Kolmentoista ihmisen ryhmä poseeraa ulkona kiviportailla kirkkaan sinisen taivaan alla hymyillen kameralle. He ovat pukeutuneet rentoihin ja puolirentoihin vaatteisiin, ja taustalla näkyy puita ja ruohoa.

Savonia-artikkeli: NordPlus ComCamp26 -intensiivikurssi vahvistaa sairaanhoitajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitoja

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Nordplus Kalmar Vårdunion on vuonna 1993 perustettu pohjoismainen ja baltialainen korkeakouluverkosto, jonka tavoitteena on kehittää hoitotyön koulutusta, edistää opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuutta sekä vastata alan yhteisiin haasteisiin. Verkostoon kuuluu seitsemän korkeakoulua: Suomesta Savonia ja XAMK, Tanskasta University College of Northern Denmark (UCN), Ruotsista Linnaeus University (LNU), Norjasta University of Stavanger (UiS) sekä Western Norway University of Applied Sciences (HVL, Førde), ja Liettuasta Kaunas University of Applied Sciences.

Yhteistyön tuloksena on toteutettu opiskelijavaihtojen lisäksi muun muassa intensiivikursseja, jotka vastaavat hoitotyön käytännön kehittämistarpeisiin. Tämä artikkeli rakentui Stavangerissa pidetyn NordPlus-verkoston suunnitteluviikon pohjalta, jonka yhteydessä ComCamp26-intensiivikurssin sisällöt täsmentyivät.

ComCamp26-intensiivikurssi Savonlinnassa

Keväällä 2026 NordPlus Kalmar Vårdunion -verkoston korkeakoulut järjestävät yhteisen ComCamp26-intensiivikurssin, joka toteutetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (XAMK) Savonlinnassa. Viiden päivän mittainen kurssi vastaa kolmea opintopistettä ja kokoaa yhteen 35 opiskelijaa sekä 14 opettajaa eri maista.

Kurssin tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia toimia kansainvälisissä ja monimuotoisissa työyhteisöissä.

Kurssin keskeisiä päämääriä ovat vuorovaikutustaitojen kehittäminen monikulttuurisessa tiimityössä sekä kulttuurisen tietoisuuden lisääminen ja sen vaikutusten ymmärtäminen hoitotyössä. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden itsereflektiota potilas- ja tiimiviestinnän parantamiseksi sekä lisätä tietoisuutta ammatillisista asenteista ja viestintätyyleistä. Kurssilla painotetaan myös kulttuurisen osaamisen ja nonverbaalisen viestinnän soveltamista käytännössä sekä yhteistyön vahvistamista monimuotoisissa tiimeissä.

Vuorovaikutustaidot hoitotyön ytimessä

Hoitotyössä vuorovaikutus on enemmän kuin tiedon siirtämistä. Se on avain potilaan luottamuksen rakentamiseen, hoidon laatuun ja toimivaan tiimityöhön. ComCamp26:ssa vuorovaikutustaitoja kehitetään kokemuksellisen oppimisen keinoin: opiskelijat osallistuvat simulaatioihin, roolipeleihin, tiimiharjoituksiin ja työpajoihin, joissa käsitellään autenttisia hoitotilanteita.

Kurssilla harjoitellaan sekä sanallista että ei-sanallista viestintää, empatian osoittamista, kuuntelemisen taitoja sekä kykyä tunnistaa ja hallita ammatillisia rajoja. Lisäksi korostetaan vastaanottavaisuutta, avoimuutta palautteelle ja erilaisille näkemyksille, mikä tukee yhteistyötä ja jatkuvaa ammatillista kehittymistä. Kulttuuriset tehtävät auttavat ymmärtämään, miten kulttuuri vaikuttaa hoitosuhteisiin. Reflektion ja itsearvioinnin kautta opiskelijat oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan vuorovaikutuksessa.

Kokemuksellinen oppiminen vuorovaikutuksen oppimisessa

Kokemuksellinen oppiminen on pedagoginen lähestymistapa, jossa oppiminen tapahtuu aktiivisen tekemisen, reflektion ja kokemusten kautta. Näitä tavoitteita toteutetaan käytännönläheisin ja osallistavin menetelmin: simulaatioiden, roolipelien, työpajojen, kulttuuristen aktiviteettien, itsearvioinnin, tiimiharjoitusten sekä yhteistyöhön perustuvien käytännön harjoitusten avulla digitalisaatiota unohtamatta.

Digitalisaation hyödyntäminen kommunikaatiotilanteissa ei ole vain tekninen taito, vaan osa eettistä ja kulttuurista osaamista, joka tukee potilaan yhdenvertaista hoitoa ja luo potilasturvallisuutta. Harjoituksissa painotetaan myös vastaanottavaisuutta – valmiutta kuulla ja ottaa huomioon palautetta ja erilaisia näkemyksiä, mikä vahvistaa tiimityötä ja yksilön oppimisprosessia.


Kirjoittajat:

Marja Gröhn-Rissanen, kansainvälisyyskoordinaattori ja hoitotyön lehtori, terveysala, Savonia-ammattikorkeakoulu. Marja-Gröhn-Rissanen@savonia.fi

Riikka Jehkinen, hoitotyön lehtori, terveysala, Savonia-ammattikorkeakoulu. Riikka.Jehkinen@savonia.fi

Tommi Kinnunen, hoitotyön lehtori, terveysala, Savonia-ammattikorkeakoulu. Tommi.Kinnunen@savonia.fi