Opinto-opas

Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
SNA14S Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma (aikuiskoulutus)
Koulutuksen toteutus
Savonian koulutusohjelmissa noudatetaan OIS-ajattelua, jossa yhdistyy laadukas oppiminen ja opetus sekä työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta. OIS tulee sanoista Open Innovation Space. OIS-ajattelussa teoriaopinnot ja käytäntö linkittyvät toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi. Eri alojen opiskelijat, opettajat, tutkimus- ja kehittämistehtävissä työskentelevät sekä työ- ja elinkeinoelämän edustajat ratkovat yhdessä käytännön toiminnasta nousevia ongelmia. OIS on fyysinen, sosiaalinen ja virtuaalinen oppimis-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan ympäristö.
Savoniassa opettaja on oppimisen mahdollistaja ja oppimista edistävien tilanteiden luoja erilaisissa oppimisympäristöissä. Opintotoimisto, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Opetusmenetelmissä korostetaan ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opinnot toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (Problem Based Learning, PBL) -menetelmällä. Opiskelija laatii opintojen alussa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa ja seuraa sen toteutumista tarkentaen ja täydentäen suunnitelmaa opintojen edetessä opettajatuutorin ohjauksessa. Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimisessa toteutetaan myös aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) erilaisin menetelmin. Työskentely erilaisissa työelämähankkeissa, ohjattu harjoittelu erilaisissa paikoissa sekä opinnäytetyö luovat yksilöllisyyttä opintoihin. Opiskelija voi suorittaa osan opinnoista ulkomailla ja valita koulutusyksikön omia kansainvälisyysopintoja. Osa opinnoista on suunniteltu toteutettavaksi verkko-opiskeluna kokonaan tai osittain. Verkko-oppimisympäristöä Moodlea hyödynnetään myös työelämäyhteistyössä yhteisten asiantuntijaluentojen järjestämisessä ja harjoittelun ohjauksessa. Verkko-oppimisympäristöön kootaan myös opiskelua ohjaava materiaali, ohjeet ja lomakkeet. Opiskelija perehdytetään verkko-opiskeluun opintojen alussa. Moniammatillisuuden kehittymistä tuetaan toteuttamalla osia opinnoista yhdessä sosiaalialan ja luonnonvara-alan opiskelijoiden kanssa.
Hoitotyön koulutuksen opinnot etenevät ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) -menetelmän mukaisesti teemoittain. Teemat rakentuvat useamman opintojakson opinnoista. Teemojen sisältöjen lähtökohtana ovat työelämästä lähtevät käytännön asiat ja tilanteet. Opiskelu koostuu esimerkiksi tutorryhmätyöskentelystä, opintopiirityöskentelystä, asiantuntijaopetuksesta, työpajatyöskentelystä, seminaarityöskentelystä, harjoittelusta ja itsenäisestä työskentelystä. Jokaisesta teemasta on tuotettu opiskelijan teemaopas ja harjoittelujaksoista harjoitteluoppaat, jotka ohjeistavat ja aikatauluttavat opintoja. Ongelmaperustaisen oppimisen -menetelmän tavoitteena on vahvistaa opiskelijan itseohjautuvan oppimisen, oppimisen arvioinnin, tiedonhankinnan, päätöksenteon, itseilmaisun sekä vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojen kehittymistä. Näitä taitoja opiskelija tarvitsee näyttöön perustuvassa hoitotyössä moniammatillisen tiimin jäsenenä.
Ohjattu harjoittelu on tärkeä osa hoitotyön opintoja. Ohjattu harjoittelu toteutetaan kiinteässä yhteistyössä työelämän kanssa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan tutkimus-, hoito- ja kuntoutusyksiköissä ja projekteissa. Harjoitteluun liittyvissä oppimistehtävissä hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä. Harjoittelu auttaa kriittiseen ajatteluun, teorian ja käytännön yhdistämiseen todellisessa arkielämässä. Harjoittelu, projektityöskentely, tutkimus- ja tiedonhankintavalmiuksien opiskelu ja opinnäytetyön tekeminen kasvattavat tutkivan ammattikäytännön kykyjä, jotka ovat edellytyksenä itsensä ja työelämän kehittämisessä.
Opiskelija voi halutessaan painottaa opinnoissaan yrittäjyyttä. Tällöin hän suunnittelee henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassaan itselleen yrittäjyyspolun. Opiskelija valitsee vapaasti valittaviin opintoihin ja ohjattuun harjoitteluun yrittäjyyttä tukevia sisältöjä ja opiskelupaikkoja. Myös opinnäytetyössä voi olla yrittäjyysnäkökulma. Kaikille yhteiset opinnot tukevat osaltaan yrittäjyysosaamista. Hoitotyön koulutuksessa käytetty ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) -menetelmä korostaa opiskelijan itseohjautuvuutta, aktiivisuutta ja yhteistoiminnallista työskentelytapaa. Näitä ominaisuuksia edellytetään yrittäjältäkin.
Opiskelija määrittelee henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassaan yrittäjyysosaamista koskevat tavoitteensa, joiden perusteella suunnitellaan yksilölliset oppimistehtävät harjoittelujaksoille ja projektiopintoihin. Opintojen päättyessä opiskelija laatii portfolion, jossa hän tarkastelee sekä hoitotyön että yrittäjyyden osaamistaan. Taulukkoon on koottu esimerkkejä yrittäjyyden kehittymistä opinnoista, sisällöistä ja opiskelupaikoista.
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.