Kuvituskuva ihmisryhmästä, joka pitää toisiaan kädestä kiinni. Heidän vartalonsa on täynnä värikkäitä, toisiinsa liittyviä palapelinpaloja, jotka symboloivat yhtenäisyyttä ja monimuotoisuutta, ja taustalla on pelkkä beige.

Savonia-artikkeli: Yhteistyöllä kohti vahvempaa sote-integraatiota ja koulutuspolkuja

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Savonian ja Pohjois-Savon hyvinvointialueen yhteistyönä käynnistyi keväällä 2025 Sosionomi ja sairaanhoitaja Express- hanke, jossa pilotoidaan sosionomi- ja sairaanhoitaja- ammattikorkeakoulututkintoja suorittavien opiskelijoiden työn ohessa opiskelua. Kaikki opiskelijat ovat töissä hyvinvointialueen eri työpisteissä lähihoitajina.

Pilotin tarkoitus on kehittää jatkuvan oppimisen hengessä hyvinvointialueelle myönteistä tapaa opiskeluun siten, että työssä olevat henkilöt voivat jatkaa työntekoa opiskelun aikana. Keinona on lisätä koulutuksen toteuttajien, työnantajien ja työssä olevien opiskelijoiden välistä tutkintotavoitteiden saavuttamista edistävää yhteistyötä.

Yhteistyö edistää työntekijöiden kitkatonta opintojen etenemistä ja valmistumista. Pilotissa kerätään myös tietoa siitä, mitä kustannuksia syntyy koulutuksen toteuttajalle, työnantajalle ja opiskelijalle työn ohessa opiskelusta.

Uudenlainen opintomalli vastaa muuttuvan työelämän tarpeisiin

Sosionomi- ja sairaanhoitaja Express –hankkeella pyritään vastaamaan muuttuvan työelämän tarpeisiin, joissa joustavuus ja osaamisen päivittäminen ovat yhä tärkeämpiä. Hankkeen avulla etsitään ratkaisuja siihen, miten työn ohessa opiskelu voidaan toteuttaa siten, että se tukee sekä työntekijän osaamisen kehittämistä että organisaation toimintaa. Pilotti tukee myös ammatillista siirtymää lähihoitajan tehtävistä kohti laajempaa sosiaali- ja terveysalan osaamista, joka vastaa kasvaviin asiakastarpeisiin ja sosiaali- ja terveysalan muuttuviin palvelurakenteisiin.

Opinnollistaminen tukee työelämälähtöistä oppimista.

Syksyn 2025 aikana kehitetään sosionomiopiskelijoiden sosiaalialan päihdetyön opintojakson työn ohessa opiskelun mallintamista. Mallintamisen perustana on opintojen opinnollistaminen. Samaan aikaan valmistellaan ammatillisen harjoittelun pilotointia keväälle 2026. Hankkeessa mukana olevat sosionomi- ja sairaanhoitajaopiskelijat suorittavat tällöin käytännön harjoittelujakson Pohjois-Savon hyvinvointialueen työtehtävissä.

Pilotin kehittämistyön tavoitteena on kehittää malli, jossa harjoittelu voidaan toteuttaa joustavasti työn ohessa ilman, että siitä aiheutuu kohtuutonta kuormitusta opiskelijalle työyhteisölle tai työnantajalle. Ajatuksena on, että uudenlainen tapa opintojaksojen opinnollistamiseen mahdollistaa entistä vahvemman linkin koulutuksen ja työelämän välillä.

Hyvinvointialueen laajuus ja monitasoinen organisaatiorakenne aiheuttavat suunnitteluprosessiin haasteita. Pilotin suunnittelussa onkin ollut tärkeää määritellä selkeästi, keiden toimijoiden kanssa yhteistyötä tehdään ja varmistaa, että tieto pilotista saavuttaa oikeat toimijat. Lisäksi on tärkeää huolehtia siitä, että kaikilla hankkeeseen osallistuvilla on yhteinen ymmärrys pilotin reunaehdoista ja tavoitteista. Näiden seikkojen selkeyttäminen on keskeistä kehittämistyön onnistumisen kannalta.

Pilotissa on mukana opiskelijoita kahdesta tutkinnosta, koska sosiaali- ja terveysalan koulutusyhteistyö on kehittämisen kannalta keskeistä. Tavoitteena on rakentaa pitkäjänteinen ja systemaattinen yhteistyön malli, joka tukee ammatillista osaamista ja vastaa palvelujärjestelmän tarpeisiin.

Yhteistyö vaatii sitoutumista ja jatkuvaa työtä yhteisten näkemysten muodostamiseksi. On tärkeää, että eri koulutusalojen toimijat löytävät yhteisen kielen ja toimintatavat, jotka mahdollistavat sujuvan ja vaikuttavan yhteiskehittämisen.

Sosionomi- ja sairaanhoitaja Express -hankkeeseen sisältyy myös kiinnostava ja aiemmista käytännöistä poikkeava laskutusyhteistyö. Hankkeessa valtionrahoitus on tuloutettu oppilaitokselle, joka puolestaan vastaa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa hankkeeseen kirjatun osuuden maksamisesta hyvinvointialueelle.

Hyvinvointialueiden sisäiset organisaatiorakenteet muodostavat erillisiä taloudellisia kokonaisuuksia. Käytäntöjen suunnittelu ja hiominen on ollut välttämätöntä, jotta laskutus sujuisi hallitusti ja läpinäkyvästi. Tämä prosessi edellyttää tarkkaa koordinointia ja yhteistä ymmärrystä eri toimijoiden rooleista ja vastuista.

Pilotti ponnahduslautana kohti uudenlaista toimintakulttuuria

Suunnitteluhaasteista huolimatta, yhteistyökokemus kahden eri tutkinnon koulutusten ja hyvinvointialueen yhteistyöstä on sangen tärkeä. Monialainen yhteistyö vahvistaa luottamusta osapuolten välillä ja tarjoaa monipuolisia näkökulmia toimintojen kehittämiseen. Yhteistyö toimii myös perustana pitkäjänteiselle kumppanuudelle, jossa eri toimijat voivat oppia toisiltaan ja kehittää yhteisiä toimintamalleja.

Yhteistyö on osoittautunut erityisen merkitykselliseksi siksi, että sen myötä on voitu vahvistaa opiskelun sote-integraatiota. Voisi ajatella, että pilotti jo itsessään syventää koulutuorganisaation ja hyvinvointialueen yhteistyötä. Pilotti on myös askel kohti toimintakulttuurin muutosta, jossa rajat ylittävä yhteistyö ja yhteiset tavoitteet korostuvat entistä vahvemmin.


Kirjoittajat:

Anu Hirvonen, lehtori, hoitotyön tutkinto-ohjelma, Sosionomi- ja sairaanhoitaja Express- hankkeen asiantuntija/hanketyöntekijä, Savonia ammattikorkeakoulu

Tiina Hirvonen, lehtori, hoitotyön tutkinto-ohjelma, Sosionomi- ja sairaanhoitaja Express- hankkeen asiantuntija/hanketyöntekijä, Savonia ammattikorkeakoulu

Tea Metsävainio, Koulutusasiantuntija, Koulutuksen palvelualue, PSHVA

Hanna Ravi, lehtori, sosionomikoulutus, Sosionomi- ja sairaanhoitaja Express- hankkeen asiantuntija/hanketyöntekijä, Savonia ammattikorkeakoulu

Marja Silén-Lipponen, Hoitotyön yliopettaja, hankeasiantuntija, sairaanhoitajatutkinto, Savonia ammattikorkeakoulu

Pirjo Turunen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja osallisuuden vahvistamisen yliopettaja, Sosionomi- ja sairaanhoitaja Express- hankkeen projektipäällikkö, Savonia ammattikorkeakoulu.


Lähteet:

Hyvinvointialueiden tilannekuva 2-2025. Valtioneuvosto https://stm.fi/documents/1271139/222597201/Hyvinvointialueiden%20ajankohtainen%20tilanne%202_2025.pdf/35be766f-0f31-45e1-e3c2-6bcfb0a51599/Hyvinvointialueiden%20ajankohtainen%20tilanne%202_2025.pdf?t=1749558023155. Haettu 18.9.2025.

Hyvän työn ohjelma. STM. https://stm.fi/web/stm/sotehenkilosto/ohjelma. Haettu 18.9.2025.

Jatkuva oppiminen sosiaalialalla 2021. Talentia. https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2021/12/Jatkuva-oppiminen-sosiaalialalla-2021.pdf. Haettu 18.9.2025.

Isotalo, E., Kalin, S., Karhunen, H., Saarinen, T., Tuomala, J., Tynjälä, P., Virtanen, A. 2024: Korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynnin vaikutukset: Loppuraportti Korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynnin vaikutukset: Loppuraportti – Valto

Kotila H., Mäki K., Vanhanen- Nuutinen L., Moisio A., Petterson A., ja Aura P. 2016: Opi työssä- uusia toimintamalleja opintojen aikaisen työn opinnollistamiseen. Verkkovirta. Haaga-Helian julkaisuja 2/2016. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132961/HH_OpiTyossa_verkko.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Haettu 19.9.2025.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus. https://stm.fi/soteuudistus. Haettu 18.9.2025.