Opiskelijat istuvat kahvitauolla.

Savonia-artikkeli: Opettajatuutorointi ammatillisen kasvun tukena sosionomiverkkokoulutuksessa

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Keväällä 2025 Savonia-ammattikorkeakoulussa opiskelee kaksi täysin verkossa toteutettavaa sosionomi (AMK) -ryhmää. Uusi koulutusmuoto on asettanut opettajat uudenlaiseen tilanteeseen, sillä verkkopedagogiikan haltuunoton lisäksi opettajat tuutoroivat sekä ryhmää että yksittäisiä opiskelijoita pelkästään sähköisten kanavien kautta. Miltä opettajatuutorointi näyttää verkko-oppimisympäristössä?

Tuutoroinnin tavoitteet AMK-koulutuksessa

Tuutoritoiminnan keskeisenä tavoitteena on tarjota opiskelijoille vahvaa, jäsenneltyä ja tasapuolista tukea opintojen aikana. Opettajina olemme tunnistaneet, että opintojen aloitusvaihe on kriittinen koko opintopolun etenemisen kannalta, ja olemme panostaneet erityisesti tähän vaiheeseen. Olemme tehneet lukukautta koskevan sisällöllisen suunnitelman opettajatuutoroinnin tueksi ja henkilökohtaisissa HOPS-keskusteluissa olemme käyttäneet yhtenäisenä pohjana HOPS-Kompassia. Sen avulla olemme kartoittaneet opiskelijan henkilökohtaisia tavoitteita, taustoja ja urasuunnitelmia. HOPS-Kompassi toimii opiskelijoiden opinto- ja uraohjauksen työvälineenä.

Yhteisissä tapaamisissa olemme edistäneet opiskelijoiden opiskelutaitoja ja -valmiuksia sekä vahvistaneet ryhmän yhteisöllisyyttä erityisesti tiimitoiminnan avulla. Lisäksi lukukausittain opiskelijat ovat jäsentäneet omaa ammatillista kasvuaan suhteessa sosionomin kompetensseihin. Opettajatuutoreiden rinnalla tukea opiskelijoille ovat antaneet opiskelijazuutorit, opinto-ohjaaja/kuraattori ja erityisopettaja. Avoin yhteistyö ja välitön vuorovaikutus eri toimijoiden kanssa on ollut ensiarvioiden tärkeää muuttuvissa tilanteissa.

Sosionomi (AMK) -koulutuksen kompetenssit tuutoroinnin taustalla

Sosionomien (AMK) työ on lainsäädäntöön (sosiaalihuoltolaki 1301/2014) perustuvaa asiantuntijatyötä, jonka tarkoitus on yhteiskunnassa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden aktiivinen edistäminen, eri ryhmien osallisuuden vahvistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Sosionomi työskentelee usein haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden parissa, esimerkiksi lastensuojelussa, vammaistyössä, päihdetyössä ja monikulttuurisessa työssä.

Sosionomi (AMK) -koulutuksesta valmistuneen kompetenssit (Arene 2023) ovat laaja-alaisia ja moninaisia. Tämä tarkoittaa, että valmistuvan sosionomin tulee hallita useita taitoja, jotka liittyvät muun muassa asiakastyöhön, sosiaalialan lainsäädäntöön, eettisiin kysymyksiin sekä moniammatilliseen yhteistyöhön. Näiden kompetenssien saavuttaminen edellyttää opiskelijalta monipuolista ja käytännönläheistä oppimista, joka kattaa niin teoreettisen tiedon kuin käytännön taidot.

Opettajatuutoreiden kokemuksia osaamisen rakentumisesta verkkovälitteisesti

Verkko-opintojen alkaessa opiskelijalla saattaa olla mielikuva, että opintoja voi tehdä täysin oman aikataulun mukaisesti, milloin tahansa ja missä tahansa. Sosionomi (AMK) -koulutuksessa opiskelu ei ole pelkästään itsenäisestä työskentelyä. Sosiaalialan koulutus valmentaa opiskelijoita vuorovaikutuksellisiin työtehtäviin, joissa keskiössä on ihmisten kohtaaminen ja auttaminen (esim. Raatikainen, Rahikka, Saarnio & Vepsä 2019). Opettajatuutoreiden on tärkeää sanoittaa opiskeltavan alan erityispiirteitä heti opintojen alkumetreistä lähtien. Tällöin opintojaksojen tehtävät ja osaamisvaatimukset saavat ympärilleen ymmärrettävät raamit suhteessa alan erityispiirteisiin.

Vuorovaikutus on keskeinen osa sosionomin ammattitaitoa, ja sen kehittäminen vaatii aktiivista harjoittelua koko koulutuksen ajan. Edellytyksenä vuorovaikutustaitojen kehittymiselle on yhteisesti sovittujen verkkopelisääntöjen asettaminen ja sitoutuminen. Lähtökohtamme on ollut, että verkko-oppimisympäristö on luokkatila, jossa toimitaan terveinä, omilla kasvoilla ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Psykologisen turvallisuuden toteutumiseksi tärkeää on kaikkien yhteiseen oppimiseen sitoutuminen ja läsnäolo. Opiskelijat kehittävät näitä taitoja esimerkiksi tiimi- ja ryhmätyöskentelyssä, joissa opiskelijat saavat myös vertaistukea opintojen aikana.

Opettajatuutorien tehtävänä on tukea opiskelua verkko-oppimisympäristössä, yksilöiden ja tiimien työskentelyä ja mallintaa omalla toiminnallaan verkkotyöskentelyn periaatteita. Tehtävä on haastanut opettajatuutoreita ja yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin on palattu useita kertoja. Näissä keskusteluissa olemme palanneet alan kompetensseihin ja koulutuksen tavoitteisiin. Koulutuksen edetessä opiskelijoiden ymmärrys oman alan asiantuntijuudesta syvenee ja ammatillinen kasvu vahvistuu.

Opettajatuutorityön tueksi olemme osallistuneet Coaching-kokonaisuuteen, jossa olemme saaneet reflektoida kokemuksia opettajatuutoroinnista verkko-oppimisympäristössä. Tämä on syventänyt muun muassa itsereflektion ja ammatillisen palautteen antamisen taitojamme. Kokonaisuus on ollut tärkeä osa verkkopedagogiikan osaamisen syventymistä ja vahvistanut keskinäistä yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä.

Opiskelijoiden subjektiivisten verkko-oppimisen kokemusten havainnoiminen ja tutkiminen on tärkeää, koska verkko-opiskelu on lisääntynyt ja tulee lisääntymään tulevaisuudessa korkeakoulutuksen kentällä Euroopan unionin strategian mukaisesti (European Comission 2020, 2.). Sosiaalialan verkko-opetuksessa tulee jatkossakin muistaa ja huomioida alan lähtökohdat ja erityispiirteet.

Kirjoittajat:

Elina Pekonen YTL, lehtori, Sosionomikoulutus, Savonia-ammattikorkeakoulu

Johanna Ripatti YTM, KM, lehtori, Sosionomikoulutus, Savonia-ammattikorkeakoulu

Anne-Mari Hyvönen YTM, lehtori, työnohjaaja (STOry ry), Sosionomikoulutus, Savonia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Arene 2023. Sosiaalilan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit. Helsinki: Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/sosiaalialan-tutkinnot-ja-kompetenssit/

European Comission. Digital Education Action Plan (2021-2027). Resetting education and training for the digital age. https://ec.europa.eu/education/sites/default/files/document-library-docs/deap-communication-sept2020_en.pdf

Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro.

Sosiaalihuoltolaki (1301/2014). 1301/2014 | Lainsäädäntö | Finlex