Opintojen suunnittelu

Opintojen suunnittelu
Opintojen suunnittelu ja opintojaksoille ilmoittautuminen
Opetussuunnitelma kertoo tutkintosi sisällön
Tutkinto-ohjelmasi osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa kuvataan koulutuksen sisältö, sen toteutus ja opiskelijan asiantuntijuuden kehittyminen. Lisäksi opetussuunnitelmassa on opintojaksotaulukko ja opintojaksokuvaukset. Jo ennen opintojen aloittamista kannattaa tutustua oman tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaan opinto-oppaassa:
https://opinto-opas.savonia.fi/
Opetussuunnitelmaa täydentävät opintojaksojen toteutussuunnitelmat, joissa on esitetty tarkemmin jokaisen opintojakson suoritustavat ja opetukseen osallistuminen. Toteutussuunnitelmat tarkentuvat vasta lähempänä opintojakson alkamisajankohtaa ja niissä kuvataan tarkemmin toteutuksen sisältö. Myös toteutussuunnitelmiin voi perehtyä tarkemmin opinto-oppaassa.
Henkilökohtainen opiskelu- ja urasuunnitelma (HOPS)
Henkilökohtainen opiskelu- ja urasuunnitelma (HOPS) on suunnitelma, jossa yhdistyvät tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma, opiskelijan omat kiinnostukset ja opintovalinnat sekä työelämään suuntautuminen. Savoniassa HOPSin laatiminen alkaa heti opintojen alussa ensimmäisen lukuvuoden opintojaksoille ilmoittautumisella. Savoniassa HOPS rakentuu ja tehdään Pepissä, joka sisältää tarvittavat sähköiset työvälineet.
Opettajatuutorin (amk) ja vastuuopettajan (yamk) kanssa lukuvuosittain käytävä HOPS keskustelu on kokoava ohjaus- ja arviointikeskustelu, joka ohjaa opiskelijaa arvioimaan oppimistaan sekä opintojensa etenemistä.
Opintojaksoille ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen kaikille lukuvuoden opintojaksoille on omalla vastuullasi. On tärkeää hoitaa opintojaksoille ilmoittautuminen, koska työjärjestys/lukujärjestys muodostuu vain ilmoittautumisen perusteella. Tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmiin kuuluvat opintojaksot ja niiden suunnitellun toteutusajankohdan löydät opetussuunnitelmasta. Sitova toteutukselle ilmoittautuminen tehdään Pepissä.
Savoniassa aloittavat opiskelijat ilmoittautuvat ensimmäisen lukuvuoden opintojaksoille seuraavasti:
- Syksyllä 2025 aloittavat opiskelijat (amk ja yamk) tekevät opintojaksoille ilmoittautumiset Pepissä opintojen alettua, viimeistään 15.9.2025. Käytännöistä tiedotetaan opintojen alettua.
- Tammikuussa 2026 aloittavat opiskelijat (amk ja yamk) tekevät opintojaksoille ilmoittautumiset Pepissä opintojen alettua, viimeistään 15.1.2026. Käytännöistä tiedotetaan opintojen alettua.
- Opintojen edetessä sekä lukuvuosi-ilmoittautuminen että toteutuksille ilmoittautuminen tehdään tutkinto-ohjelman antamien ohjeiden mukaan Pepissä.
Osaamisen hyväksilukeminen ja työn opinnollistaminen
Osaamisen hyväksilukeminen tarkoittaa käytäntöjen kokonaisuutta, joka mahdollistaa (ennen opintoja tai opintojen aikana) eri tilanteissa hankitun osaamisen hyväksilukemisen osaksi Savoniassa suoritettavaa tutkintoa. Tutkintoon johtavassa koulutuksessa (amk ja yamk) opiskelevan on mahdollista hyväksilukea tutkintoon aiempia korkeakoulutasoisia opintoja sekä osaamista, joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien ja harrastusten avulla.
Voit jo ennen opintojen alkamista tehdä osaamiskartoitusta eli dokumentoida ja kartoittaa omaa osaamistasi sekä verrata sitä osaamiseen, jota tutkintoosi kuuluvilla opintojaksoilla tavoitellaan. Opintojaksojen osaamistavoitteet löytyvät tutkinto-ohjelmasi opetussuunnitelmasta. Mikäli osaamisesi ja opintojaksojen osaamistavoitteet vastaavat toisiaan, voit opintojen alkaessa keskustella siitä tutkinto-ohjelmasi opinto-ohjaajan tai opettajatuutorin kanssa ja mahdollisesti hakea osaamisen hyväksilukua.
Sinulta voidaan edellyttää kirjallisen dokumentoinnin lisäksi erikseen sovittavalla tavalla annettavaa näyttöä osaamisesta. Pääsääntönä on, että aiempi korkeakoulutuksessa hankittu osaaminen arvioidaan todistusten perusteella, muulla tavoin hankittu osaaminen osoitetaan AHOT-näytöllä.
Opintojen alettua aiemmin hankittua osaamista tarkastellaan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen aloitusvaiheen tiedotuksessa, ohjauksessa ja HOPS-keskustelussa tutkinto-ohjelman opinto-ohjaaja ja/tai opettajatuutori tiedottaa opiskelijoille, millaista aiempaa osaamista tutkintoon on mahdollista hyväksilukea. Saat myös tiedon siitä, kuinka aiemman osaamisen voi ottaa huomioon henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa ja kuinka hyväksilukua Pepissä haetaan.
Osaamisen hyväksilukeminen (AHOT) -webinaari ma 5.1.2026 klo 17:00 – 18:00
Monilla amk- tai yamk-opintoja aloittavilla on aiempaa korkeakoulussa, työelämässä tai yrittäjänä hankittua osaamista, jota on mahdollista hyvksilukea tutkintoon. Tässä webinaarissa käsitellään sitä, kuinka voit hyödyntää osaamistasi ja kuinka osaamisen hyväksiluleminen käytännössä tapahtuu.
Osallistu webinaariin tästä (Zoom-linkki lisätään tammikuun 2026 alussa)
Tervetuloa!
Työn opinnollistaminen
Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä alan työtä opintojen aikana. Opinnollistamisessa oman alan palkallinen työ organisoidaan oppimisprojektiksi. Opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella niitä opintojen loppuvaiheen opintojaksoja (ei tutkintoon kuuluvaa harjoittelua), jotka opetussuunnitelmassa on suunniteltu opiskeltavaksi Savoniassa. Työn opinnollistamisesta sovitaan ja sen vaatimat käytännöt valmistellaan aina etukäteen.
Opinto-ohjaus
Opiskelijana sinulla on oikeus saada tarpeidesi mukaista ohjausta mutta myös velvollisuus osallistua tutkinto-ohjelmasi järjestämiin aikataulutettuihin HOPS-tapaamisiin ja tiedotuksiin. Savoniassa opintojen ohjaus on toimintaa, joka kuuluu koko henkilökunnan tehtäviin. Lähin ohjaajasi on opintojakson opettaja, jonka tehtävänä on käydä läpi opintojakson tavoitteet ja aikataulu sekä se, mitä sinun tulee tehdä opintojakson tavoitteisiin pääsemiseksi.
Mikäli sinulla on kysymyksiä opintojen suunnitteluun, aiemman osaamisen hyväksilukemiseen ja HOPSiin liittyen, ota yhteyttä tutkinto-ohjelmasi opinto-ohjaajaan.
Opinto-ohjaajat ja heidän yhteystietonsa löydät tästä
Suomenkielisten tutkinto-ohjelmien opinto-ohjaajat:
Agrologi: Anna Hatunen
Energiatekniikka: Olli-Pekka Kähkönen
Konetekniikka: Tatu Westerholm
Liiketalous: Tarja Joona (päivätoteutus), Salla Willman (verkko- ja monimuotototeutus)
Muotoilu: Petra Roininen
Musiikki: Jukka Onttonen
Restonomi: Salla Willman
Rakennustekniikka, rakennusmestari ja rakennusarkkitehti: Markku Oikarinen
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio: Mirja Halonen
Sosionomikoulutukset ja sairaanhoitajakoulutus Iisalmi: Anna Hatunen
Sähkö- ja tietotekniikka: Sami Lahti
Tanssi: Paula Niemi
Ympäristötekniikka: Merja Tolvanen
Englanninkieliset tutkinto-ohjelmat:
Anna-Maria Maaninen
Henkilökunnan sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@savonia.fi.
Opinto-ohjaajien puhelinnumerot löydät täältä.
Tarveperusteiset oppimista tukevat yksilölliset järjestelyt
Yhdenvertainen opiskelu kuuluu kaikille. Opintosi voivat edetä suunnitelmallisesti, vaikka sinulla olisi oppimisvaikeus, sairaus tai vamma, mielenterveyden haasteita, erilainen kieli- ja kulttuuritausta tai muita opiskeluun vaikuttavia asioita.
Savonia-ammattikorkeakoulussa oppimista tukevat yksilölliset järjestelyt tarkoittavat todennettuihin oppimisen tuen tarpeisiin vastaamista. Tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta sekä mahdollistaa opiskelun sujuvuus.
Ammattikorkeakoulussa tarjottavan tuen lähtökohtana on se, etteivät järjestelyt muuta ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteita, opintojakson osaamistavoitteita tai arviointikriteereitä, vaan niillä pyritään tukemaan tavoitteiden ja osaamisen saavuttamista silloin, kun siihen on perusteltu tarve. Yksilölliset järjestelyt ovat henkilökohtaisia ratkaisuja opintojen ja opintojaksojen osaamistavoitteiden saavuttamiseksi. Tutkintoon pakollisina kuuluvista opinnoista tai osista ei voida vapauttaa kuin äärimmäisen painavista syistä.
Jokaisella opiskelijalla on oikeus yksilöllisiin järjestelyihin terveydellisten ja toiminakykyyn liittyvien syiden perusteella. Savoniassa yksilöllisiä järjestelyjä voi hakea ja saada esimerkiksi silloin, kun opiskelijalla on:
- oppimisvaikeus (esim. lukemisvaikeus, keskittymisvaikeus)
- terveydellisiä haasteita (esim. mielenterveyden ongelmat, pitkäaikaissairaudet, neurokirjon piirteitä)
- toimintakyvyn rajoitteita (esim. kuulovamma, näkövamma, liikuntarajoite)
Opiskelijan kaikki elämäntilanteet eivät oikeuta yksilöllisiin järjestelyihin. Järjestelyjä ei tehdä esimerkiksi siitä syystä, että opiskelija asuu muualla kuin kampuspaikkakunnalla. Yksilöllisiä järjestelyitä ei tehdä myöskään opiskelijan työelämäkiireiden, eikä läheisten hoitamisesta ja huolenpidosta aiheutuvien syiden vuoksi. Myöskään opiskelijan henkilökohtaiset mieltymykset, totutut tavat toimia tai ryhmässä toimimiseen liittyvät toiveet eivät muuta velvollisuutta osallistua esim. ryhmätöihin eivätkä oikeuta yksilöllisiin järjestelyihin.
Ota opintojen alettua yhteyttä omaan opettajatuutoriisi tai opinto-ohjaajaasi. Tutkinto-ohjelmasi opettajatuutori/opinto-ohjaaja toimii yhdyshenkilönä yksilöllisten järjestelyjen hakemisessa, niiden suunnittelussa ja huolehtii osaltaan järjestelyjen toteutumisesta. Yksilöllisten järjestelyiden käytännön toteutuksesta vastaavat opetusta antavat koulutusalat.
Oppimisen tukea ja yksilöllisiä järjestelyjä haetaan erillisellä hakemuksella, johon kuvataan järjestelyjen peruste (esimerkiksi tieto lääkärinlausunnosta tai muusta asiantuntijalausunnosta). Sinun tulee täyttää Repusta löytyvä yksillöllisten järjestelyjen hakemuslomake (linkki Repuun, vaatii kirjautumisen kampustunnuksilla).
Voit tarvittaessa käyttää opinnoissasi itse hankkimiasi apuvälineitä tai avustajaa. Sovit niiden käyttämisestä opinto-ohjaajan kanssa sekä opettajan kanssa opintojakson alkaessa.
Huomaathan myös, että päätös yksilöllisistä järjestelyistä amk-valintakokeessa ei ole voimassa automaattisesti opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen, vaan sinun on haettava järjestelyjä uudelleen. Voit ottaa yksilöllisen järjestelyjen tarpeen esille koska tahansa opintojesi aikana, kun sellaiseen tulee tarve.
Lue lisää: (linkki tulossa)