Savonia-artikkeli: Markkinoinnin harjoittelu avaa ovia työelämään

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Wellness Centerin markkinointiharjoittelu on suhteellisen uusi konsepti. Aiemmin markkinointitehtävät olivat osa arkiesihenkilöharjoittelijan toimenkuvaa. Markkinointi on kuitenkin laaja ja aikaa vievä kokonaisuus, minkä vuoksi arkiesihenkilöharjoittelijan työaika ei riittänyt hoitamaan sitä muiden vastuualueiden lisäksi. Ajanhallinnallisista syistä syksyllä 2024 päätettiin ottaa mukaan erillinen markkinoinnin harjoittelija.

Keväällä 2025 Wellness Centerin harjoittelijoiden porukka on muodostunut kahdesta markkinoinninharjoittelijasta, yhdestä arkiesihenkilöharjoittelijasta ja lukuisista sosiaali- ja terveysalan harjoittelijoista. Tällöin yhteistyötaidot ja selkeä työnjako nousevat tärkeään rooliin. Yhteistyö mahdollistaa ideoiden jakamisen, luovien näkökulmien laajentumisen sekä avun pyytämisen ja antamisen kiireellisissäkin tilanteissa.

Markkinointiharjoittelun myötä on mahdollisuus saada kattava kuva markkinointialasta ja sen monimuotoisuudesta. Harjoittelun päätehtävänä on sosiaalisen median hallinta, eli sisällön ideointi, suunnittelu, tuottaminen ja julkaiseminen. Harjoittelijat kuvaavat ja editoivat sisältöä sekä seuraavat ja kehittävät kanavien näkyvyyttä ja sitouttavuutta. Tämän lisäksi harjoittelijat vastaavat muista markkinoinnin työtehtävistä, kuten ständimainonnasta, tyhy- ja kehittämisprojekteista sekä viestinnällisistä tehtävistä.

Kaksi naista esittelypöydän takana.
Kevään 2025 markkinointiharjoittelijat Anni (vas.) ja Sanni.

Yhteistyötä ja kansainvälisyyttä

Yksi markkinoinnin harjoittelun arvokkaimmista puolista on mahdollisuus verkostoitua. Projekteja työstetään usein yhdessä erilaisten sidosryhmien kanssa. Näitä sidosryhmiä ovat asiakkaat, yhteistyökumppanit, koordinaattorit, suunnittelijat ja muut harjoittelijat. Monialaisuus vahvistaa vuorovaikutustaitoja ja opettaa toimimaan osana laajempaa verkostoa.

Liikkuva Savonia-hankkeen myötä myös Savonia Moves viestinnän ja näkyvyyden edistäminen on kuulunut markkinointiharjoittelijoiden toimenkuvaan. Tiivistä yhteistyötä on tehty monien Savonian toimijoiden sekä eri alojen opiskelijoiden kesken: näkyvyyden edistämisessä on hyödynnetty markkinointiharjoittelijoiden lisäksi sosiaali- ja terveysalan harjoittelijoita, kuten fysioterapiaopiskelijoita ja kansainvälisiä hoitoalan opiskelijoita.

Kansainväliset harjoittelijat ovat osallistuneet käytännön toimintaan suomalaisessa korkeakoulussa muun muassa ständityöskentelyn ja Savonia Moves –toiminnan parissa. Yhteiset projektit tukevat yhteisöllisyyttä ja opettavat hyödyntämään oman alan osaamista uudessa kulttuurisessa kontekstissa.

Kansainvälinen yhteistyö on tuonut mukanaan uuden ulottuvuuden myös markkinoinnin toteuttamiseen – koska Wellness Centerin asiakaskunta on pääosin paikallista ja markkinointi tapahtuu tyypillisesti suomeksi, on kansainvälinen yhteistyö tarjonnut arvokasta kokemusta monikulttuurisesta ja monikielisestä markkinoinnista.

Kokemusta työuralle

Markkinoinnissa ajanhallinta on tärkeä osa onnistumista, jotta markkinointiviestintä pysyy johdonmukaisena ja ajankohtaisena. Harjoittelujakso markkinoinnin parissa opettaa hahmottamaan suuria kokonaisuuksia sekä hallitsemaan useita tehtäviä samanaikaisesti – sisällöntuotanto, tapahtumat, palaverit ja julkaisut vaativat näitä taitoja sekä priorisointia.

Wellness Centerin markkinoinnin harjoittelussa pääsee monipuolisesti edistämään ammatillista osaamista ja hyvinvoinnin kokonaisuutta käytännön tehtävissä. Konkreettisen osaamisen lisääntyminen monipuolistaa työnhakuprosessia ja parantaa mahdollisuuksia erottua kilpailluilla työmarkkinoilla.

Kannettava tietokone pöydällä.
Markkinointiharjoittelijat työskentelevät pääsääntöisesti Wellness Centerin tiloissa.

Kirjoittajat:

Anne Pöllänen, suunnittelija, Wellness Center, Savonia-ammattikorkeakoulu

Sanni Niininen, opiskelija, Wellness liiketalous

Anni Rissanen, opiskelija, Liiketalous