Henkilö kirjoittaa kannettavalla tietokoneella, jonka vieressä on tabletti. Näppäimistön yläpuolelle ilmestyy digitaalisesti pieni robotti, jolla on näyttö päässään ja joka näyttää keskustelukuplia ja tekstiä, jossa lukee: "Hei! Voinko auttaa?".

Savonia-artikkeli: Onko tekoälyagentista hyötyä vai harmia opintokuvausten laatimisessa?

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Jatkuville oppijoille suunnattujen opintojen kuvaustiedoilla on tärkeä rooli opintojen markkinoinnissa, sillä niiden tehtävänä on saada oppija kiinnostumaan ja innostumaan opinnoista ja ilmoittautumaan. Kuvaustietojen laadun merkitys korostuu, kun opinnot ovat esillä kansallisessa Opin.fi-palvelussa, jossa ne kilpailevat muiden korkeakoulujen tarjonnan kanssa. Savoniassa kokeiltiin, voisiko tekoäly olla avuksi kuvaustietojen laadun parantamisessa.

Miten jatkuva oppija saadaan innostumaan?

Jatkuvien oppijoiden tarpeet opintojen kuvaustiedoille ovat osittain erilaiset kuin tutkinto-opiskelijoiden, jotka valitsevat opintoja opetussuunnitelman mukaisesti. Jatkuva oppija pitää saada kiinnostumaan opinnoista. Hän tarvitsee myös tarkemmat tiedot opintojen sisällöistä ja toteutustavoista, jotta hän voi arvioida opintojen soveltuvuutta omaan osaamistarpeeseensa sekä varmistaa, että pystyy työssäkäyvänä sitoutumaan opintojen aikatauluihin.

Opettajat eivät ole tottuneet kirjoittamaan houkuttelevia ja markkinoivia kuvaustekstejä opinnoilleen, ja osa kokee tehtävän haastavaksi. Savoniassa on pyritty parantamaan opintojen kuvaustietojen laatua ohjeistuksilla, tiedottamisella, mallipohjilla ja työpajoilla. Silti kuvaustietojen laatu vaihtelee ja laadunvarmistukseen käytetään paljon aikaa. Halusimme vielä kokeilla, voisiko tekoäly helpottaa opettajien työtä laadukkaiden ja yhdenmukaisten kuvaustietojen tuottamisessa.

Tekoälyagentit opettajan tueksi

Savonia hankki keväällä 2025 käyttöönsä sovelluksen, jolla voi rakentaa erilaisia tekoälyä hyödyntäviä agentteja. Jatkuvan oppimisen tarpeisiin kehitettiin kaksi agenttia, joista toisen tehtävä on auttaa opettajaa tuottamaan laadukas ja ohjeiden mukainen opintojaksokuvaus ja toisen auttaa toteutussuunnitelman laatimisessa.

Agentit kehitettiin yhteistyössä sovelluksen tuottaneen yrityksen kanssa, joka vastasi agenttien promptauksesta. Promptaajalle lähetettiin Savonian jatkuvan oppimisen opintojaksokuvausten ja toteutussuunnitelmien laatimisen ohjeet, mallipohjat sekä esimerkkejä laadukkaina pitämistämme kuvaustiedoista. Lisäksi agentin toivottua toimintaa käytiin yhdessä läpi. Näillä ohjeilla laadittu agentti kaipasi aluksi paljonkin parantamista. Ensimmäinen versio opintojakson kuvausagentista tuotti kuvauksen pelkän nimen tai aiheen perusteella ilman, että käyttäjä antoi mitään tietoja sisällöistä tai osaamistavoitteista. Tällaista vapaasti hallusinoivaa agenttia emme halunneet.

Agenttien toimintatavaksi sovittiin, että ne tuottavat opintojaksokuvauksen tai toteutussuunnitelman kysymällä opettajalta tarvittavia tietoja ja muotoilemalla niistä lopuksi kuvaukset. Agentti myös tuottaa opintojakson markkinointitekstin opettajalta saamiensa tietojen perusteella. Sitten opettaja voi kopioida agentin luomat valmiit tekstit Peppi-järjestelmään niille kuuluville paikoille.

Agenttien testausta: Toimivatko agentit käytännössä?

Agentteja testasi aluksi jatkuvan oppimisen henkilöstö, joka tuntee ohjeet hyvin. Agenttien toimintaa parannettiin useiden testaus- ja kehityskierrosten kautta. Kun agentit oli saatu tuottamaan ohjeiden mukaisia kuvauksia, siirryttiin testaamaan varsinaisten käyttäjien eli opettajien kanssa.

Testikäyttäjäksi valittiin kaksi opettajaa, joilla on useita jatkuvan oppimisen tarjonnassa olevia opintojaksoja. Toinen opettaa AMK-tasoisia ja toinen ylemmän AMK:n tasoisia opintoja. Opettajat valitsivat itse opintojakson, jota he halusivat käyttää testauksessa.

Testauksessa opettajia pyydettiin tuottamaan opintojaksokuvaus ja toteutussuunnitelma valitsemastaan opintojaksosta agentin kanssa keskustelemalla ja kirjaamaan vuorovaikutus testauslomakkeelle. Jokaiseen tehtäväksianto-vastauspariin myös pyydettiin kirjaamaan huomioita. Lopuksi opettajalta kysyttiin huomioita kokonaisuudesta.

Käyttäjäkokemukset: Onko agentti apu vai lisätyö?

Testauksessa kävi ilmi, että agentit tuottavat ohjeiden mukaisia kuvauksia. Kuvaukset noudattivat ohjeiden mukaista formaattia, niissä oli mukana kaikki vaaditut tiedot ja osaamistavoitteet oli kuvattu osaamisperusteisesti, mikä on ollut yksi kuvaustietojen laatuun liittyvä toistuva haaste.

Agenttien käyttö ei kuitenkaan ollut opettajille täysin intuitiivista. Lisäksi opettajat kokivat kuvaustietojen tuottamisen agentin kanssa keskustelemalla työlääksi. Varsinkin toteutussuunnitelman tuottaminen agentin avulla oli työlästä verrattuna Pepissä käytössä olevaan mallipohjaan, johon opettaja täydentää valmiisiin lauseisiin oman toteutuksensa aikataulut ja tiedot.

Muitakin ongelmia oli. Opintojaksokuvausagentti keksi lyhenteelle selityksen, joka ei pitänyt paikkaansa. Toinen opettajista myös kiinnitti huomiota siihen, että agentti tiivisti ja jätti pois joitain opettajan antamia tietoja. Agentin tuottamat markkinointitekstit olivat myös huonompia kuin opettajien itse tuottamat tekstit, mikä on pettymys, koska odotimme agenteilta apua eritysesti niiden laadun parantamiseen.

Testauksessa käytettiin olemassa olevia opintojaksoja, joilla oli olemassa kuvaustiedot, mikä ehkä vaikutti kokemukseen agenttien hyödyllisyydestä. Lisäksi valittu testaustapa, jossa testaaja täytti samalla testauslomaketta, vaikutti kokemukseen työläydestä.

Ei heitetä kuitenkaan kirvestä kaivoon

Agentteja voidaan testauksen perustella vielä hioa ja niiden käytettävyyttä parantaa. Lisäksi agentit voidaan ottaa käyttöön vapaaehtoisena työkaluna opintojen kuvaustietojen tuottamisen tueksi. Erityisesti uudet opettajat, jotka eivät ole tottuneet tuottamaan kuvaustietoja, voisivat hyötyä niistä.

Agenttien suurin ongelma tällä hetkellä kuitenkin on, että ne toimivat erillisessä palvelussa eivätkä siinä järjestelmässä, johon opettajat tuottavat opintojen kuvaukset. Vaarana on, että agenteille käy kuten nyt käytössä oleville ohjeille eli että osa käyttää niitä ja osa ei. Seuraava kehitysaskel tulisikin olla, että agentit saadaan toimimaan Peppi-järjestelmässä ja tietojen tuottaminen ja validointi tapahtuisi jokaisessa tuotettavassa tietokentässä.

On selvää, etteivät tekoälyagentit tällaisenaan tule ratkaisemaan kuvaustietojen laadun haasteita. Silti kokeilu oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Projektin aikana tunnistettiin useita muita mahdollisia käyttökohteita tekoälyagenteille. Lisäksi jatkuvan oppimisen henkilöstön osaamisen tekoälyagenttien kehittämisestä ja käyttämisestä lisääntyi.


Kirjoittaja:

Hilla Mäkelä, koulutusasiantuntija, jatkuva oppiminen, Savonia-ammattikorkeakoulu