Noin 40 ihmisen ryhmä, enimmäkseen nuoria aikuisia, istuu ja seisoo sisätiloissa porrastetuilla portailla hymyillen kameraa kohti. Tila näyttää modernilta, avoimelta ja kirkkaasti valaistulta.

Savonia-artikkeli: Suun terveys ja digitaalinen teknologia: Suuhygienistikoulutuksen kansainvälinen Erasmus BIP intensiivikurssi Savoniassa

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Oral Health and Digital Technology (3 ECTS) – Erasmus-BIP intensiivikurssi Savonia-ammattikorkeakoulussa (12-16.5.2025) on neljäs toteutus yhteistyössä Riga Stradins Universityn ja UC Leuven-Limburg Universityn kanssa. Tänä vuonna saimme toteutukseen mukaan uusia yhteistyökumppaneita LSMU Universitystä ja Trinity College Dublinista. Tämän vuoden teemaksi valikoitui suun terveys ja digitaalinen teknologia sen ajankohtaisuuden vuoksi. Digitalisaatio ja digitaalisten työvälineiden käyttäminen on kasvanut ja kehittynyt nopeasti osaksi suun terveydenhuoltoa. Opintokokonaisuuden tavoitteena oli saada kokemusta kulttuurien välisestä osaamista tämän päivän muuttuvassa maailmassa, digitalisaation ja digitaalisen teknologian käytöstä osallistujamaiden suuhygienistikoulutuksen opetuksessa sekä tutkia tekoälyn vaikutusta suun terveydenhuollossa.

Opintokokonaisuus alkoi intensiivikurssiin osallistuvien opiskelijoiden ja opettajien virtuaalitapaamisella Teamsissa, jossa opiskelijat orientointiin intensiivikurssin teemaan, ohjelmaan, oppimisalustaan ja etukäteistehtävään. Opiskelijat jaettiin virtuaalitapaamisessa opiskelijaryhmiin, joissa he työskentelivät myös intensiivikurssin aikana. Intensiivikurssille osallistui Savoniasta viisi suuhygienistiopiskelijaa, UC Leuven-Limburg yliopistosta kymmenen opiskelijaa ja Riga Stradins yliopistosta kahdeksan opiskelijaa ja LSMU yliopistosta kolme opiskelijaa. Tänä vuonna Trinity College Dublinista ei vielä osallistunut opiskelijoita. Jokaisesta ammattikorkeakoulusta osallistui yhdestä neljään opettajaa.

Opiskelijoiden ratkaisut digitaalisiin innovaatioihin ja tekoälyn hyödyntämiseen suun terveydenhuollossa

Intensiiviviikon aikana opiskelijat työskentelivät intensiivikurssin teemaan liittyvän tehtävän parissa. Opiskelijoiden tehtävänä oli ryhmässä luoda yksi ratkaisu siitä, miten digitaalisia innovaatioita ja tekoälyä voidaan hyödyntää suun terveydenhuollossa. Intensiiviviikon alussa oli myös teemaan liittyviä asiantuntijaluentoja. Itä-Suomen yliopiston opettaja Szabolcs Felszeghy luennoi suun terveydenhuollon koulutuksissa käytettävistä virtuaali-haptisista laitteista ja niiden ympärillä tapahtuvasta kansainvälisestä tutkimuksesta. Intensiiviikon aikana opiskelijat pääsivät myös testaamaan virtuaali-haptista laitetta (Simodont) ja 3D-tulostinta.

Lisäksi Plandent Oy:n projektipäällikkö Joonas Väisänen kertoi heidän yrityksensä digitaalisista innovaatioista ja tekoälyn hyödyntämisestä suun terveydenhuollossa.

Ryhmä nuoria naisia kokoontui pöydän ääreen kirkkaassa luokkahuoneessa hymyillen ja jutellen. Jotkut seisovat ruokaa tai puhelimet kädessään, kun taas toiset istuvat pöydällä kannettavien tietokoneiden, muistikirjojen ja välipalojen kanssa.
Kuva 1. Opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä kansainvälisissä ryhmissä.

Opiskelijat tuottivat ryhmissään innovaatioita:

• Sähköhammasharjan etäluenta osaksi potilastietojärjestelmää, joka mahdollistaa ammattilaisen lisätä potilaalle ohjeita päivittäiseen hampaiden puhdistukseen.

• Potilaan röntgenkuvauksien tietojen siirtyminen osaksi statustietoja automaattisesti. Järjestelmä hyödyntää tekoälyä röntgendiagnostiikassa.

• Tekoäly pohjainen “Mirror Me” -sovellus, joka reaaliajassa ohjeistaa asiakasta suun terveydenhoidossa.

• Tekoäly avustaja, joka kirjaa potilastietojärjestelmään sanelun pohjalta status merkinnät parodontologiseen statukseen.

• Tekoälyä hyödyntävä päälle puettava ergonomialiivi, joka antaa suun terveydenhuollon ammattilaiselle välittömästi palautetta työasennosta.

Mies hymyilee harjatessaan hampaitaan älypeilin edessä, jossa näkyy Spotify-kappale, kahden minuutin ajastin ja hammaslääkäriajan muistutus klo 10.30.
Kuva 2. Opiskelijoiden tuottama sovelluskuva intensiiviviikon tehtävästä.

Opiskelijoiden palaute BIP-intensiivikurssista

Opiskelijat antoivat palautetta intensiivikurssista vastaamalla kyselyyn, jossa hyödynnettiin International competence in HE programmes -kansainvälisyyskompetenssien määrittelyjä. Vastauksien perusteella opiskelijat kokivat, että tämän vuoden teema oli kiinnostava ja merkityksellinen koulutusalan näkökulmasta. Intensiiviviikon aikana opiskelijat kuvasivat saaneensa hyvän käsityksen ja tietoisuuden digitalisaatiosta suun terveydenhuollossa ja suuhygienistin koulutuksessa.

Intensiiviviikon aikana opiskelijat kokivat saaneensa kulttuurista osaamista ja tietoisuutta kulttuurien välisistä eroista. Osa opiskelijoista piti englannin kielen puhumista ja ymmärtämistä aluksi haastavana, mutta viikon mittaan tämän koettiin paranevan. Intensiiviviikon aikana opiskelijat saivat varmuutta työskennellä vieraalla kielellä. Intensiiviiikko toi opiskelijoille niin henkilökohtaista kuin ammatillista kasvua.

Opiskelijat olivat tyytyväisiä intensiiviviikon ohjelmaan, sisältöihin ja järjestelyihin. Erityisesti he pitivät ryhmätyöskentelystä sekä viikon aikana järjestetyistä aktiviteeteista Intensiivikurssin kehittämiskohteiksi opiskelijat nostivat tehtävien ja ohjeistuksien selkeyttämisen. Opettajilta olisi toivottu vielä aktiivisempaa osallistumista intensiiviviikon tehtävän ohjaamiseen.

Opintojakson tavoitteet koettiin saavutetuiksi opintokokonaisuuden aikana. Osa opiskelijoista koki saaneensa uutta tietoa digitalisaatiosta ja teköälyn käytöstä suun terveydenhuollossa. Yksi opiskelija totesi intensiiviviikosta: “Yes, it was great experience. It opens my mind bigger”.

Keväällä 2026 seuraava intensiivikurssi toteutetaan Riga Stradins yliopistossa Latviassa.

Kirjoittajat:

Tiina Holopainen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu.

Hanna Hytönen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu