kampusalueella, jossa toimivat myös Prison Service College, Police and Border Guard College, Rescue College ja Internal Security Institute. Koulutusohjelmien pedagogiset ratkaisut ovat innostavan innovatiivisia. Suurin osa oppimisesta tapahtuu tiivissä yhteistyössä työelämän kanssa, mikä tarjoaa opiskelijoille erinomaisen mahdollisuuden teoreettisen tiedon soveltamiseen jo opintojen aikana. Pääsimme tutustumaan myös oppilaitoksen simulaatiokeskukseen, jossa meille esiteltiin monialainen, pelillistetty virtuaalisimulaatio.

Maistuvan lounaan jälkeen vierailu jatkui yhteen matkan odotetuimmista kohteista, Tallinnan vankilaan. Tutustumiskierroksen aikana saimme kuulla Viron vankeinhoidosta ja kriminaalipolitiikasta. Viron vankiloissa painotetaan kuntouttavaa työotetta ja vangit voivat osallistua sekä eri oppilaitosten tarjoamiin koulutuksiin että vankilassa järjestettävään työtoimintaan. Näin tuetaan vankien integroitumista yhteiskuntaan rangaistusajan päätyttyä.

Päivän viimeinen vierailukohde oli Tallinnan yhdyskuntaseuraamustoimisto. Yleisimmät seuraamukset liittyvät väkivaltaan, talousrikoksiin sekä rattijuopumuksiin. Ehdonalaisvalvonta sisältää laajasti muun muassa sosiaalista kuntoutusta, yhteisösosiaalityötä sekä palveluohjausta. Nuorimmat tuomiota suorittavista ovat 16-vuotiaita, jolloin työskentely tapahtuu yhteistyössä lastensuojelun kanssa. Työ on tuloksellista ja noin 81% suorittaa ehdonalaisvalvonnan onnistuneesti loppuun.

Sosiaalipalvelut tukevat hyvinvointia

Toisena päivänä vierailumme suuntautui Tallinnan sosiaalivirastoon (Sotsiaalhoolekande). Saimme kuulla kattavan esityksen Tallinnan asukkaille suunnatuista sosiaalipalveluista. Sosiaalipalvelut ovat organisoitu kaupunginosittain. Kuulimme ilolla myös jatkuvasta kehittämistyöstä, joka edistää palveluiden saavutettavuutta ja monialaisuutta.

Peetelin sosiaalikeskus – lastensuojelu lapsiperheiden tukena

Kolmantena päivänä pääsimme tutustumaan Tallinnassa sijaitsevaan Peetelin sosiaalikeskukseen, jota ylläpitää seurakunta. Peetelin sosiaalikeskus aloitti toimintansa vuonna 1997 tarjoten suojaa ja ruokaa kodittomille lapsille Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Nykyään seurakunta järjestää lapsille monipuolista päivätoimintaa, jossa he saavat tukea koulutehtävissä, ohjausta arjen taidoissa sekä lämpimiä aterioita. Osa lapsista asuu Peetelissä sijaitsevassa lastenkodissa, mutta apua ja tukea on tarjolla myös niille, jotka eivät asu siellä. Peeteli järjestää myös lapsiperhetyötä, kesäleirejä ja -retkiä sekä palveluohjausta ja ruoka-apua perheille.

Viikon opit ja pohdinnat – kansainvälistä näkökulmaa sosiaalialalle

Viikon aikana saimme kattavan kuvan Viron rikosseuraamus- ja sosiaalialan erilaisista toimintaympäristöistä. Oppilaitosvierailu korosti teoreettisen opiskelun ja työelämän integroinnin merkitystä. Vankilassa ja yhdyskuntaseuraamustoimistossa painottui kuntouttava työote ja Peetelin sosiaalikeskus osoitti, miten järjestöt ja esimerkiksi seurakunta voivat tukea lasten ja nuorten hyvinvointia.

Vierailukäynneillä korostui kohtaamisten merkitys, ihmisarvon kunnioittaminen ja työn arvopohja. Viikko tarjosi runsaasti uusia näkökulmia, oivalluksia ja innostavia keskusteluja. Opiskelijat kuvasivat opintomatkaa silmiä avaavaksi ja monikerroksiseksi oppimiskokemukseksi. Kansainvälinen yhteistyö rikastuttaa oppimista ja vahvistaa opiskelijoiden monikulttuurisuustaitoja. Matka syvensi ymmärrystä myös siitä, kuinka kokemusten jakaminen ja rajat ylittävä yhteistyö edistää ammatillista kasvua ja kehittymistä.


Kirjoittaja: Johanna Ripatti, lehtori, Sosionomikoulutus, Savonia-ammattikorkeakoulu