
Savonia-artikkeli: Kokemuksia Erasmus+ -henkilöstövaihdosta Kroatiasta
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Savonian strategiassa 2025–2028 kansainvälistyminen nähdään keskeisenä keinona kehittää opetusta, tutkimusta ja työelämäyhteistyötä. Strategia painottaa kansainvälisten tutkintojen ja TKI-toiminnan vahvistamista sekä kumppanuuksien laajentamista, jotta opiskelijat ja henkilöstö voivat hyödyntää globaaleja verkostoja. Kansainvälisyys nähdään innovaatioiden edistäjänä ja työelämän uudistajana. Tässä artikkelissa kuvaamme Erasmus-vaihtoamme Kroatiassa, jossa syvensimme osaamistamme ja kokeilimme uusia pedagogisia menetelmiä liiketalouden opetuksessa.
Henkilöstövaihto ja sen suomat mahdollisuudet
Erasmus+ on Euroopan unionin koulutus-, nuoriso- ja urheiluohjelma, joka tukee kansainvälistä yhteistyötä ja liikkuvuutta. Se tarjoaa opiskelijoille, opettajille ja muille koulutusalan ammattilaisille mahdollisuuden opiskella, harjoitella tai kouluttautua ulkomailla.
Staff Exchange eli henkilöstövaihto on osa Erasmus+ -ohjelmaa, ja sen avulla korkeakoulujen opettajat ja muu henkilöstö voivat osallistua koulutusjaksoihin ulkomailla. Erasmus+ -henkilöstövaihdossa voi muun muassa:
• Seurata opetusta ammatillisen havainnoinnin tarkoituksessa ja saada oppeja omaan opetukseen.
• Osallistua koulutuksiin ja kursseihin, jotka tukevat ammatillista kehittymistä.
• Opettaa ulkomaisessa korkeakoulussa ja jakaa osaamista kansainvälisessä ympäristössä.
Savonian ja Par UAS:n yhteistyö Kroatiassa on osa tätä laajempaa kansainvälistä verkostoitumista, jonka avulla kehitämme opetusta, vahvistamme pedagogisia menetelmiä ja tuomme uusia näkökulmia liiketalouden koulutukseen. Erasmus+ -vaihto antaa mahdollisuuden syventää kansainvälistä ymmärrystä ja luoda arvokkaita yhteistyökumppanuuksia tulevaisuuden opetusta varten.
Erasmus+ -henkilöstövaihto tukee ammatillista kehittymistä ja kansainvälistä verkostoitumista, mikä voi tuoda uusia näkökulmia opetukseen ja tutkimukseen. Suomalainen korkeakouluopetus kehittyy jatkuvasti kansainvälisten vaikutteiden ja monikulttuurisen ymmärryksen kautta. Globaalisti verkottunut työelämä edellyttää opiskelijoilta ja opetushenkilöstöltä kykyä toimia monimuotoisessa ympäristössä, jossa kulttuurien välinen vuorovaikutus on olennainen osa ammattiosaamista.
Monikulttuurisuuden ymmärtäminen ei ole vain kansainvälisten opiskelijoiden tai vaihto-ohjelmien etu, vaan myös keskeinen osa kotikansainvälistymistä. Suomalaisissa korkeakouluissa opiskelee yhä enemmän kansainvälisiä opiskelijoita, mikä tarjoaa koko korkeakouluyhteisölle mahdollisuuden kehittää kulttuurista sensitiivisyyttä, kielitaitoa ja kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä – ilman, että ulkomaille tarvitsee matkustaa.
Savonian strategia korostaa kansainvälisyyden merkitystä osana opetuksen ja tutkimuksen kehittämistä, ja Erasmus+ -vaihdon kaltaiset kokemukset tukevat tätä tavoitetta konkreettisesti. Kansainvälinen kokemus ei ole vain vaihtoon osallistuvien etuoikeus, vaan osa korkeakouluyhteisön laajempaa kehitystä, joka hyödyttää sekä opiskelijoita että opetushenkilöstöä tulevaisuuden työelämässä.
Real Game -businesssimulaation käyttö opetuksessa
Real Game -businesssimulaatio on mielenkiintoinen opetusmenetelmä, joka tukee liiketalouden opetusta käytännönläheisesti. Se tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella päätöksentekoa, strategista ajattelua ja liiketoiminnan hallintaa simuloidussa ympäristössä.
Simulaatio perustuu pilvipohjaiseen järjestelmään, joka mahdollistaa joustavan käytön sekä luokkahuoneessa että verkko-opetuksessa. Opettajat voivat hyödyntää valmiita opetusmateriaaleja, kuten tehtäviä, analyysityökaluja ja ohjevideoita, jotka tukevat oppimisprosessia. Lisäksi Real Game auttaa opiskelijoita ymmärtämään keskeisiä liiketoiminnan osa-alueita, kuten toimitusketjun hallintaa, rahoitusta, markkinointia ja yrittäjyyttä.
Opetuksessa simulaatio voidaan integroida osaksi kurssia vaiheittain, jolloin opiskelijat oppivat ensin perusperiaatteet ja etenevät kohti monimutkaisempia liiketoimintapäätöksiä. Tämä lähestymistapa varmistaa, että opiskelijat saavat realistisen käsityksen liiketoiminnan dynamiikasta ja voivat soveltaa oppimaansa käytännön tilanteissa.
Real Game -simulaatio tukee myös kansainvälistä yhteistyötä ja monikulttuurista oppimista, sillä sitä voidaan hyödyntää eri korkeakoulujen välisessä opetuksessa. Tämä tekee siitä erinomaisen työkalun Erasmus+ -vaihdon kaltaisissa projekteissa, joissa opiskelijat ja opettajat voivat jakaa osaamistaan ja kehittää uusia pedagogisia ratkaisuja.
Kokemukset ja opit
Vaihdon suunnittelu alkoi helmikuussa 2024, kun Savoniassa toteutettiin kansainvälinen viikko, ja vieraina oli iso joukko eri kumppanikorkeakoulujen edustajia. Tapasimme tuolloin kroatialaisen PAR-korkeakoulun edustajan. Aloitimme keskusteluiden pohjalta vaihdon suunnittelun ja suunnitteluprosessin aikana ajankohdaksi valikoitui toukokuu 2025. Pidimme yhteyttä PARiin ja tapasimme Teamsilla suunnittelun merkissä muutaman kerran ennen vaihtoajankohtaa. Olimme vaihdon suhteen ensikertalaisia, ja sekä kv-palveluiden että matkanjärjestelyjen osalta Savonian henkilöstö osoitti osaamistaan sekä palvelukykyään – lämpimät kiitokset asianosaisille!
Tulopäivänämme 27.5. Rijekan jalkapallojoukkue oli voittanut kansallisen sarjan mestaruuden toista kertaa historiansa aikana. Pääsimme kuitenkin perille emmekä jääneet pitkän matkapäivän päätteeksi seuraamaan kaupunkilaisten juhlintaa, vaan hotellihuoneeseen kantautuneet juhlimisen äänet ja jatkuvat ilotulitukset riittivät. Seuraavana aamuna pääsimme näkemään PARin kampuksen, mikä on huomattavasti pienempi kuin Savonian kotikampuksemme Kuopiossa. Tapasimme yhteyshenkilömme ja keskustelimme ohjelmasta. Kävi ilmi, että alun perin suunniteltu opiskelijaryhmä oli vaihtunut toiseen, ja meneillään oli lukukauden päätöstentit. Sopeuduimme nopeasti muutokseen ja sopeutimme ohjelmaamme sen mukaan. Tutustuimme Erasmus-opiskelijaryhmään, joka koostui muun muassa brasilialaisista, meksikolaisista, portugalilaisista ja hollantilaisista opiskelijoista.
Pääsimme ennen omaa opetustuokiotamme seuraamaan tilastotieteen tunteja. Aiheena oli kerrata seuraavalla viikolla olevaa lopputenttiä varten. Opettaja oli antanut opiskelijoille harjoitustehtäviä ratkaistavaksi. Opettaja hyödynsi älytaulua, johon opiskelijat saivat käydä kirjoittamassa ratkaisunsa. Opettaja teki luennosta Zoom-tallenteen, joka jaettiin opiskelijoille saataville. Näin myös he, jotka eivät osallistuneet luennolle, pääsivät kertaamaan tenttiin omalla ajallaan. Luentojen tallennus on normaali tapa kaikessa opetuksessa PAR UAS:ssa.
Opiskelijoiden asenne ja osallistuminen oli vaihtelevaa. Aktiivisimmat opiskelijat laativat ratkaisun älytaululle ja opettivat toisia opiskelijoita sekä englanniksi että omalla kielellään espanjaksi. Opettaja antoi tilaa ja kannusti opiskelijoita osallistumisesta. Saimme seurata opetusta siis opettajan johdolla englanniksi ja opiskelijan johdolla espanjaksi. Kielihaasteita ilmeni hieman opiskelijoiden välillä, mutta mukavasti opiskelijat selvittivät ne, ja ilmapiiri oli kannustava ja turvallinen. Konkreettinen kulttuuriero tuli esille, kun opettaja selvensi, että kroatian kielessä käytetään alapilkkua (0,5), espanjan kielessä yläpilkkua (0’5) ja englannin kielessä pistettä (0.5). Opettajan ja opiskelijoiden välillä tuntui olevan melko välitön ja mukava vuorovaikutus. Ryhmä oli tosin pieni, eli paikalla oli noin puolet koko ryhmästä. Koko ryhmän koko oli noin 25 opiskelijaa.
Kaikki opiskelijat eivät olleet yhtä aktiivisia. Osa opiskelijoista saapui oppitunnille hieman myöhässä, ja joku käväisi tunnin aikana pois ja palasi takaisin. Tämä on tuttua meillä Savoniassakin. Osa opiskelijoista oli tehnyt kaikki ennakkotehtävät, ja osa ei ollut tehnyt mitään. Opettaja muistutti selkeästi, että hän on opettanut tätä asiaa aiemmin, joten jos on ollut paikalla ja kantanut vastuuta, on ollut tilaisuus oppia. Opettaja totesi ystävällisen napakasti, että jos nyt näkee tehtävän ensimmäistä kertaa, se on varmasti haastava.
Oman opetustuokiomme alussa paikalle jäi 10 opiskelijaa. Esittelimme itsemme ja Savonian. Suomi ja Kuopio herättivät kiinnostusta ja keskustelimme neljästä vuodenajasta sekä erityisesti pakkasesta talvella. Seuraavaksi tarkasteltiin liiketoiminnan perusperiaatteita ja syvennyimme RealGame-pelin saloihin ennakkoon laatimamme materiaalin avulla. Optimaalisinta olisi ollut, jos opiskelijat olisivat valmistautuneet ennakkoon. Verkkoyhteys aiheutti haasteita, mikä vaikuttikin lopulta opetustuokiomme lyhenemiseen merkittävästi alkuperäisestä suunnitelmasta. Keskustelimme opiskelijoiden kanssa toiminnanohjausjärjestelmästä ja tuotannollisen yrityksen pyörittämisestä. Kyseessä oli ensimmäisen vuoden liiketalouden ryhmä, joten kokemuksia näistä aiheista ei heille ollut vielä kertynyt.
Seurasimme vielä seuraavana päivänä saman Erasmus-opiskelijaryhmän markkinointisuunnitelmien esityksiä. Esityksiä piti olla viisi kappaletta, mutta eri syistä johtuen vain yksi esitys toteutui. Se oli erittäin hyvä, ja esityksen jälkeen koko ryhmä kävi keskustelua aiheesta, sekä antoi palautetta esittäneelle ryhmälle. Opettaja antoi positiivista palautetta opiskelijoille aiheen lisäksi myös kielitaidon vahvistumisesta. Tähän liittyen hän otti mukavasti myös meidät vieraat huomioon, ja keskustelimmekin kansainvälistymisen ja kielitaidon merkityksestä.
Vaihtokokemus oli uusi ja opettavainen. Sekä maa – Kroatia – että henkilöstövaihto olivat meille molemmille uusia. Valmistauduimme hyvin, ja sopeuduimme yllättäviin muutoksiin nopeasti ja joustavasti. Oli rohkaisevaa havaita, että vieraalla kielellä toimiminen ja uusiin ihmisiin tutustuminen sekä opetustilanteen ja ammatillisen havainnoinnin toteuttaminen sujuivat pääosin oikein positiivisissa merkeissä. Jatkosuunnitelmiakin tehtiin, ja mahdollisesti syksyllä pelaamme PAR-korkeakoulun opiskelijaryhmän kanssa RealGame-peliä verkon yli. Näin saamme toteutettua kotikansainvälistymistä ja ehkäpä luotua myös uusia yhteyksiä opiskelijoidemme kesken.
Tekijät:
Hanna Kemppainen, lehtori, liiketalous, hanna.kemppainen@savonia.fi
Mari Paananen, lehtori, liiketalous, mari.paananen@savonia.fi