Kukkivien vaaleanpunaisten kirsikankukkien reunustaman polun päässä seisoo suuri rakennus kaari-ikkunoilla kirkkaan sinisen taivaan alla, ja kävelytien varrella on penkkejä ja katulamppuja.

Savonia-artikkeli: Kouluterveysmoduuliharjoittelun pilotointi Wellness Centerillä kevät 2025

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Moduuliharjoittelun lähtökohdat

Kouluterveysmoduuliharjoittelu kehitettiin yhdessä Wellness Centerin, Savonian terveydenhoitajatutkinto-ohjelman harjoittelukoordinaattorin ja lehtoreiden sekä Pohjois-Savon hyvinvointialueen harjoittelukoordinaattoreiden ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon edustajien kesken. Harjoitteluita toteutettiin keväällä 2025 kolmessa neljän viikon jaksossa. Harjoittelun idea pohjautui aikaisemmin kehitettyyn Wellness Centerin koordinoimaan Työterveysmoduuliharjoitteluun.

Kouluterveysmoduuliharjoittelun lähtökohtana oli tarve luoda lisää harjoittelupaikkoja Savonian terveydenhoitajaopiskelijoille. Moduuliharjoittelulla mahdollistettiin myös opiskelijoille perinteistä harjoittelua laajempi yhteisöllinen toiminta, joka on osa terveydenhoitajien työtehtäviä, mutta valitettavan usein resurssit eivät riitä toivotussa määrin sen toteuttamiseen. Yksi lähtökohta Pohjois-Savon hyvinvointialueella oli tarve tarjota lisää harjoittelupaikkoja kasvaneeseen kysyntään koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Kuopion alueella. Lisäksi terveydenhoitajien halu kehittää omaa ohjausosaamista ja kokeilla rohkeasti uutta oli kantava voima pilotin toteutuksessa.

Moduuliharjoittelun rakenne

Hyvinvointialueella on totuttu siihen, että moduuliharjoittelussa yhdelle työelämäohjaajalle tulee kaksi opiskelijaa harjoitteluun yhden opiskelijan sijasta. Myös Wellness Centerillä opiskelijat toimivat moduulimallissa pareittain tai tiiminä, mutta he eivät suorittaneet koko neljän viikon harjoitteluaan yhdessä työyksikössä, vaan kahdessa eri yksikössä. Jokainen harjoittelujakso alkoi perehdytyspäivällä Wellness Centerillä, josta seuraavana päivänä opiskelijat aloittivat kahden viikon jakson koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa. Koulu- tai opiskeluterveydenhuollon jakson jälkeen opiskelijat siirtyivät Wellness Centerille kahdeksi viikoksi.

Koulu- tai opiskeluterveydenhuollon yksiköissä opiskelijat pääsivät tutustumaan terveydenhoitajan työhön käytännössä. Wellness Centerin osiossa opiskelijat taas saivat arvokasta kokemusta ryhmänohjauksista ja yhteisön terveyden edistämisestä sekä pääsivät kohtaamaan koululaisia kasvotusten erilaisissa ohjaustilanteissa ja tutustumaan ryhmien toimintaan ja oppimiseen. Opiskelijat pitivät koulaisille toiminnallisia tunteja muun muassa seksuaaliterveydestä ja murrosiästä. Tunteja pidettiin myös unesta ja palautumisesta sekä päihteistä. Näiden jälkimmäisten oppituntien sisältö on suunniteltu yhdessä Kuopion kaunpungin kanssa perustuen koulujen tarpeisiin.

Palaute ja kokemukset moduuliharjoittelusta

Uusien toimintamallien tuominen uuteen ympäristöön aiheuttaa väistämättä epäilyksiä siitä, miten asiat tulevat sujumaan. Myös moduuliharjoittelun pilotoinnissa oli omat huolenaiheensa. Eniten huolta aiheutti se, että työyksiköihin tulisi yhden opiskelijan sijasta kaksi opiskelijaa yhdelle ohjaajalle. Huolta aiheutti se, miten kummallekin opiskelijalle riittää töitä, miten ohjaaja pystyy ohjaamaan kumpaakin tarpeeksi hyvin, miten kahdessa viikossa ehditään käydä oleelliset asia läpi ja miten rajalliset tilat toimivat, kun ihmisiä onkin enemmän terveydenhoitajan huoneessa.

Jokaisen harjoittelujakson päätteeksi pidimme loppupalaverin, jossa olivat mukana Wellness Centerin edustus, ohjaava opettaja, työelämäohjaajat, hyvinvointialueen harjoittelukoordinaattori, sekä koulu- tai opiskeluterveydenhuollon esihenkilöitä. Loppupalavereissa kävimme läpi palautteen kaikilta toimijoilta sekä harjoittelun kulun harjoittelutavoitteisiin peilaten. Loppupalavereissa saadun palautteen perusteella moduulimalli koettiin hyväksi kaikista ennakkoon ilmenneistä huolista riippumatta.

Moduulimallin eduksi koettiin se, että opiskelijat pääsivät nopeammalla aikataululla kiinni käytännön työhön verrattuna normaaliin työharjoitteluun. Opiskelijat saivat myös toisistaan tukea itsenäiseen työskentelyyn ja käytännön asioiden ja tilanteiden pohtimiseen. Vertaisoppiminen lisäsi opiskelijoiden osaamista laajemmin ja kehitti työparityöskentelyn taitoja. Myös ohjaajat kokivat moduulimallin toimivaksi ja heistäkin oli hyvä asia, että opiskelijat lähtivät nopeasti tekemään esimerkiksi tarkastuksia itsenäisellä otteella. Palautteesta kävi myös ilmi, että harjoittelutavoitteisiin päästiin hyvin lyhyestä ajasta huolimatta. Itsenäisempi työote kehitti opiskelijoiden oman toiminnan suunnittelua ja vastuullisuutta. Yhteisöllinen työ konkretisoitui moduulimallin ryhmäohjauksissa.

Kaikki moduuliharjoitteluun osallistuneet terveydenhoitajaopiskelijat vastasivat harjoittelun lopuksi Wellness Centerin palautekyselyyn. Palautekyselyn vastausten perusteella kävi ilmi, että opiskelijat saivat paljon arvokasta ryhmänohjaus- ja opetusosaamista, mitä ei muissa harjoitteluissa juurikaan tule. Tiimityöskentelymalli koettiin erittäin toimivaksi. Vastaajat kokivat oppineensa myös arvokkaita taitoja suunnittelutyössä ja aikataulujen hallinnassa. Vastaajat kokivat myös hyväksi Wellness Centerin monipuoliset tehtävät.

Kirjoittajat:

Anne Pöllänen, suunnittelija, Wellness Center

Salla Lommi, palvelukoordinaattori, Wellness Center

Pauliina Rissanen, lehtori, Hoitotyö tutkintokoulutus

Fatima Moursad, lehtori, Hoitotyö tutkintokoulutus

Susanna Vatanen, koulutusasiantuntija, Pohjois-Savon hyvinvointialue