
Savonia-artikkeli: Pakopelit hoitotyön opetuksessa – perioperatiivisen hoitotyön pakopeli
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Pakopelipedagogiikka opetuksen tukena
Oppimista tukevat pedagogiset pakopelit ovat nykypäivänä varteenotettava ja mielekäs vaihtoehto opetuksen ja oppimisen tueksi. Pedagogiset pakopelit edistävät opiskelijoiden ongelmanratkaisutaitoja annetun teeman mukaisesti. Pakopelit tukevat myös ryhmätyötaitoja, testaavat opiskelijoiden tietoja, tukevat yhteisöllisyyttä ja vertaisoppimista. Pakopelien pelaaminen koetaan myös mielekkäänä tapana oppia. Pakopelissä arviointi onnistuu myös välittömästi. (Koiranen 2019) On todettu, että varsinkin fyysisesti läsnä pelatut pakopelit tukevat parhaiten oppimista. Pakopelit lisäävät myös opiskelijoiden motivaatiota. (Lopez-Pernas 2019) Pedagogisella pakopelillä voidaan tukea ja vahvistaa opiskelijan aktiivisuutta, resilienssiä, tieto- sekä viestintätaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä edistää flow-tilan syntymistä. (UEF 2025; Koiranen 2019)
Pakopeli osana perioperatiivisen hoitotyön opetusta
Kehitimme perioperatiivisen hoitotyön opetukseen pakopelin opintojakson viimeiselle kertausluennolle. Pakopeli koostui opintojaksomme kolmesta isosta teemasta; pre-, intra- sekä postoperatiivinen hoitotyö. Pakopelin ensimmäisessä osassa testasimme opiskelijoiden tietoja siitä, mitkä asiat vaikuttavat potilaan valmisteluun tulevaan toimenpiteeseen. Intraoperatiivinen osuus käsitteli itse toimenpidettä. Tästä vaiheesta löytyi palapeli toimenpiteessä tarvittavista välineistä, joista opiskelijat muodostivat sanoja sanaristikkoon. Lisäksi vaiheesta löytyi tarina potilaan seurannasta anestesian aikana sekä lääkelaskutehtävä. Kolmas vaihe keskittyi potilaan postoperatiiviseen hoitoon sisältäen tietotestejä liittyen potilaan vointiin. Potilaan vointia arvioitiin oikeiden kuvien myötä, jotka olivat muun muassa kuvia potilasmonitorista tai lääkepakkauksista.

Pelin toteutus ja käytännön järjestelyt
Pakopelimme alkoi sillä, että informoimme opiskelijoille pelin kulun ja jaoimme opiskelijat neljään ryhmään. Asetimme Youtube-kelloon ajan, jotta opiskelijat voisivat seurata kelloa videotykin välityksellä. Kello tikityksineen loi tietynlaista jännitystä peliin. Annoimme vihjeen ensimmäisen lukon avausyrityksen jälkeen. Ajan päätyttyä kävimme läpi oikeat vastaukset. Jokainen osallistuja palkittiin osallistumisestaan pakopeliin. (kuva4) (kuva3)


Opiskelijapalaute kokemuksesta
Keräsimme palautteen pakopelistä heti pakopelin päätyttyä Webropolin kautta avoimilla kysymyksillä. Vastauksia kerääntyi 17 opiskelijalta, eli kaikki pakopeliin osallistuneet vastasivat kyselyyn.
Palaute oli positiivista. Pakopeli koettiin innostavaksi ja hauskaksi tavaksi kerrata perioperatiivisen hoitotyön keskeisiä asioita. Pakopelissä opiskelijat kokivat hyödylliseksi sen, että aiemmin opetettua tietoa päästiin soveltamaan mielenkiintoisessa ympäristössä. Opiskelijat myös huomasivat niitä asioita, jotka vaativat kertaamista. Ryhmätyöskentelystä ja teoriassa opetettujen asioiden sitomisesta käytäntöön pidettiin kovasti. Kehittämiskohteina toivottiin lisää lukkoja, pelin vaikeusaste koettiin sopivana.
Pakopelin suunnittelu ja jatkokehitys
Pakopelin kehittämiseen kului oma aikansa. Teema ja aihe olivat selkeitä, sillä ne muodostuivat opintojakson opetuksen sisällöstä. Pakopelin sisältöjen askartelu vaati aikaa. Peli koostui kolmesta osasta, jotka pitivät sisällään erillisiä osia. Haasteena oli pitää palaset oikeilla paikoillaan. Peliä testattiin muutamalla henkilöllä, ja huomatut virheet pyrittiin korjaamaan ennen varsinaista pakopeliä. Silti peliin oli jäänyt pieni virhe, joka korjattiin tilanteessa kertomalla vihje opiskelijoille. Pakopeliä on helppo päivittää jo olemassa oleviin tiedoistoihin, jotka tallennettiin Teamsiin. Laadimme myös opettajan ohjeet oikeisiin vastauksiin. Näin pakopeli on koko tiimimme käytettävissä.
Pedagoginen pakopeli osoittautui toimivaksi ja innostavaksi oppimismenetelmäksi perioperatiivisen hoitotyön opetuksessa. Se tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa tietojaan käytännönläheisellä ja vuorovaikutteisella tavalla. Peli vahvisti paitsi ammatillista osaamista, myös yhteistyötaitoja ja motivaatiota. Myös opettajat kokivat jännitystä sekä hyvää tekemisen meininkiä pelin aikana. Kokemusten perusteella pakopeli on käyttökelpoinen menetelmä myös muiden hoitotyön osa-alueiden opetuksessa. Tulevaisuudessa pakopelien hyödyntämistä voidaan laajentaa edelleen osaksi pedagogista työkalupakkia – jatkuvasti kehittyvänä, mukautuvana ja opiskelijalähtöisenä oppimismuotona.
Nina Arveli, lehtori, TtM
Janne Nevalainen, päätoiminen tuntiopettaja, TtM
Lähteet:
Koiranen J. 2022. Pedagogiset pakopelit tiedonhankinnan opetuksessa. Signum 3/2022.
Lopez-Pernas S. 2023. Educational Escape Rooms Are Effective Learning Activities Across Educational
Levels and Contexts: A Meta-Analysis.
UEF Pakopelit. 2025. Pakopelikäsikirja opetuksen ja oppimisen tueksi. https://digicampus.fi/course/view.php?id=3382§ion=2#tabs-tree-start, viitattu 6.5.2025