
Savonia-artikkeli: Jatkuvan oppimisen nettisivu-uudistus kasvatti sivukatseluita ja koulutuskalenterisiirtymiä
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Kaikki tiet vievät nettisivuille.
Näin voisi luonnehtia nettisivujen keskeistä roolia Savonian markkinoinnissa.
Lähes kaikki markkinointitoimet tähtäävät siihen, että oppija ohjataan nettisivuille. Siellä hän tutustuu koulutuksiin ja ilmoittautuu opintoihin.
Siksi on todella tärkeää, että koulutukset löytyvät nettisivuilta helposti, ja ostopolku on selkeä.
Savonian jatkuvan oppimisen nettisivut uudistettiin lukuvuoden 2024–2025 aikana. Tässä Savonia-artikkelissa käymme läpi, miten uudistus eteni.
Tavoitteena oppijalähtöisyys ja sujuva ostopolku
Jatkuvan oppimisen nettisivuilla tarkoitetaan nettisivujen Päivitä osaamistasi -osiota. Osiossa on tietoa koulutuksista, jotka on suunnattu erityisesti työelämässä oleville henkilöille, yrityksille ja maahanmuuttajille sekä muuta kaikille avointa koulutusta etsiville.
Osion uudistustarpeen taustalla vaikutti useita tekijöitä:
Ensimmäinen tekijä oli sivuston rakenteen muokkaaminen oppijalähtöiseksi: Aiemmin koulutukset oli jäsennetty nettisivulle pitkälti Savonian organisaation mukaan. Oppijan täytyi siis tietää, missä organisaation osassa hänen tarvitsemansa koulutus on tuotettu löytääkseen sen.
Nyt rakenne haluttiin muokata asiakaslähtöiseksi: oppija löytää koulutukset intuitiivisista paikoista, riippumatta siitä, mikä Savonian toimija koulutuksen järjestää.
Toinen tekijä oli markkinointistrategian muutos: Jatkossa haluamme markkinoida avoimia opintoja aiempaa enemmän yhtenä kokonaisuutena ja rakentaa Savonian jatkuvan oppimisen tunnettuutta pitkäjänteisesti. Myös yrityksille tarjottavat koulutuspalvelut haluttiin tuoda selkeämmin esille.
Uudistettu sivu kokoaa jatkuvan oppimisen tarjonnan yhdeksi kokonaisuudeksi, jota on selkeä markkinoida. Oppija pääsee selaamaan Etsi avoimia opintoja -sivulta koko jatkuvan oppimisen tarjontaa.
Kolmas syy uudistukselle oli oppijan ostopolun virtaviivaistaminen: Aiemmin avoimia opintoja selailtiin erillisessä Eduplan-koulutuskalenterissa, jossa myös ilmoittaudutaan opintoihin.
Uudistuksessa koulutustarjonnan selailu tuotiin Savonian nettisivuille rajapinnan kautta. Nyt oppija pääsee tutustumaan jatkuvan oppimisen tarjontaan Savonian sivuilla.
Samalla nettisivujen kurssitarjonta on aina ajan tasalla, ja käsinpäivitystarve poistuu.

Aloitus askelta kauempaa
Koska kyseessä oli nettisivujen yhden osion uudistus, projektiin lähdettäessä rajattiin, että uudistus koskee vain Päivitä osaamistasi -osion rakennetta ja sisältöjä. Nettisivujen ulkoasuun ei tehdä muutoksia.
Heti projektin alkuvaiheessa todettiin, että projektiin tarvitaan ulkopuolista näkemystä ja apua. Erityisesti sivuston rakenteen suunnittelu koettiin omin voimin haastavaksi, sillä uudistuksessa halutiin irrottautua totutuista tavoista jäsentää koulutustarjontaa.
Mainostoimistokumppani ehdotti, että aloitetaan projekti askelta kauempaa: Ennen nettisivujen uudistamista määritellään Jatkuvan oppimisen viestirakenne.
Mainostoimisto palasteli projektin seuraavasti:
- Aloitetaan Jatkuvan oppimisen viestirakenteesta, jotta siitä saataisiin mahdollisimman selkeä ja ”myyvä”
- Suunnitellaan sivustorakenne, sisältö ja käyttöliittymäelementit
- Lopuksi tehdään sivuston tekninen kehitys
Pidimme viestirakenteen suunnittelua ennen sisältöuudistusta perusteltuna, sillä se loi vankan pohjan sivuston rakenteen ja sisältöjen suunnittelulle. Uudistusta lähdettiin siis tekemään mainostoimiston ehdottamalla tavalla.
Projektin aloitus-workshop oli 30.10.2025. Uudistetut sivut julkaistiin 25.3.2025.
Sivuston rakenteen suunnittelu
Sivuston rakenteen suunnittelusta vastasi mainostoimisto. Sisällöt jäsennettiin siten, että oppijan on helppo löytää opintoja esimerkiksi laajuuden, koulutusalan tai kohderyhmän mukaan.
Sivustan rakenteen muutokset ilmenevät hyvin navigaatioita tarkastelemalla:


Sisällöntuotanto
Sivujen sisällöt uudistettiin paremmin markkinointia tukevaksi ja ohjaamaan oppijaa siirtymään tehokkaammin eteenpäin ilmoittautumiseen.
Sivuston sisältötyö jaettiin mainostoimiston ja Savonian henkilöstön kesken.
Mainostoimisto vastasi Päivitä osaamistasi -osion sisällöistä sivuston kolmanteen portaaseen asti. Lisäksi mainostoimisto vastasi kaikista Etsi avoimia opintoja -osion sivuista.
Loput sisällöt toteutettiin Savonian henkilöstön voimin. Näin pystyttiin vähentämään ostopalvelun määrää. Lisäksi katsottiin, että rakenteen neljännellä portaalla vaaditaan jo syvällistä sisältöjen tuntemusta, jolloin Savonian jatkuvan oppimisen tunteminen on välttämätöntä.
Ostopolku suoraksi koulutushaulla
Uudistuksen tärkein asia oli nettisivuille integroitu koulutuskalenteri (tai hakukone).
Aiemmin koulutusten selaaminen ja koulutuksiin ilmoittautuminen tapahtui verkkosivujen ulkopuolella erillisessä palvelussa. Tästä seurasi toisinaan mutkikkaita ostopolkuja:
Käyttäjä löysi haluamansa koulutuksen Savonian nettisivuilta. Tämän jälkeen hänet ohjattiin ilmoittautumaan erilliseen palveluun. Pahimmassa tapauksessa ilmoittautumislinkki johti palvelun etusivulle, josta käyttäjä joutui etsimään koulutuksen uudestaan.
Uudistuksen yhteydessä koulutusten selaaminen siirrettiin Savonian nettisivuille. Käytännössä Savonian nettisivuille on rakennettu koulutuskalenteri, jonne tiedot siirtyvät rajapinnan kautta. Ilmoittautuminen hoidetaan jatkossakin erillisessä palvelussa.
Koulutusten hakukone:
- Parantaa käyttäjäkokemusta – Hakukone tekee koulutusten löytämisestä nopeaa ja vaivatonta, jolloin käyttäjän ei tarvitse selata läpi pitkiä listoja tai monimutkaista navigaatiota.
- Lyhentää ostopolkua – Käyttäjä pääsee suoraan kiinnostaviin koulutuksiin. Tämä vähentää klikkauksia ja parantaa mahdollisuuksia muuntaa vierailu ostopäätökseksi.
- Auttaa oppijaa löytämään sopivan koulutuksen – Hakukoneen avulla oppija voi etsiä täsmällisesti omia tavoitteitaan tai tarpeitaan vastaavia koulutuksia suodattamalla esim. aiheen, tason tai keston mukaan.
- Pitää sivuston ajantasaisena – Hakukone helpottaa uusien koulutusten löytämistä ja edistää sitä, että kaikki koulutukset näkyvät selkeästi ilman, että sivuston sisältöjä täytyy jatkuvasti päivittää manuaalisesti.
- Lisää sitoutumista – Käyttäjä kokee sivuston hyödylliseksi, kun hän löytää tarvitsemansa sisällön nopeasti. Tämä parantaa sivuston houkuttelevuutta ja kasvattaa mahdollisuutta, että käyttäjä palaa uudelleen.
Koska koulutushaku on verkkokauppamainen ympäristö, visuaalisuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Savonian ilme tuotiin koulutushaun kuviin kuvakehysten avulla.

Tuloksena lisääntynyt kävijämäärä ja siirtymät ilmoittautumaan
Uudistettu Päivitä osaamistasi -sivusto julkaistiin maaliskuun lopussa 2025.
Tärkeimmät mittarit, joilla Savonian verkkosivujen suorittamista mitataan, ovat sivukatselut ja siirtymät Eduplan -koulutuskalenteri- ja ilmoittautumispalveluun.
Näiden mittareiden valossa nettisivu-uudistus on ollut menestys. Päivitä osaamistasi -osion sivukatselut ja Eduplan-siirtymät ovat kasvaneet viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna merkittävästi.
Alla olevissa kuvaajissa näkyy Eduplan-siirtymät ja sivukatselut vuoden 2024 helmi-toukokuulta (keltainen viiva) sekä vuoden 2025 helmi-toukokuulta (sininen viiva)


Kirjoittajat:
Juho Papinniemi
Markkinointiasiantuntija
Savonia-ammattikorkeakoulu
Hilla Mäkelä
Koulutusasiantuntija
Savonia-ammattikorkeakoulu
Marjut Hentunen
Liiketoimintapalveluiden suunnittelija
Savonia-ammattikorkeakoulu
Katariina Keihänen
Koulutusasiantuntija
Savonia-ammattikorkeakoulu