Kaksi ihmistä istuu työpöydän ääressä ja katsoo kannettavan tietokoneen näyttöä, jossa näkyy tekoälylogo, ja toinen henkilö osoittaa näytöllä olevaa hakupalkkia. Kannettava tietokone näyttää hakutuloksia hakupalkin alla.

Savonia-artikkeli: Tekoälyn käytön ohjaaminen

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Tekoälyn nopea kehitys on muuttanut opetuksen arkea ja oppimisen käytäntöjä. Generatiiviset tekoälymallit, kuten ChatGPT ja Copilot, tarjoavat uusia mahdollisuuksia tiedon hakuun, opiskelun tukemiseen ja luovaan työskentelyyn. Samalla ne lisäävät tarvetta selkeälle ja yhdenmukaiselle ohjaukselle, jotta opiskelijat käyttävät tekoälyä opiskelussaan vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti oppimisen näkökulmasta. Tähän ohjaukseen opettajat kaipaavat koulutusta ja yhteisiä suuntaviivoja, joiden avulla tekoälyn roolia voi pohtia omassa opetuksessa.

Opettajien rooli tekoälyn ohjaajina

Opetushallituksen (2025) mukaan tekoälyn käyttö opetuksessa tulee olla pedagogisesti perusteltua, eettisesti kestävää ja tietosuojaa kunnioittavaa. Opettajilla on keskeinen rooli tekoälylukutaidon kehittämisessä. Heidän tulee ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteet ja osata ohjata opiskelijoita sen käyttöön niin, että oppiminen tapahtuu kriittisen ja reflektiivisen ajattelun kautta. Opettajien tehtävänä on myös auttaa opiskelijoita tunnistamaan tekoälyn tuottamien vastausten luotettavuus, rajallisuudet ja mahdolliset vinoumat. (OPH, 2025.)

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (Arene ry, 2024) painottaa, että tekoälyn hyödyntäminen on osa tulevaisuuden työelämätaitoja, ja että sen pedagoginen ohjaus edellyttää opettajilta erityistä osaamista. Ammattikorkeakouluissa on tärkeää, että opettajille tarjotaan riittävästi koulutusta ja selkeitä ohjeistuksia siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää opetuksessa ja arvioinnissa vastuullisesti. Ilman yhteisiä linjauksia tekoälyn käyttö voi jäädä epätasaiseksi ja pedagogisesti epäjohdonmukaiseksi.

Arenen liikennevalomalli ohjauksen tukena

Arenen (2025) kehittämä liikennevalomalli tarjoaa opettajille käytännön työkalun tekoälyn käyttöä koskevien rajojen määrittelyyn eri oppimistehtävissä.

• Punainen valo tarkoittaa, että tekoälyn käyttö on kielletty, kun tavoitteena on opiskelijan oma osaamisen näyttö.

• Keltainen valo sallii tekoälyn käytön rajatusti, mutta sen laajuus ja käyttötapa tulee kuvata tehtävän palautuksen yhteydessä.

• Vihreä valo mahdollistaa tekoälyn vapaan käytön ilman raportointivelvoitetta, kun sen tarkoitus on tukea oppimista ja luovuutta.

• Sininen valo edellyttää tekoälyn käyttöä osana oppimistehtävää ja arviointia, jolloin opiskelijat harjoittelevat aktiivisesti tekoälyn hyödyntämistä oppimisprosessissaan.

Malli auttaa opettajia tekemään perusteltuja päätöksiä tekoälyn käytön laajuudesta ja selkeyttää opiskelijoille, milloin ja miten tekoälyä saa hyödyntää. Lisäksi se toimii opettajien ammatillisen kehityksen tukena, sillä se ohjaa pohtimaan tekoälyn pedagogista merkitystä ja omaa ohjausroolia osana opetuksen suunnittelua.

Tietosuoja ja tekijänoikeudet ohjauksen näkökulmasta

Tekoälyn käyttö opiskelussa edellyttää lisäksi tietosuojaan ja tekijänoikeuksiin liittyvää osaamista. Ne ovat keskeinen osa tekoälylukutaitoa, jonka kehittäminen on tärkeää kaikilla koulutusasteilla. (OPH, 2025.) Nämä näkökulmat ovat tärkeitä huomioida opiskelijoiden ohjaamisessa, jotta tieto vastuullisesta tekoälyn käyttämisestä siirtyy opiskelijoiden arkeen ja myöhemmin heidän mukanaan työelämään. Euroopan komission (2024) mukaan tekoälyjärjestelmiä tulee kehittää ja käyttää turvallisesti, läpinäkyvästi ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Opiskelijoiden on tärkeää ymmärtää, ettei tekoälylle saa syöttää henkilötietoja ilman laillista perustetta, ja heitä tulee ohjata käyttämään tekoälyä tietoturvallisesti.

Tekijänoikeuksien osalta on hyvä huomioida, etteivät tekoälyn tuottamat sisällöt yleensä ole tekijänoikeuden suojaamia, koska ne eivät ole ihmisen luovan työn tulosta. Tekoälylle ei saa myöskään syöttää tekijänoikeuksien alaista materiaalia ilman tekijän lupaa, kuten opettajien itse tekemiä opetusmateriaaleja. Opettajien vastuulla on ohjata opiskelijoita käyttämään tekoälyä opiskelussaan tekijänoikeudet huomioiden. (Kopiraittila, 2024.)

Pedagogisesti perusteltu ja vastuullinen tekoälyn käyttö

Tekoälyn käytön ohjaaminen on tärkeä osa korkeakoulujen opetusta. Generatiivisen tekoälyn nopea kehitys vaikuttaa suoraan oppimisen, opetuksen ja arvioinnin käytäntöihin. Pedagogisesti kestävä tekoälyohjaus edellyttää, että opettajat tekevät tekoälyn roolin näkyväksi oppimisprosessissa, määrittävät sen käyttöön liittyvät rajat ja tukevat opiskelijoita käyttämään tekoälyä kriittisesti, eettisesti ja tarkoituksenmukaisesti. (OPH, 2025.)

Oppilaitosten arviointikäytänteiden tulee mukautua tekoälyn tuomiin muutoksiin. Niiden on tunnistettava sekä opiskelijan oma panos että hänen kykynsä hyödyntää tekoälyä vastuullisesti osana oppimisprosessia. (Arene, 2025.) Samalla tietosuojaan ja tekijänoikeuksiin liittyvistä periaatteista on hyvä käydä keskustelua, jotta opiskelijat omaksuvat turvalliset ja eettiset toimintatavat myös tulevassa työelämässään.

Tekoälyn käytön ohjaaminen edellyttää opettajien jatkuvaa ammatillista kehittymistä, sekä omaa ymmärrystä tekoälystä ja sen toimintaperiaatteista. Opettajat tarvitsevat ohjauksen tueksi yhteisiä linjauksia ja tietoa, jotta heidän on mahdollista suunnitella ohjaus osaksi omaa opetustaan. Yhdenmukaiset ohjeistukset, kuten Arenen liikennevalomalli, tukevat opettajia tekemään perusteltuja päätöksiä tekoälyn käytön laajuudesta ja arvioinnin periaatteista. Kun ohjaus, arviointi ja eettiset periaatteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, tekoälystä tulee opetusta ja oppimista tukeva väline. Näin opiskelijat oppivat hyödyntämään tekoälyä oman oppimisensa tukena, sekä samalla saavat tärkeitä taitoja tulevaa työelämää varten.


Kirjoittaja:

Tiina Hakkarainen, tietotekniikan opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Arene ry. (2024). Suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille. https://arene.fi/julkaisut/raportit/arenen-suositukset-tekoalyn-hyodyntamisesta-ammattikorkeakouluille/ (viitattu 2.11.2025)

Arene ry. (2025). Ammattikorkeakoulut päivittivät tekoälysuosituksensa – yhdessä kohti pedagogisesti kestävää tekoälyn hyödyntämistä. https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/ (viitattu 2.11.2025)

European Commission. (2024). Regulatory framework for artificial intelligence. https://digital-strategy.ec.europa.eu/fi/policies/regulatory-framework-ai (viitattu 2.11.2025)

Kopiraittila. (2024). Tekoäly ja tekijänoikeus. https://kopiraittila.fi/tekijanoikeustietoa/tekoaly-ja-tekijanoikeus/ (viitattu 2.11.2025)

OPH. (2025). Opetushallitus. Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset. https://www.oph.fi/fi/tekoaly-varhaiskasvatuksessa-ja-koulutuksessa-lainsaadanto-ja-suositukset (viitattu 2.11.2025)