
Savonia-artikkeli: Kurkistus korkeakouluopiskeluun ja uudenlaista yhteistyötä: Kuopion lukioiden TYKO-viikon kokemuksia
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Kuopion alueen lukioiden työelämä- ja korkeakouluviikko, eli TYKO-viikko, järjestettiin ensimmäisen kerran huhtikuussa 2025. Savonia oli mukana viikolla tarjoamassa lukiolaisille kurkistuksen ammattikorkeakouluopiskeluun.
TYKO-viikko edustaa uudenlaista yhteistyötä lukioiden ja korkeakoulujen välillä, jossa lukiolaiset pääsevät tutustumaan jatko-opiskelumahdollisuuksiin osana lukio-opintojaan.
Lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä on vahvistettu lukiouudistuksen myötä. Lukiolaki velvoittaa ja mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön lukioiden ja korkeakoulujen välillä. Yhteistyön tavoitteena on tukea lukiolaisten siirtymistä korkeakouluopintoihin ja auttaa heitä tekemään tietoisempia jatko-opintovalintoja. Yhteistyön myötä lukiolaiset tutustuvat korkeakoulujen eri opiskelualoihin ja heidän siirtymisensä jatko-opintoihin sujuvoituu. Yhteistyö myös parantaa lukio-opetuksen laatua ja monipuolistaa opetusta sekä tarjoaa mahdollisuuksia, joihin lukioilla ei itsenäisesti olisi resursseja (OPH 2021).
Onnistunut yhteistyö ja TYKO-viikko viikko vaativat paljon järjestelyä ja uuden kehittämistä.
Ensimmäinen TYKO-viikko Savonialla
TYKO-viikko tarjosi lukiolaisille ja lukioiden opettajille mahdollisuuden tutustua ammattikorkeakouluopiskeluun ja Savonian kampukseen. Viikko on tarkoitettu lukioissa toista vuotta opiskeleville. Mukana tänä vuonna olivat Kuopion lyseon lukio, Kuopion klassillinen lukio, Kuopion taidelukio Lumit, Kallaveden lukio, Nilsiän lukio ja Juankosken lukio. Korkeakouluista mukana olivat Savonian lisäksi myös Itä-Suomen yliopisto ja Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Savonia tarjosi viikon aikana lukiolaisille pieniä 1 opintopisteen opintojaksoja, jotka tarjosivat kurkituksia Savonian koulutusaloihin. Opintojaksoja oli yhteensä 14, ja lähes kaikilta Savonian koulutusaloilta. Opintojakson olivat:
Luonnonvara-ala
• Luonnonvara-alan tutkimus tutuksi
Matkailu- ja ravitsemisala
• Somevaikuttajaksi – ryhdy somevaikuttajaksi, brändää itsesi somessa
• Relaa – opi rentoutumaan
• Matkailun maailma
• BizSpark: Light your Passion for Business
Muotoilu
• Muotoilulla muutat maailmaa
Musiikki ja tanssi
• Rentoa meininkiä ja tekemisen iloa – hyvinvoiva keho ja mieli
Sosiaali- ja terveysala
• SocialMindCraft – Luovuutta, kasvua ja kurkistus sosionomin työhön
• Fiilistele fysioterapiaa
• Sydämen Sähköinen Sinfonia: EKG:n taustat ja käytännöt
• Pakene mikrobeja pakopelissä
Tekniikan ala
• 3D-suunnittelun ja valmistuksen salat
• Savonia Code Academy 2.0 intro – koodia on kaikkialla
• Ympäristötekniikka ja energiatekniikka
Savonia halusi tarjota lukiolaisille mahdollisuuden tutustua myös Microkadun kampukseen, joten Savonian opintojaksot sisälsivät verkko-opiskelua sekä lähiopetusta kampuksella maanantaina ja torstaina. Musiikin ja tanssin koulutuksen opintojaksolle ilmoittautuneet puolestaan opiskelivat Kuopion Musiikkikeskuksella.
TYKO-viikon alkaessa lukiolaiset kokoontuivat Microkadun kampussydämeen, jossa heille tarjottiin visuaalinen ja tiivis tietopaketti Savoniasta. Opintojaksojen opettajat ja opiskelijatuutorit vastaanottivat opiskelijat johdattaen heidät luokkatiloihin tai työpajoihin, jossa ensimmäisen lähipäivän opetus alkoi.
Opintojen päätteeksi lukiolaiset saivat 1 opintopisteen avoimen ammattikorkeakoulun opintosuorituksen. Savonian opintojaksoille ilmoittautui yhteensä 287 lukiolaista ja heistä 223 suoritti TYKO-viikon opintojakson.
Viikon ja opintotarjonnan organisointi
Viikko järjestettiin ensimmäistä kertaa, joten uuden oppimista vaadittiin sekä Savoniassa että lukioissa, kun valmiita käytäntöjä ei vielä ollut.
TYKO-viikon organisoinnista vastasi Savoniassa koordinoiva ohjausasiantuntija. Järjestelyjä hoidettiin pääsääntöisesti tiimillä, jossa olivat lisäksi avoimen amk:n koulutusasiantuntija, opiskelijapalveluiden opintoneuvoja ja monimuotopedagogiikan asiantuntija.
Savonian opintojaksot ja niiden osaamistavoitteet tehtiin kohderyhmää ja TYKO-viikkoa varten. Opintojaksot tuotettiin tutkinto-ohjelmissa ja tarjonta julkaistiin avoimen amk:n kautta koulutuskalenterissa, jonka kautta opintoihin ilmoittautuminen tapahtui.
TYKO-viikon opintotarjontaa varten luotiin oma Moodle-kurssin mallipohja, johon integroitiin myös Webropol-palautekysely lukiolaisten palautteiden antamista varten. Palautekyselyllä mittasimme, miten opintojaksojen toteuttamisessa onnistuimme.
Opintojaksoille nimetyt opettajat kehittivät opintojaksot ja vastasivat opetuksesta. Opettajat saivat myös tukea monimuotopedagogiikan asiantuntijalta Moodle-kurssien laatimisessa. Opintojaksojen toteutukset pitivät sisällään sekä lähi- että verkko-opetusta. Viikon aikana opiskelijat saapuivat kampukselle kahtena päivänä. Tuotettujen opintojaksojen käsikirjoitukset sisälsivät runsaasti erilaisia pedagogisia ratkaisuja mm. pakopelipedagogiikkaa.
Opintotarjonta koottiin ja laitettiin näkyviin Savonian verkkosivuille, josta lukiolaiset pääsivät tutustumaan niihin ennen ilmoittautumista. Ilmoittautumiskäytännöt sovitettiin yhteen lukioiden toiveiden ja ryhmäohjausaikojen kanssa. Opintojen alkaessa lukiolaiset saivat tarvittaessa tukea käyttäjätunnusten käyttöönotossa ja oppimisympäristöön kirjautumisessa.
Savonian opiskelijatuutorit olivat mukana ohjaamassa ja auttamassa sekä vastaamassa lukiolaisten kysymyksiin. Opiskelijat myös esimerkiksi esittelivät työelämäprojektejaan ja kertoivat opinnoistaan.
Lukiolaiset kokivat opintojaksot onnistuneiksi
Molemmat TYKO-viikon järjestelyissä mukana olleet tahot keräsivät opiskelijapalautteen. Savonia toteutti palautteen keräämisen opintojaksoihin integroidulla Webropol-palautekyselyllä (N=248), johon vastasi 88% lukiolaisista.
Savonian palautekyselyyn vastanneet lukiolaiset olivat pääosin tyytyväisiä Savonian opintotarjontaan ja tapaan, jolla opinnot toteutettiin. Joidenkin opintojaksojen työmäärä ja vaatimustaso vaativat vielä kehittämistä. Kuviossa 1 on esitetty lukiolaisten antama palaute TYKO-viikon opintojaksojen toteutumisesta.

Kyselyaineistosta saatujen tulosten mukaan lukiolaiset kokivat opintojaksot pääosin kiinnostavina, selkeinä ja johdonmukaisia. Opintojaksot koettiin hyödyllisiksi ja ne pääosin tukivat oppimista. Opintojaksoille osallistuminen koettiin positiivisena kokemuksena. Lukiolaiset kokivat saaneensa riittävästi tukea ja ohjausta opintojakson aikana. Yhteistyön tavoitteena on tukea lukiolaisten siirtymistä korkeakouluopintoihin ja auttaa heitä tekemään tietoisempia jatko-opintovalintoja. Palautekyselyn perusteella olemme tässä onnistuneet. Palautekyselyssä oli myös avoin kenttä, johon pystyi antamaan palautetta, eräs lukiolainen totesi:
”Kaikki oli loistokasta! 🙂 Sain varmuutta siihen, mitä tahdon opiskella lukion jälkeen.”
Lukiolaisen palaute
Työmäärä koettiin pääosin sopivaksi. Kehittämistarpeita lukiolaiset kokivat siinä, ettei opintojakso, jolle he osallistuivat ollut riittävän vaativa ja avoimissa palautteissa tuli esille, että osa lukiolaisista kaipasi lisähaastetta ja/tai enemmän tehtäviä. Osa lukiolaisista koki, että tehtäviä oli liikaa ja niitä voisi olla vähemmän. Seuraavassa on otteita lukiolaisille kohdennetun palautekyselyn avoimista vastauksista:
”Kurssi oli mielestäni oikein hyvä, mutta mielestäni se olisi voinut olla vähän vaikeampi varsinkin siihen nähden että me saamme tästä 2 lukio-opintopistettä. Mutta kiitos kurssista, oli mielenkiintoinen ja opin paljon!”
Lukiolaisen palaute
”Opetuksen selkeyttä voisi lisätä, mutta aihe ja tehtävät olivat mielenkiintoisia. Olisi ehkä voinut myös lisätä käytännön opettelua.”
Lukiolaisen palaute
Tulosten mukaan lukiolaiset kaipasivat enemmän palautetta oppimisestaan opintojakson aikana. TYKO-viikon opintojaksot koettiin kuitenkin kokonaisuutena onnistuneiksi. Tuloksissa tärkeimmäksi kehittämisen kohteeksi nousi lukiossa tehtävä, ilmoittautumisvaiheeseen liittyvä tiedottaminen ja opiskelijoiden ohjaus.
”Ennen kurssia ohjeistus kouluilla oli hyvin epäselvää, mutta Savonialle päästyä kaikki oli hyvin järjestetty ja kurssin suorittaminen oli mukavaa.”
Lukiolaisen palaute
Uudenlaista hakijamarkkinointia
Savonialle TYKO-viikkoon osallistumien tärkein tavoite on, että alueen lukiolaiset tuntevat Savonian tarjoamat jatko-opintomahdollisuudet. Viikko oli siis Savonialle myös uudenlaista hakijamarkkinointia.
Avoimen ammattikorkeakoulun näkökulmasta arvokasta oli se, että lukiolaiset saivat tietää avoimen amk:n opiskelumahdollisuuksista ja ehkä hakeutuvat jatkossa myös avoimen amk: opintoihin.
Seuraavasta TYKO-viikko toteutetaan keväällä 2026.
Lähteet
Lukion ja korkeakoulun yhteistyö vahvistamaan lukiolaisen jatko-opintoalan valintaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021.
Opetus ja kulttuuriministeriö. Katse korkealle- näkökulmia lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyöhön. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161375/OKM_6_2019_Lukiot%20ja%20korkeakoulut.pdf. Viitattu 10.5.2025.
Kirjoittajat
Hilla Mäkelä, koulutusasiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Anuliina Savolainen, monimuotopedagogiikan asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Pirjo Venhovaara, koordinoiva ohjausasiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu